کد خبر: ۵۱۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 15
شفاآنلاین-فوق تخصص سرطان‌های زنان گفت: ارتقاء دانش افراد جامعه برای آشنایی نسبت به علائم و دلایل بروز سرطان‌های زنان و انجام سالانه آزمایش‌ها نقش مؤثری در پیشگیری و درمان به موقع این سرطان‌ها دارد.
به گزارش شفا آنلاین،شیرین گودرزی  اظهار داشت: سرطان گردن رحم قابل پیشگیری است و می‌توان آن را در مراحل اولیه تشخیص داد، از آنجا که شیوع این سرطان در حال افزایش است توجه و اقدامات پیشگیرانه نقش مؤثری در کنترل آن دارد.

* علت سرطان گردن رحم چیست

این فلوشیپ سرطان‌های زنان گفت: یکی از دلایل ابتلا به سرطان رحم عدم رعایت بهداشت است هرچند که این سرطان با رعایت بهداشت نیز به طور 100 درصد قابل پیشگیری نیست.

وی ادامه داد: زنان باید سالانه معاینه و تست پاپ‌اسمیر انجام دهند. بسیاری از سرطان‌های پیشرفته گردن رحم در بیمارانی دیده می‌شود که به دلیل بی‌علامتی تست پاپ‌اسمیر را انجام نداده‌اند و این سرطان زمانی علائم خود را نشان می‌دهد که پیشرفته شده است.

* لزوم غربالگری همگانی

عضو انجمن سرطان‌‌های زنان تصریح کرد: طی 50 سال گذشته مرگ و میر ناشی از سرطان گردن رحم در کشورهایی که غربالگری همگانی داشته‌اند، 50 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: متاسفانه در ایران غربالگری همگانی در زمینه سرطان گردن رحم وجود ندارد.

* ضرورت ارتقاء آگاهی عموم جامعه و چکاپ سالانه

این فوق تخصص سرطان‌های زنان گفت:‌ ارتقاء دانش افراد جامعه برای آشنایی نسبت به علائم و دلایل بروز سرطان گردن رحم و انجام سالانه تست پاپ‌اسمیر نقش مؤثری در پیشگیری و درمان به موقع این اختلال دارد.

* علائم سرطان گردن رحم

گودرزی اظهار داشت: سرطان گردن رحم در مراحل اولیه بدون علامت است، در موارد پیش‌سرطانی با ترشحات غیرعادی، لکه‌بینی، خونریزی‌های غیر عادی و عفونت‌های مقاوم به درمان و در موارد پیشرفته نیز با اختلال در دستگاه اداری، ورم کلیه و مشکلات روده‌ای دیده می‌شود.

وی افزود: پاپ‌اسمیر تنها در 50 درصد موارد تشخیص‌دهنده است و اگر بیمار مشکوک به اختلال باشد و یا پاپ‌اسمیر مشکل داشته باشد، باید کولپوسکوپی شود. این روش دقیق است و ضایعات کوچک و پیش سرطانی را تا 70 درصد می‌توان با این روش مشخص نمود و در مواردی که پاپ‌اسمیر قادر به تشخیص سلول‌های سرطانی نیست، این روش در موارد مشکوک توصیه می‌شود که البته باید توسط متخصص ماهر انجام شود.

* درمان سرطان گردن رحم

این فلوشیپ سرطان‌های زنان گفت: در مراحل پیش‌سرطانی جریان ناحیه مذکور و یا خروج رحم راهکار درمانی است و در مراحل اولیه سرطان باید رحم خارج شود. در موارد پیشرفته نیز که سرطان به بافت‌های اطراف دست‌اندازی کرده است، متاسفانه نمی‌توان جراحی انجام داد و تنها از رادیوتراپی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد:‌ هدف از تیم پزشکی و سلامت بهداشت خانواده باید این باشد که روزی برسد که سرطان پیشرفته گردن رحم نداشته باشیم، زیرا علت آن شناخته شده است و چون راه‌های پیشگیری و غربالگری آن دانسته شده است، دلیلی برای میزان بالای شیوع این سرطان وجود ندارد.

*آمار دقیقی از مبتلایان به سرطان گردن رحم در کشور نیست
این فلوشیپ سرطان‌های زنان اظهار داشت: متاسفانه آمار دقیقی از مبتلایان به سرطان گردن رحم در کشور نیست اما در یکی از بیمارستان‌های کرج هفته‌ای 2 تا 3 سرطان پیشرفته گردن رحم تشخیص داده می‌شود.

*برخی زنان به عمل‌های زیبایی بیشتر از سلامتی بها می‌دهند

خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی زنان به فکر انجام عمل‌های زیبایی هستند اما توجهی به سلامت خود نمی‌کنند.
فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: