کد خبر: ۵۳۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۴ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - 2015February 28
معاون سازمان غذا و دارو بیان کرد:
شفاآنلاین-معاون برنامه ریزی و نظارت سازمان غذا و دارو گفت: آمارها گویای این است که بیش از نیمی از لوازم آرایشی و بهداشتی، از کانال های غیررسمی وارد کشور می شوند.
به گزارش شفا آنلاین،اکبر عبداللهی اصل افزود: با توجه به غیررسمی بودن نیمی از لوازم بهداشتی و آرایشی، هموطنان نه به آنها که صد در صد تقلبی اند و نه آنهایی که ظاهرا اصل هستند و از مسیرهای غیرقانونی می آیند، اعتماد نکنند.

وی تصریح کرد: به علت استفاده لحظه ای و مستمر از فرآورده های سلامت محور و اثرگذاری بالای آنها در سلامت، بهترین راه شناسایی محصولات اصل از تقلبی، سامانه ملی مدیریت و نظارت بر محصولات سلامت محور سازمان غذا و دارو است که در راستای تحقق سیاست های کلان نظام سلامت تهیه و آماده بهره برداری است.

عبداللهی اصل گفت: با توجه به وجود برچسب های تقلبی متعددی که روی کالاهای سلامت محور بویژه آرایشی و بهداشتی با عنوان شرکت های واقعی درج می شود، به مردم توصیه می کنیم از آنجا که در برخی دوره های زمانی، برچسب فوق با تایید سازمان غذا و دارو و با آرم آن تهیه شده بود، دیگر حتی به ظاهر برچسب ها نیز اعتماد نکنند.

معاون برنامه ریزی و نظارت سازمان غذا و دارو با بیان اینکه این اپلی کیشن، کنترل، ردیابی و رهگیری فراورده های سلامت محور، اکنون در سایت ttac.fdo.gov.ir قرار گرفته، ادامه داد: تمامی خریداران کالاهای سلامت محور می توانند با دانلود این نرم افزار آن را بر روی گوشی های همراه خود نصب کنند.

وی گفت: نظارت بر زنجیره تامین، توزیع، عرضه محصولات سلامت محور دارو و فرآورده های طبیعی گیاهی، سنتی و مکمل، غذا، آرایشی و بهداشتی و تجهیزات و ملزومات پزشکی در سطح کشور از اهداف راه اندازی این سامانه است.

عبداللهی اصل تصریح کرد: ایجاد نظام رهگیری و ردیابی محصولات سلامت محور در طول زنجیره، نظام پایش و کنترل کیفی و کمی محصولات سلامت محور براساس آمایش در همه سطوح، سیستم واکنش سریع و فراخوان محصولات نامنطبق در سراسرکشور در همه سطوح از دیگر اهداف این سامانه است.

عبداللهی اصل خاطرنشان کرد: اکنون افرادی که نرم افزار گوشی های آنها با سیستم عامل آندروید است، می توانند از این برنامه استفاده کنند و ماه های آینده گوشی های با سیستم عامل «او اس» - os - و «ویندوز» - windos - نیز به آن اضافه می شوند، البته همچنان امکان استعلام از مسیرهای قدیمی مثل پیامک ویا تلفن گویا وجود دارد.

وی گفت: در صورت استعلام برچسب اعلام شده، تمام اطلاعاتی که اصالت یک محصول را نشان می دهد مثل نام کالا، تاریخ تولید، انقضا، نام تولیدکننده، واردکننده، و اصل یا تقلبی بودن محصول مشخص خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و نظارت سازمان غذا ودارو افزود: تنها راه تشخیص محصول اصل از تقلبی، استعلام از سامانه مذکور است، البته برخی شرکت ها، سامانه ای راه اندازی کرده اند که در صورت رجوع به آنها، محصولات تقلبی شان را تایید می کند که ما هم از طریق استعلام شماره تلفن ها از طریق مراجع قانونی پیگیر تخلف آنها هستیم.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: