کد خبر: ۵۲۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - 2015February 22
رئیس بیمارستان فارابی بیان کرد:
شفاآنلاین-رئیس بیمارستان فارابی با اشاره به انجام سالانه بیش از ۶ هزار پیوند قرنیه در کشور گفت: ۱۵ درصد این جراحی‌ها در بیمارستان فارابی انجام می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،محمود جباروند، رئیس بیمارستان فارابی در آستانه برپایی هشتادمین سالگرد پیوند قرنیه با اشاره به انجام سالانه بیش از 6 هزار عمل پیوند قرنیه در کشور گفت: پیوند قرنیه با قدمتی 80 ساله، اولین پیوند عضو در تاریخ پیوند کشور به شمار می رود.

وی تصریح کرد: در سال 1313 اولین پیوند قرنیه توسط پروفسور محمد قلی شمس در بیمارستان فارابی انجام شد و اکنون این بیمارستان 15 درصد این میزان را بر عهده دارد.

رئیس بیمارستان فارابی با اشاره به اینکه در سال های اولیه به دلیل نبود امکانات، پیوند قرنیه با روش‌های ساده انجام می شد تا جایی که امکان بخیه وجود نداشت و با وصله کردن و به کارگیری روش‌های محافظتی، مانع خروج پیوند می‌شدند، تصریح کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر، اعمال جراحی پیوند قرنیه به لحاظ تکنولوژی و کیفیت رشد چشمگیری داشته تا جایی که پس از پیوند قرنیه بیش از 80 درصد بیماران دید خوب و طبیعی به دست می آورند.

جباروند گفت: با پیشرفت‌ها و توسعه این رشته امروزه شاهدیم سالیانه 850 تا 900 مورد پیوند قرنیه تنها در بیمارستان فارابی انجام می‌شود.

وی افزود: شایع ترین علت پیوند قرنیه در ایران مربوط به بیماران مبتلا به قوز قرنیه پیشرفته یا کسانی است که بر اثر اعمال جراحی یا کهولت سن یا برخی بیماری‌های ارثی، سلول‌های شفاف ساز قرنیه خود را از دست داده‌اند و این امر سبب تاری و اختلال دید آنان شده است.

لازم به ذکر است در روز هفتم اسفند ماه امسال و همزمان با  یک صد و دهمین سالگرد تولد پروفسور فقید محمدقلی شمس، پدر چشم پزشکی نوین ایران، هفتمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی شمس، هشتادمین سالگرد پیوند قرنیه و مراسم هشتادمین سال تاسیس بیمارستان فارابی در این بیمارستان برگزار می شود.

علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر در مورد هفتمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی شمس می توانند به نشانی اینترنتی www.shamsfestival.ir مراجعه کنند.
فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: