کد خبر: ۵۲۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 18
شفاآنلاین-دستیابی به آرامش واقعی یكی از خواسته‌های همیشگی بشر بوده است و دراین راستا انسان در طول تاریخ تلاشها و رنج‌های بسیاری را به جان پذیرفته است.
به گزارش شفا آنلاین،بی شك بخش وسیعی از تلاشهای علمی‌بشر و كشف رازهای ناگشوده جهان طبیعت به منظور دسترسی به امكاناتی بوده است كه آرامش و آسایش را برای انسان به ارمغان آورد. ازسوی دیگر مطالعات آكادمیك و تحقیقات روانشناسی پیرامون آرامش و اضطراب و عوامل و موانع هریك بخش قابل توجهی از پژوهش‌های علوم انسانی را به خود اختصاص داده است.می‌توان گفت که دست‌کم[1] دو نظام اساسی بر وجود انسان حاکم است به‌طوری که این دو، اساس و زیربنای شخصیت انسان را در گذر زمان می‌سازند. به سخن دیگر، مجموعه‌ این دو نظام یکپارچه، جامع و پویا محرّک شخصیت انسان هستند. بنابراین، هرچه این نظام قوی‌تر، منسجم‌تر و رشدیافته‌تر باشد، انسان بهتر، سریع‌تر و آسان‌تر می‌تواند به سوی خدا اوج گرفته[2] و راه‌های نیل به سلامت و آرامش را طی کند[3] و در نهایت در دارالسلام الهی استقرار یابد.[4] حرکت رو به جلوی این نظام یکپارچه در عمل همان ارتباط‌های چند گانه است.یکی از آثار مهم چنین ارتباطی رسیدن به حالت اطمینان، آرامش، نشاط و امیدواری است.سازنده‌ترین، مهم‌ترین و موثرترین ارتباط، ارتباط با خداوند است؛ چراکه او اصل و منبع سلامت و امنیت است،[5] و ابتدا و انتهای سلامت نیز اوست.[6]  
 1- ایمان
ایمان عبارت است از باور وتصدیق قلب به خدا ورسولش،آنچنان باور وتصدیقی كه هیچگونه شك و تردیدی بر آن وارد نشود. تصدیق مطمئن وثابت ویقینی كه دچار لرزش وپریشانی نشود وخیالات ووسوسه‌ها در آن تأثیر نگذارد وقلب واحساس در رابطه با آن گرفتار تردید نباشد. در قرآن در سوره مباركه فتح می‌خوانیم: «او كسی است كه آرامش را در دلهای مومنان نازل كرد تا ایمانی به ایمان شان بیفزایند... ». اولین برداشتی كه صورت می‌گیرد این است كه بدون ایمان، آرامش روحی وروانی وجود ندارد.
2ـ ذکر 
قرآن یكی از عوامل آرامش را «ذكر»(یاد خدا)معرفی كرده است. چنانکه می‌فرماید:الّذین آمنوا وتطمئنّ قلوبهم بذكر الله الا بذكر الله تطمئنّ القلوب  آنها (كسانی كه به خدا برمی‌گردند)كسانی هستند كه ایمان آورده اند، ودلهایشان به یاد خدا مطمئن (وآرام) است،آگاه باشید،تنها با یاد خدا دلها آرامش می‌یابد .
3ـ توكّل 
توكّل از ریشة (وكل) می‌باشد. و به معنی وكیل گرفتن و واگذاری كارها به وكیل می‌باشد.در مجمع البحرین آمده است كه: التوكّل علی الله: انقطاع العبد فی جمیع ما یأمله من المخلوقین یعنی: بنده برای رسیدن به آرزوهایش از همة مردم قطع امید كند وتنها به خداوند امید داشته باشد وحوائجش را تنها از او بخواهد  واین است معنای توكل بر خدا. 
4ـ تقوا 
در مورد تقوا هم آیات فراوانی در قرآن آمده است. یكی از آیاتی كه به موضوع ما مربوط می‌شود ومی‌توان این برداشت را از آن داشت كه تقوی از عوامل آرامش است،آیه شریفة:(الا انّ اولیاء الله لاخوف علیهم ولا هم یحزنون الّذین آمنوا وكانوا یتّقون لهم البشری فی الحیوه الدنیا والآخره....).آگاه با شید (دوستان و) اولیای خدا نه ترسی دارند و نه غمگین می‌شوند همانا كه ایمان آوردند و(از مخالفت فرمان خدا)پرهیز می‌كردند در زندگی دنیا و آخرت، شاد(ومسرور)ند. 
5- توبه
توبه و بازگشت از گناه وحركت به سوی خدا، تنها راه نجات گناهكاران، وسیله تقرّب ودوستی با خدا، تبدیل‌كننده سیئات به حسنات ومایةامید نا امیدان ونخستین مقام عارفان واوّلین منزل سالكان كوی دوست است. توبه با همةخواصی كه داردیك خاصیت ویژه وممتاز، برای توبه‌كننده دارد، وآن ایجاد آرامش واطمینان روحی و روانی است. چرا كه كسی كه خود را گنهكار می‌داند در یك بحران روحی به سر می‌بردكه با توبه این بحران روحی تبدیل به آرامش وسكون خاطر فرد می‌شود. 
6ـ انس با قرآن
قرآن كه خود یك نسخة شفا بخش برای همة دردها می‌باشد، خود را به عنوان یك عامل جهت تسكین قلبها ومحكم كردن دل وآرام بخش معرفی می‌كند. وهر كس با این نسخة الهی انس بیشتری داشته باشد و بر خواندن آن مداومت داشته باشد احساس اطمینان وآرامش بیشتری بر وجودش حاكم می‌شود.قرآن خطاب به پیامبر (صلی‌الله‌علیه و آله) می‌فرماید: وقال الّذین كفروا لو لا نزّل علیه القرآن جمله واحده كذلك لنثبت به فوادك ورتّلناه ترتیلا. (وكافران گفتند: چرا قرآن یك جا بر او نازل نمی‌شود ؟! این به خاطر آن است كه قلب تو را به وسیله آن محكم داریم و(از این رو)آن را به تدریج بر تو خواندیم.) 
7- امید 
وقتی انسان گمان داشته باشد كه در آینده نعمتی نصیب او خواهد شدكه از آن لذّت می‌برد و بهره مند می‌شود، از این اندیشه، احساس خوب وحالت مطلوب وشیرینی به وی دست می‌دهد كه ما آن را «رجاء» می‌نامیم. در قرآن كریم آیات زیادی راجع به امید وجود دارد واین حقیقت با تعابیری مثل رجاء ویأس وقنوط آورده شده است.به عنوان نمونه در سوره مباركه یوسف آمده است كه: یا بنی اذهبوا فتحسسوا من یوسف واخیه ولاتایئسوا من روح الله انّه لا ییئس من روح الله الاّ القوم الكافرین (پسرانم! بروید واز یوسف وبرادرش جست‌وجو كنید واز رحمت خدا مأیوس نشوید كه تنها گروه كافران از رحمت خدا مأیوس می‌شوند.) در قرآن کریم موارد بسیار دیگری برای کسب آرامش ذکر شده است از جمله: صبر، استعاذه، دعا کردن، عبادت ، عفت و پاکدامنی، محبت و دستگیری از مردم، و ... که به دلیل رعایت اختصار به همین مختصر اکتفا می‌کنیم و جویندگان آرامش و راحتی روان را به کتاب سراسر نور و شفای خداوند ارجاع می‌دهیم . (و من الله التوفیق) 
آرمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: