کد خبر: ۵۳۱۴۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۳ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - 2015February 28
شفاآنلاین :مردان 5/2 برابر بیشتر از زنان به بیماری سنگ کلیه مبتلا می‌شوند. عارضه دیگر برای مردان ایرانی، کریستالیزه شدن مواد معدنی و نمک‌های ادراری در کلیه است.
 بیماری ای که دلایل متفاوتی برای بروز آن عنوان می‌شود، اما همه متخصصان به اتفاق بر این عقیده هستند که با به کار بستن چند روش ساده می‌توان از عوارض این بیماری که گاهی دردهای طاقت فرسایی دارد، درامان ماند.
 یکی از این روش‌ها، استفاده از مایعات، انجام حرکت‌های ورزشی و حذف نمک طعام است زیرا این راهکارها می‌تواند موجب دفع رسوبات از کلیه‌ها شود. در این باره دکتر عرفان امینی جراح کلیه و مجاری ادراری در تشریح علل بروز سنگ‌های مجاری ادراری توضیح می‌دهد: دفع مقادیر بیش از حد کلسیم از ادرار در اثر اختلال غده پاراتیروئید که تنظیم متابولیسم کلسیم را به عهده دارد، مصرف بیش از حد کلسیم و ویتامین D، بیماری نقرس (در مورد سنگ‌های اسیداوریکی)، انسداد ادراری به هر دلیل، کاهش حجم ادرار ناشی از بی‌آبی یا آب و هوای گرم و خشک، ژنتیک و سابقه خانوادگی همگی می‌توانند در تشکیل سنگ کلیه مؤثر واقع شوند.
Image result for ‫سنگ کلیه‬‎

 این متخصص کلیه، پرکاری پاراتیروئید، بستری شدن‌های طولانی مدت و سوء مصرف الکل را از دیگر عوامل تشکیل سنگ‌های ادراری بر می‌شمارد و می‌گوید: این سنگ‌ها معمولاً خود به خود و بدون اقدام به درمان خاصی از بدن دفع می‌شوند. این جراح و متخصص کلیه ادامه می‌دهد: این دردها ممکن است طی چند ساعت یا چند روز ادامه داشته باشند و معمولاً با دفع سنگ، درد بیمار مرتفع می‌شود، اما در مواردی که سنگ‌ها از حد استاندارد بزرگتر هستند برای درمان باید به تکنیک‌هایی ویژه مانند جراحی متوسل شد. امینی می‌گوید: سنگ‌های بزرگ معمولاً در کلیه مانده و بدون علامتند، هرچند که می‌توانند به کلیه آسیب بزننداما چنانچه حرکت سنگ متوقف شده و موجب انسداد ادراری شود، برای پیشگیری از آسیب بیشتر کلیه باید خارج شود.


وی مصرف روزانه حدود ۳ لیتر مایعات، اجتناب از مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی در صورتی که جنس سنگ کلیه از نوع کلسیمی، فسفری باشد و خودداری از شرایطی که با تعریق بیش از حد همراه است را از جمله راهکارهایی بر شمرد که در پیشگیری از ابتلا به درد دفع سنگ کلیه مؤثر هستند.
  جراح کلیه و مجاری ادراری، بررسی و تشخیص سنگ کلیه را شامل انجام آزمایش کامل ادرار و کشت ادرار، عکس شکم، سونوگرافی کلیه، سی تی اسکن و اُروگرافی وریدی (روشی برای بررسی کلیه‌ها و مجاری ادرار با تزریق یک داروی قابل شناسایی توسط اشعه ایکس به داخل جریان خون) می‌داند و اضافه می‌کند: در صورتی که سنگ‌ها کوچک، منفرد، بدون عارضه، انسداد و عفونت باشند به درمان خاصی نیاز نیست. او در ادامه در مورد سنگ‌های بزرگتری که خودبه خود دفع نمی‌شوند هشدار می‌دهد: حل کردن سنگ به طریق شیمیایی، در آوردن سنگ با آندوسکوپ، خارج کردن سنگ از طریق پوست و سنگ شکنی با کمک امواج ماوراء صوت از جمله راهکارهایی است که برای خروج سنگ‌های بزرگ از کلیه استفاده می‌شود.
این متخصص کلیه و مجاری ادراری، رژیم غذایی افراد مبتلا به سنگ کلیه را بسته به نوع سنگ متفاوت می‌داند و می‌گوید: اگر سنگ کلیه کلسیمی یا فسفری باشد بیمار باید از مصرف فرآورده‌های لبنی، شکلات و نارگیل خودداری کند. اما اگر جنس سنگ‌ها از فسفات باشد، رژیم غذایی حاوی اسیدها به اسیدی نگه داشتن مختصر ادرار کمک می‌کند. او عوامل زمینه ساز بروز سنگ کلیه را کم تحرکی، پرکاری تیروئید، مصرف زیاد نمک، افزایش کلسیم ادرار با علت ناشناخته، افزایش اگزالات ادرار، رژیم‌های پرپروتئین حیوانی و فیبر غذایی عنوان می‌کند.


ایران
 
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
محمد
|
United States
|
۰۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
0
0
سلام محمد هستم 16ساله از تهران من یک سال میشه سنگ کلیه پیدا کردم وزود زود ادرار دارم دیگه خشکیت هم دارم باید چکار کرد
مدیر پایگاه باسلام
موضوع شما نیازمند بررسی دقیق ازسوی متخصص مربوطه است.توصیه مااینستکه درنخستین فرصت به ارولوژیست مراجعه نمایید.
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
0
1
سلام دکتر جان آیا قطره سنکل میتواند سنگ کلیه شاخ گوزنی را دفع کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
سلام.منم سنگ دارم بنظرم ورزش علاج سنگ کلیست بخصوص ورزش والیبال
هاشمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
0
0
سلام دکتر بیش دکتر فوق تخصص کلیه رفتم آزمایش سونگرافی وسی تسکن گرفتم گفت هیچ مشکلی نداری دردم خیلی شدیده شده داروی هست برای برطرفکردن درد کلیه خیلی متشکرم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: