کد خبر: ۵۲۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 19
شفاآنلاین :وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا پایان سال با کمک هلال احمر جمهوری اسلامی، مشکل کمبود برخی داروها در بازار رفع می شود و این قبیل دارها را در دسترس مردم قرار خواهیم داد.

به گزارش شفاآنلاین ،دکتر حسن قاضی زاده هاشمی  با اعلام این خبر افزود: درباره کمبود برخی داروها در داروخانه ها، دچار تناقضی شدیم و آن اینکه واردات دارو زیر ذره بین است و این اعتقاد وجود دارد که واردات دارو باید کاهش یابد که ما هم قبول داریم اما این کاهش نباید به قیمت کمبود در بازار باشد.

وی گفت: امسال 30 درصد در مقایسه با سال گذشته کاهش واردات دارویی داشته ایم اما نباید اجازه دهیم به نحوی باشد که مردم دچار مشکل شوند.

وزیر بهداشت افزود: اکنون اقلام داروهایی که ممکن است کمتر در دسترس مردم باشد زیر50 قلم است؛ اگرچه سازمان غذا و دارو آن را زیر30 قلم اعلام کرده است اما همین تعداد هم قابل قبول نیست.

دکتر هاشمی اضافه کرد: برای ما اولویت نخست دسترسی مردم به داروها و اولویت دوم توجه به تولید داخل، حمایت از آن و کاهش واردات است.

وزیربهداشت همچنین درباره تخلفات پزشکی گفت: آمار تخلفات زیرمیزی قابل مقایسه با قبل از راه اندازی سامانه 1690 نیست و دستگاه قضایی و سازمان نظام پزشکی به طور جدی با هرگونه تخلفی برخورد می کنند.

وی با بیان اینکه سامانه 1690 فقط برای شکایت از دریافت های غیرقانونی است، افزود: در سامانه تلفنی 1690 همچنان برخی تماس ها متوجه تعرفه است که البته درمقایسه با ابتدای کار تماس با این سامانه برای حوزه های مختلف کاهش چشمگیری یافته است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه سامانه 1590 برای درمان و 1490 برای امور بهداشتی و دارو اختصاص دارد، اضافه کرد: در ابتدای کار بیشترین تماس ها برای دارو بود اما اکنون بیشترین تماس ها برای تخلفاتی است که صورت می گیرد.

هدف‌گذاری صادرات 500 میلیون دلاری دارو

وزیر بهداشت گفت: صادرات دارویی ما کمتر از 150 میلیون دلار است که برنامه‌ریزی کردیم این رقم را به 200 میلیون دلار برسانیم و امیدواریم تا پایان دولت یازدهم به 500 میلیون دلار برسد. 

دکتر حسن قاضی زاده هاشمی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی افزود: می توانیم در عراق و دیگر کشورهای منطقه و کشورهای دوردست از جمله روسیه حضور جدی پزشکی و دارویی داشته باشیم و این موضوع نیاز مبرم ماست؛ اقتصاد مقاومتی را قبول داریم و فکر می کنیم توانمندی‌های ما باید از مرزهای‌مان عبور کند و در اختیار دیگران و حداقل همسایه ها قرار بگیرد.

وزیر بهداشت گفت: با روسیه تفاهم های خوبی درباره داروهای گروه بایو فناوری انجام شده است و تا شش ماه آینده داروهای ایرانی به طور رسمی از مرز عبور می‌کند و در کشورهای عراق، افغانستان، روسیه و آسیای میانه با قیمت های بین المللی عرضه می شود.

دکتر هاشمی تاکید کرد: شرکت های دارویی ما در بازار داخل رقابت می کنند و ضروری است برای ارتقای کیفیت دارو و حمایت از اقتصاد ملی در خارج از مرزها حضور یابیم و با شرکت های مطرح دنیا رقابت کنیم.

ثبت داروهای ایرانی در عراق

وزیر بهداشت درباره دستاوردهای سفر اخیر به عراق گفت: بخش مهمی از مذاکرات در زمینه ایجاد دانشگاه‌های ایرانی در خاک عراق و آموزش دانشجویان و دانش آموزان عراقی در حوزه پزشکی در ایران بود و عراقی ها از این موضوع استقبال کردند.

دکتر هاشمی افزود: ثبت داروهای ایرانی در عراق و ساخت کارخانه‌هائی با منشاء ایرانی آغاز شده است ضمن اینکه در سفر اخیر نمایشگاهی که بیشتر به تجهیزات پزشکی و دارو اختصاص داشت برپا بود و نشان می داد عراق نیازمند استفاده از توان و دانش شرکت‌های دارویی ایرانی است.

وزیر بهداشت گفت: در این سفر درباره اداره بیمارستان های عراقی مذاکره و قرار شد به علت کمبود پرستار، پزشک، متخصص و فوق تخصص در این کشور بخشی از بیمارستان های عراق را اداره کنیم.

کارگروه گردشگری سلامت از عراق به ایران 

هاشمی افزود: همچنین درباره گردشگری سلامت قرار شد در قالب کارگروه مشترکی بتوانیم بیماران را از مبدا به ایران منتقل و درمان کنیم.

وزیر بهداشت درباره پرداختن به موضوع ریزگردها در سفر به عراق نیز گفت: تفاهم نامه میان عراق  و ایران درباره ریزگردها امضا شد؛ اما مشکل فقط عراق نیست بلکه عربستان، کویت، یمن و بخشی از آفریقا نیز در ایجاد مشکل ریزگردها نقش دارند.

هاشمی افزود: با اولویت‌هایی که در عراق وجود دارد مانند اولویت های امنیتی، مشکلات غذا،  دارو، برق و جاده، شاید اولویت‌شان مسئله ریزگردها نباشد.

وزیر بهداشت ادامه داد: اگرچه استان هایی مانند نجف و کربلا شروع به ایجاد پوشش گیاهی کرده‌اند اما به تدریج با واقع بینی و استفاده از روش‌های علمی، همکاری منطقه‌ای و به لطف بارش‌های الهی این مشکل حل می‌شود.


واحدمرکزی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: