کد خبر: ۵۱۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 17
شفاآنلاین-اخيراً در پي شيوع سرخک در ديزني لند آمريکا، حداقل ۱۱۹ نفر در شمال آمريکا به اين بيماري مبتلا شدند که گفته مي شود اين روند در حال افزايش است.
به گزارش شفا آنلاین،بين ۱۷تا ۲۰ دسامبر (آذرماه)  فردي که به اين بيماري مبتلا بود به اين پارک تفريحي مراجعه کرد و اين امر باعث شيوع اين بيماري شد. از آن زمان ايالت کاليفرنيا طي ۱۵ سال اخير با بدترين شيوع اين بيماري مواجه شده است. مبتلايان بين ۷ ماه تا ۷۰ سال سن داشته اند. در عرض يک ماه، اين اپيدمي به ۱۳ ايالت شيوع يافت. در حال حاضر کشور آمريکا که ۱۵ سال پيش اين بيماري را از بين برده بود، با بازگشت دوباره بيماري روبه رو شده است. داده هاي اخير سازمان بهداشت جهاني (WHO) نشان مي دهد که ميزان مصونيت از سرخک در کشورهاي غربي مانند کانادا، دانمارک، بلژيک و اسپانيا به علت امتناع والدين از انجام واکسيناسيون در حال افت است. اما ۱۰۰ کشور ديگر مانند ايران، زيمبابوه و کره شمالي داراي ميزان مصونيت بالا نسبت به سرخک هستند. به طور کلي مردم در دنيا از واکسيناسيون به خوبي استقبال مي کنند. در سال ۲۰۱۲ آمار مرگ و مير بر اثر سرخک در سراسر دنيا به پايين ترين حد رسيد. اما WHO هشدار داد که اين پيشرفت کند بوده است.

سازمان هاي WHO, UNICEF ، صليب سرخ آمريکا، مرکز کنترل و پيشگيري از بيماري و سازمان ملل (UN) قصد دارند تا سال ۲۰۲۰ سرخک را کاملاً از بين ببرند. اما براي اينکه درباره بيماري سرخک بيشتر بدانيد، ادامه مطلب را مطالعه کنيد.

سرخک چيست؟

سرخک يک بيماري بسيار واگيردار است؛ ويروس بيماري که در جداره سلول هاي گلو و ريه ها تکثير مي شود باعث تب، سرفه، آب ريزش بيني و ايجاد جوش هاي خاص در تمام بدن مي شود و دماي بدن مي تواند به ۴۰ درجه افزايش پيدا کند و به بيماري هاي ديگري مانند ذات الريه يا ورم مغز منجر شود. احتمال ابتلاي فردي که واکسن سرخک نزده از طريق هوا، قطرات آب عطسه يا سرفه فرد مبتلا زياد است. اين ويروس مي تواند تا ۲ ساعت زنده بماند.

س: چه نکته اي باعث نگراني مردم از سرخک مي شود؟

قبل از کشف واکسن سرخک در سال ۱۹۶۳، تقريبا تمامي کودکان قبل از ۱۵ سالگي بيمار مي شدند. اين بيماري در گذشته بسيار شايع و کشنده بود. اما امروزه از هر هزار نفر مبتلا به اين بيماري، يک تا ۲ نفر فوت مي کنند. با اين حال در سال ۲۰۱۳ تقريبا ۱۴۶ هزار نفر از سراسر جهان جان خود را به دليل اين بيماري از دست دادند.

از طرفي عفونت سرخک مي تواند منجر به کري، نابينايي، صرع و تاخير در رشد شود. براي مادراني که در زمان بارداري به سرخک مبتلا مي شوند، سقط جنين تجويز مي شود.

س: آيا ممکن است يک فرد بزرگسال به اين بيماري مبتلا شود؟

بيش از ۶۲ درصد از مبتلايان در شيوع اخير سرخک در کاليفرنيا، بزرگسال بودند.

س: آيا به واکسيناسيون مجدد نياز است؟

براي اين بيماري ۲ دوز واکسن لازم است. دوز اول ۹۵ درصد در برابر عفونت سرخک موثر است و دوز دوم، ۹۹ درصد موثراست.

س: علايم سرخک چيست؟

علايم اوليه، دماي بالاي بدن و آب ريزش بيني است، چند روز بعد جوش هاي سفيد کوچک با محتواي مايع ايجاد مي شود. ۳ تا ۵ روز پس از شروع علايم جوش هايي در بين موها ظاهر مي شود که خارش دارد و تمامي بدن را پر مي کند. در اين زمان تب بالا مي رود. پس از چند روز، جوش و تب کاهش پيدا مي کند. ۴ روز قبل از شروع جوش تا ۴ روز بعد از آن امکان انتقال بيماري از فرد مبتلا به ديگران وجود دارد.

س: با ديدن علايم چکار بايد کرد؟

سرخک درمان يا علاج ندارد. بهترين راه، استراحت در منزل ومصرف مايعات زياد است. پزشک مصرف ويتامين A را براي کودک مبتلا تجويز خواهد کرد زيرا سرخک مي تواند باعث کمبود ويتامين A شود حتي در کودکاني که تغذيه مناسب دارند. همچنين تا ۴ روز پس از بروز جوش بايد از حضور در مکان هاي عمومي پرهيز کرد.

چگونه مي توان از بروز اين بيماري پيشگيري کرد؟

بهترين راه واکسيناسيون سه گانه است، به طور معمول اولين دوز بين ۱۲ تا ۱۵ماهگي و دوز دوم بعد از اين زمان به کودک تزريق مي شود. اگر قصد تشکيل خانواده داريد، ابتدا از واکسيناسيون سرخک مطمئن شويد. اگر در گذشته واکسن نزده ايد، واکسينه شويد.

چرا برخي افراد مخالف اين واکسن هستند؟

زيرا معتقدند ماده شيميايي مضر وارد بدن کودک مي شود. هم چنين بيم آن را دارند که واکسن سه گانه مي تواند اختلالات رشد مانند اوتيسم ايجاد کند. به گفته پزشکان اگرچه واکسن عارضه جانبي مانند تب دارد اما فوايد آن خيلي بيشتر است.

آيا افراد مسن نيز در معرض خطر اين بيماري قرار دارند؟

از آن جا که اغلب افراد مسن سرخک گرفته اند، در برابر اين بيماري مصون هستند. اما اگر هيچ وقت به اين بيماري مبتلا نشده اند، واکسن نزده اند يا تنها يک دوز واکسن تزريق شده است احتمال ابتلا وجود دارد. برخي افراد ۴۰ سال پيش واکسن زده اند، بنابراين به علت افت سيستم ايمني بدن، احتمال بيمار شدن آن ها وجود دارد.

خراسان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: