کد خبر: ۵۲۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۵ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - 2015February 26
تازه های پزشکی:
شفاآنلاین: پزشکان در لندن در حال پیگیری طرحی برای تهیه نقشه رشد مغزی کودک در رحم مادر هستند. به یاری «نانو تکنولوژی» اکنون عصب میلیمتری کودک قابل مشاهده است.

به گزارش شفا آنلاین، با استفاده از فناوری ام.آر.آی، پزشکان می‌توانند از همان آغاز شکل گیری نطفه در رحم مادر، تغییرات زیستی آن را دنبال کنند.

دیوید ادواردز استاد کینگز کالج لندن، بر بخشی از پروژه ترسیم نقشه مغز کودک در رحم مادر نظارت دارد و می‌گوید کار ترسیم نقشه مغز کودک – که کانکتوم نام دارد – در شکم مادر و نیز روی نوزاد آغاز شده است و برای این کار وضعیت خاصی داریم.

وی گفت: «هم سخت افزار و هم نرم افزار مورد نیاز را داریم. کارشناسان ما شیوه تازه اسکن مغز را ابداع کرده‌اند، بویژه چون کودک درون رحم حرکت می‌کند، توانایی اسکن کردن از موجود در حال حرکت، یک تحول بسیار تازه است. این یعنی می‌توانیم نقشه مغز کودک در شکم مادر را ترسیم کنیم.»

پروفسور ادواردز با بیان این که تا این زمان تلاش‌ها برای نقشه برداری از مغز مانند تلاش برای یافتن یک نقطه مشخص در یک کلان شهر شلوغ، بدون داشتن حتی نقشه اولیه شهر بوده است، می‌افزاید «طرح کانکتوم نقشه را طوری تهیه می‌کند که می‌شود فهمید در مغز کودک چه می‌گذرد. نقشه برای همه اطلاعات دیگر نیز زمینه سازی می‌کند. در حال حاضر خوب می‌دانیم مغز چگونه کار می‌کند، پیام‌ها چگونه منتقل می‌شوند. اما چون نقشه‌ای نداریم که همه اطلاعات را در آن بگنجانیم، نقشه تغییرات در گذر زمان را هم نداریم. نقشه چهار بعدی خواهد بود: سه بعد مکانی و یک بعد زمانی.»

برای مادرانی که در این پروژه مشارکت کنند، این مزیت وجود دارد که نقشه حیرت انگیز مغز کودک خود را پیش از تولد مشاهده کنند. لورا، که فرزندش قرار است در ماه مارس به دنیا بیاید می گوید: «خیلی علاقمندم بدانم در مغز کودک چه می‌گذرد. دیدن این که مغز کودک چگونه کار می‌کند، و چگونه رشد می‌کند، بسیار جذاب است. من همیشه سونوگرافی را دوست داشته‌ام، حالا چیزی که تصویری بهتر از سونوگرافی بدهد فوق العاده است.»

این پروژه می‌تواند به شناسایی بی‌نظمی‌های مغز و درمان پیشاپیش آنها کمک کند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: