کد خبر: ۵۳۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۴ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 01
شفاآنلاین- مدیرکل انتقال خون سیستان وبلوچستان گفت، این استان بیشترین تعداد افراد مبتلا به کمبود فاکتور 13 را در جهان دارد.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر سهیلا خسروی افزود: براساس آمارهای ثبت شده در بانک اطلاعات جهانی هموفیلی، آمار کمبود فاکتور 13 در جهان برابر با یک نفر در هر میلیون نفر است، اما متاسفانه در استان سیستان وبلوچستان این آمار برابر با 90 نفر در هر میلیون است.

وی خاطرنشان کرد: کمبود فاکتور 13 یکی از نادرترین بیماری های انعقادی است که متاسفانه این استان بالاترین تعداد افراد مبتلا به آن را دارد.

خسروی با اشاره به دلایل افزایش این بیماری افزود: آمار بالای ازدواج های فامیلی، مهمترین علت بالا بودن تعداد مبتلایان به این بیماری در استان است.

به گفته وی، بیماری هایی همچون فاکتور انعقادی 13 زمینه ارثی دارد و در صورتیکه پدر و مادر هر دو دارای ژن معیوب باشند، زمینه انتقال آن به فرزند فراهم می شود، به همین خاطر این بیماری در ازدواج های فامیلی شایع است.

خسروی با بیان اینکه ازدواج های فامیلی سبب انتقال ژن معیوب به نسل بعد خانواده می شود و به همین دلیل زمینه شیوع بیشتر این بیماری را ایجاد می کند، افزود: افراد مبتلا به کمبود فاکتور 13 دچار خونریزی در تمام نقاط بدن می شوند، همچنین بهبود دیرهنگام زخم ها بویژه در بدو تولد، بهبود دیرهنگام زخم بند ناف و خونریزی دهانی از علایم آن است.

مدیرکل انتقال خون سیستان وبلوچستان گفت: یکی از مهمترین عوارض این بیماری خونریزی مغزی است که در صورت درمان نشدن به موقع، مهمترین عامل مرگ و میر این دسته از بیماران خواهد بود.

وی افزود: کمبود فاکتورهای انعقادی 11، 10، 17 و13 بسیار نادر است و این بیماری ها به عنوان بیماری های نادر خونریزی دهنده شناخته می شود.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: