کد خبر: ۵۲۶۶۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۲ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 08
متخصص پوست، مو و زیبایی در گفتگو با شفا آنلاین:
شفا آنلاین- متخصص پوست ومو گفت :انواع لوازم آرایشی، بهداشتی از جمله مواد شوینده، پاک کننده ها، کرم های پودر و مرطوب کننده و... می توانند منجر به بروز برخی مشکلات پوستی و عوارض گوناگون شوند.

دکتر سیمین صرافی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهار کرد: یکی از عوارض مصرف مواد و لوازم آرایشی بهداشتی اگزماهای تماسی است که خود به دو دسته اگزمای تماسی تحریکی و اگزمای تماسی آلرژیک تقسیم می شوند.

وی ادامه داد: اگزماهای تماسی یعنی التهاباتی که بر اثر تماس و مصرف این قبيل مواد ایجاد خواهد شد؛ حال آن که اگزماهای تماسی تحریکی شایع است. اگزمای تماسی تحریکی به دلیل خاصیت ماده ای است که استفاده می شود كه در واقع به دنبال آن پوست شروع به خشک شدن كرده و در مراحل اول فرد احساس خشکی و کشیدگی در پوست می می کند.

صرافی اظهار کرد: در پی آن به تدریج پوست قرمز، پوسته پوسته و خارش دار می شود.ضمن اينكه بیشتر موارد اگزماهای تماسی تحریکی نيز به دلیل مواد نگهدارنده و الکل پایه موجوددر پاک کننده ها و شوینده ها ایجاد می شوند.

Bildergebnis für ‫اگزماي پوست‬‎

وی بیان کرد: اگزماهای تماسی تحریکی می تواند در هر فردی ایجاد شود. اگر فردی از مقدار زیاد آن ماده استفاده کند امکان دارد دچار این نوع اگزما شود، حال آن که با توجه به مقاومت پوست افراد، زمان بروز آن در همه افراد یکسان نیست.

اگزمای تماسی آلرژیک

به گفته عضو انجمن متخصصين پوست و موی ایران نوع دوم اگزمای تماسی آلرژیک است که بر اثر حساسیت خود فرد به یکی از مواد تشکیل دهنده آن ماده شوینده یا ماده آرایشی و بهداشتی ایجاد می شود و نسبت به اگزمای تماسی تحریکی، شیوع کمتری دارد.

وی خاطرنشان کرد: در واقع اگزمای تماسی آلرژیک به علت حساسیت خود فرد به آن ماده ایجاد می شود و معمولأ امکان دارد به رغم مصرف آن ماده طی چندین سال توسط فردی، به تدریج بدن به آن حساس و شروع به واکنش کند.

صرافی یادآور شد: به دلیل آن که قدرت حساسیت زایی آنها معمولأ پائین است و به تدریج سیستم ایمنی را تحریک می کنند به طور معمول با قرمزی شروع می شود و دارای تورم و همراه با خارش شدید است.

به گفته متخصص پوست و مو، همچنين امکان دارد به تدریج ودرصورت مصرف آن ماده با شدت حساسیت تاول های ریز و گاهی هم درشت در آن ناحیه ایجاد شود.

وی درباره درمان اين بيماري ها نيز به شفا آنلاین گفت: اگر بر اثر مصرف ماده آرایشی یا بهداشتی پوست فردی دچار قرمزی،خارش ،پوسته ریزی و تاول های ریز شد بلافاصله باید مصرف آن مواد آرایشی نیز قطع شود. حال در صورت خفیف بودن علائم در حد یک خشکی ساده یا احساس کشیدگی باید از مرطوب کننده ساده استفاده و بعد مقدار و دفعات مصرف آن محصول کم شود.

متخصص پوست و مو یادآور شد: در صورت بروز اگزمای آلرژیک، به رغم مصرف کم از ماده ممکن است همان علائم شدید نیز شروع شود. بنابراین در صورت ایجاد پوسته ریزی یا قرمزی؛ تاول و خارش حتمأ بعد از قطع ماده باید به یک متخصص پوست نیز برای درمان مناسب مراجعه شود.

گفتگو:شبنم طاهري

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: