کد خبر: ۵۱۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۹ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 17
دبیر سومین سمینار طب سنتی:
شفاآنلاین-دبیر سومین سمینار طب سنتی با بیان اینکه طب سنتی متولیان متعدد و مدعیان مختلف دارد، گفت: پزشکان و متخصصانی وجود دارند که بدون بررسی علمی و با افراط همه گنجینه طب سنتی را منکر و مانع از پیشرفت علمی و توسعه منطقی آن می شوند.
به گزارش شفا آنلاین،حسین رضایی زاده تصریح کرد: همین برخوردهای غیر اصولی باعث رشد زیرزمینی و غیر قابل نظارت مدعیان خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مهم ترین چالش طب سنتی این است که سال ها از محیط علمی و دانشگاهی دور بوده و اکنون دوباره وارد عرصه آموزش و پژوهش شده است.

وی اضافه کرد: مردم بر اساس فرهنگ و تمایل فطری و خواست عمومی خود موجب حفظ اصالت این دانش و ادامه حیات آن شده اند اما عده ای با سودجویی یا به خاطر برداشت نادرست موجب به وجود آمدن ایجاد باورهای اشتباه شده و با این تصور که گیاهان دارویی و داروهایی گیاهی بدون عارضه یا کم عارضه هستند ، بدون توجه به احتمال تداخل با داروهای شیمیایی، صرفا به ترویج مصرف این داروها اقدام کرده اند.

رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: از سوی دیگر، ساده اندیشی در تشخیص و درمان ممکن است موجب تاخیر در تشخیص به موقع به ویژه در مورد بیماری های خاص و خطرناک شود که به هر حال سلامتی جامعه را به خطر می اندازد.

رضایی زاده افزود: این خطا در کل جامعه به صورت عمومی دیده می شود که برخی مردم به سادگی برای آشنایان خود تشخیص پزشکی انجام می دهند و سپس بر همین اساس نسخه تجویز می کنند.

وی تاکید کرد: این کار توسط سه گروه فروشندگان گیاهان دارویی و عطاران، برخی پزشکان غیرمتخصص و کسانی که تجربه شخصی در حوزه درمان گیاهی دارند، صورت می گیرد.

وی ادامه داد: هر چند هستند کسانی که بر اساس سال ها مطالعه و ممارست و علم آموزی در محضر برخی از حکمای گذشته توانسته اند به جایگاه دانشی خوبی دست پیدا کنند اما متاسفانه تعداد این افراد کم بوده و اغلب مدعیان کم دانش و پر مدعا با باورهای نادرست در جامعه به چشم می خورند.



**اختلاف نظر درباره راه اندازی داروخانه های گیاهی

دبیر سومین سمینار طب سنتی گفت: در خصوص داروخانه های گیاهی یا به عبارت بهتر داروخانه های طبیعی، اختلاف نظرهای جدی بین برخی مسوولان وجود دارد که هنوز حل نشده است.

رضایی زاده افزود: آیین نامه مربوط در معاونت طب سنتی وزارت بهداشت تدوین شده است و امیدواریم با رفع چالش ها و اختلاف نظرها در سطح سازمان غذا و دارو به زودی مشکلات احتمالی بر طرف شود و دست کم به صورت آزمایشی چند مرکز راه اندازی شود تا در طول مسیر نیز اشکالات بعدی رفع شود.

وی تصریح کرد: به هرحال دیکته نانوشته غلط ندارد و تا کاری با رعایت همه جوانب راه نیفتد جوانب آن به طور دقیق مشخص نخواهد شد.

سومین سمینار تخصصی طب سنتی با رویکرد پیشگیری و خودمراقبتی و با هدف بیان اهمیت شناخت طب سنتی و جایگاه خاص آن و منابع عظیم گیاهان دارویی با حمایت معاونت طب سنتی ایرانی - اسلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 5، 6 و 7 اسفند ماه برگزار می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: