کد خبر: ۵۴۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۴ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 07
شفاآنلاین- بعد از اینکه اهوازی ها، حسابی گرد و خاک خوردند، شهر جنوبی کشورمان اسیر غبار شده به صورتی که مسئولان استانی، مدارس را تعطیل کرده اند.
به گزارش شفا آنلاین،میزان غبار موجود در هوای بندرعباس به اندازه ای رسیده که فعالیتهای عادی در این شهر تعطیل شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان در این باره گفت: در حالی که میزان استاندارد ذرات هوا 150 میکروگرم بر متر مکعب است، غبار محیطی بندرعباس در روز شنبه به یک هزار میکروگرم بر مترمکعب رسیده که به عنوان هوای خطرناک محسوب می شود.

مجید وفادار به ایرنا گفت: بر اساس داده های ثبت شده دستگاه های ثابت و سیار سنجش کیفیت هوا، میزان غبار محیطی بندرعباس در روز شنبه به هفت برابر میزان استاندار رسیده است.

به گفته او طبق دستورالعمل های موجود در این وضعیت فعالیت های طولانی مدت یا سنگین در خارج از منزل برای تمامی اشخاص ممنوع است.

گرد و غبار غلیظ که از صبح امروز شنبه شروع شده، هوای استان هرمزگان در مناطق شرقی، شمالی، مرکز استان و تنگه هرمز را فرا گرفته است.

گرد و غبار امروز برای دومین بار در ماه جاری استان هرمزگان را فرا گرفته است.

مردم در خانه بمانند
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم به مردم بندرعباس گفته با توجه به آلودگی شدید هوا از منازل خود خارج نشوند.


دکتر فاطمه نوروزیان مدیر روابط عمومی این دانشگاه اعلام کرده آلودگی هوا طبق اعلام هواشناسی هفت برابر حد مجاز است و این شرایط بسیار خطرناکی برای سلامت شهروندان است.
او گفته : شهروندان در صورت لزوم برای خروج از منزل باید از ماسک های فیلتردار استفاده کنند.

به گفته دکتر نوروزیان، استفاده از ماسک های معمولی هیچ فایده ای ندارد، زیرا افراد با قرار دادن ماسک، هر از گاهی مجبور به تنفس عمیق می شوند که در صورت معمولی بودن ماسک ها، این تنفس های عمیق خود موجب ورود آلودگی بیشتری به بدن می گردد.

او گفت: در این شرایط که به شهروندان عادی توصیه می شود از خروج از منزل خودداری کنند و بیماران قلبی، ریوی، تنفسی، کودکان،زنان باردار و سالمندان به هیچ وجه نباید از خانه خارج شوند.

او ادامه داد: این ریزگردها ممکن است عامل ایجاد بسیاری از بیماری های عفونی مجاری تنفسی، آسم، آلرژیک ، آلودگی های چشمی باشد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این باره گفت: این ریزگردها در صورتی که حاوی عناصر فلزات سنگین باشند، عوارض خاص خود را خواهند داشت و ممکن است موجب ایجاد برخی سرطان ها باشد و از همین رو باید شهروندان مساله خارج نشدن از منزل را به شدت جدی بگیرند.

نوروزی ادامه داد: ما توصیه می کنیم در صورت تداوم وضعیت آلودگی هوا در بندرعباس، علاوه بر مدارس، دانشگاه ها و ادارات نیز تعطیل شوند.

به دنبال تشدید آلودگی هوا در استان و رسیدن آن به مرز بحرانی، مدارس بندرعباس در تمامی مقاطع در شیفت بعد ازظهر تعطیل شدند.

از صبح امروز شنبه هوای هرمزگان در بیشتر نقاط استان آلوده بوده و هم اکنون میزان ریزگردها به هفت برابر حد مجاز و استاندارد رسیده است.

 

لنج ها و کشتی ها هم اسیر ریزگرد شدند
به دلیل کاهش دید در آبهای هرمزگان در پی بروز پدیده ریزگرد و غبار غلیظ در تنگه هرمز و مناطق ساحلی آن، محدودیت تردد شناورهای مسافری سبک و سنگین از طریق بنادر مرکز استان از صبح امروز شنبه آغاز شده و تا مساعد شدن هوا ادامه دارد.

روابط عمومی اداره کل بنادر هرمزگان اعلام کرد در پی ورود سامانه پرفشار در استان های جنوب شرق کشور، هوای هرمزگان در مناطق شرقی، شمالی، مرکز استان و تنگه هرمز مه آلود شده و تردد تمامی شناورهای مسافری از طریق بنادری همچون شهید حقانی، شهید ذاکری قشم و بندرگاه هرمز از نخستین ساعت های صبحگاهی امروز شنبه، تاکنون محدود شده است.

با وزش باد با سرعت حدود 38 کیلومتر بر ساعت در برخی مناطق دریایی استان هرمزگان، ارتفاع موج دریا به یک متر رسیده و پیش بینی می شود در محدوده تنگه هرمز تا جاسک نیز به یک متر برسد. این شرایط باعث شده تا امکان انجام سفر ایمن دریایی به صورت کامل در مسیرهای مسافری وجود نداشته باشد.

طبق اعلام اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، این وضعیت تا مساعد شدن هوا طی 24 ساعت آینده ادامه دارد.

این اداره گفته برای خدمات دهی به مسافران دریایی در شرایط ضروری، تردد خودرو و مسافر در بندرعباس تنها در مسیر پهل به لافت و برعکس با لندینگ کرافت به صورت شبانه روزی انجام می شود.

طبق آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی هواشناسی هرمزگان، گرد و غبار غلیظ تا نخستین ساعت های صبحگاهی روز یکشنبه ادامه دارد و پیش بینی می شود تا عصر فردا به تدریج از میزان شدت گرد و غبار کاسته شود.

این در حالی است که در مسیرهای دریایی منتهی به جزیره کیش هیچگونه مشکلی وجود ندارد.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی لنگه که بنادر مسافری غرب هرمزگان تحت نظارت این اداره است، گفت: شرایط جوی در این منطقه جهت تردد مسافری مساعد است.

بنادر مسافری غرب هرمزگان تحت نظارت اداره بنادر و دریانوردی لنگه قرار دارد.

خبرآنلاین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: