وی با بیان اینکه این موضوع به عنوان معضل سلامتی کمتر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: یکی از هزینه هایی که در کشور می پردازیم، سوانح ترافیکی است و باید همه با هم این مشکل را حل کنیم.
مطلق با تاکید بر اینکه راههای موثر و مستمر باید برای پیشگیری اندیشیده شود، خاطر نشان کرد: در ايران سوانح دومين علت مرگ و مير است، به طوري که سالانه حدود ۱۸ هزار نفر بر اثر تصادفات جادهاي ميميرند.
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس با بیان اینکه وسايل نقليه موتوري علت اصلي اين مرگ ها هستند، افزود: تعداد مرداني که بر اثر حوادث جان سپردند بیش از دو برابر زنان بوده است.
وی گفت: تحقيقات نشان داده است که احتمال مرگ مردان بر اثر رانندگي بيشتر از زنان است و اين به دليل آن است كه رفتارهای پرخطر رانندگی در مردان بيش از زنان است و علاوه بر حوادث رانندگي، ساير سوانح منجر به مرگ نيز در مردان بيشتر مشاهده ميشود.
مطلق بیان داشت: تصادفات اتومبیل معمولا در میان مردان بیشتر از زنان مشاهده می شود و مرگ ناشی از این حوادث در دهه ۵۰ و ۶۰ زندگی مردان ۲ برابر زنان است.
وی ادامه داد: صدمات غیر عمدی اولین علت مرگ در مردان ۴۰ تا ۴۴ سال، سومین علت در مردان ۴۵ تا ۶۴ سال و هشتمین دلیل در مردان بالای ۶۵ سال است.
مطلق گفت: در مردان میانسال، مرگ بیشتر ناشی از خوابیدن پشت فرمان، تجاوز از سرعت مجاز، تصادفات در چهارراه ها و یا در نیمه شب است و بر اساس مطالعات، مردان در دوره سالمندی رانندگی ایمن تری نسبت به دوران جوانی دارند.
وی اظهار داشت: گرچه طی سال های اخیر حوادث ترافیکی از ۲۰.۰۶۸ مورد در سال ۹۰ به ۱۷.۹۹۴ مورد در سال ۹۲ کاهش یافته است و موارد مرگ ناشی از حوادث ترافیکی نیز کاهش یافته اما میزان کشته شده ها همچنان بسیار بالا است.
وی افزود: در صورتی که روند تلفات در جاده ها به همین منوال پیش برود و برای پیشگیری از حوادث رانندگی اقدامات همه جانبه ای انجام نشود، افزایش امید به زندگی در ایران تا چند سال دیگر کاهش خواهد یافت.
مطلق با اشاره به اینکه مركز پيشگيري از حوادث وزارت بهداشت، حوادث ترافيكي را نخستين علت مرگ و مير و مصدومیت در كشور اعلام کرده است، گفت: حوادث ترافيكي در كشور در مردان نخستين علت بار بيماري ها است و در زنان نيز پس از بيماري هاي قلبي، افسردگي و بلاياي طبيعي در رده چهارم قرار دارد.
وی تصریح کرد: درصد تصادفات عابران پیاده ۷۱.۵ درصد، مصدومین خودرو ۸۸.۱۶ درصد و مصدومین موتور سوار ۶۵.۵۷ درصد در سال ۹۱ مردان بوده اند.
مطلق لزوم بستن کمربند و کلاه ایمنی در هنگام رانندگی را مورد تاکید قرار داد و گفت: استفاده از کمربند ایمنی در سرنشینان جلو و عقب خودرو تا ۶۵ درصد موارد مرگ را کاهش می دهد. همچنین کلاه ایمنی احتمال مرگ را ۴۰ درصد و احتمال ضربه مغزی را ۷۰ درصد کاهش می دهد.
وی گفت: مهم ترین نکته در کاهش تصادفات، حذف عامل انسانی تصادف بویژه رعایت ایمنی شخصی راننده و سرنشینان وسایل نقلیه است. به همین جهت شعار سال ۹۳ برای هفته سلامت مردان با عنوان «ایمنی، کلید رسیدن به جامعه بدون حادثه» با تاکید بر این پیام که «کمربند خود مراقبتی را ببندیم» در راستای کنترل عامل انسانی تصادفات مطرح شده است.
مهر