کد خبر: ۵۱۳۵۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۰ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 12
شفا آنلاین: گياه ريحان از قديمي ترين و محبوب ترين گياهان دارويي است و فوايد درماني بسياري دارد.
به گزارش شفا آنلاین-گياه ريحان از قديمي ترين و محبوب ترين گياهان دارويي است و فوايد درماني بسياري دارد. ريحان گياه بومي ايران، هند و ديگر نقاط گرمسير آسيا است. مهم ترين دليل کاشت و پرورش اين گياه پرپشتِ سالانه، برگ ها و دانه هاي مفيد آن هستند. بهترين شرايط براي رشد ريحان در آب و هواي گرمسيري است. يک گياه کامل، به طور متوسط، 100 سانتي متر ارتفاع دارد. برگ هاي آن سبز کمرنگ و نرم هستند.

basil-350x233

    برگ هاي ريحان حاوي ميزان بالايي از ترکيبات شيميايي گياهي هستند که داراي خواص پيشگيري از بيماري و بهبود سلامت هستند.
    ريحان داراي فلاونوئيدهاي پلي فنلي زيادي است. اين ترکيبات داراي خواص آنتي اکسيداني هستند.
    برگ هاي ريحان داراي چندين روغن ضروري و مفيد مانند اوژنول، سيترونلول، لينالول، کيترال، ليمونن و ترپينئول است. اين ترکيبات داراي خواص ضدتورمي و ضدباکتريايي هستند.
    ريحان فاقد کالري و کلسترول است و سرشار از مواد مغذي، مواد معدني و ويتامين هاي ضروري است که بدن براي سلامت مطلوب به آنها نياز دارد.
    ريحان منبع فوق العاده اي از کاروتن بتا، ويتامين A، کريپتوکسانتين، لوتئين و زي زانتين است. اين ترکيبات به پاکسازي بدن از راديکال هاي آزاد مشتق از اکسيژن و گونه هاي اکسيژن فعال (ROS) کمک مي کنند؛ اين مواد در پيرسازي بدن و فرآيندهاي مربوط به بيماري هاي مختلف شرکت دارند.
    زي زانتين (يک ترکيب فلانوئيدي کاروتينوئيدي) جذب شبکيه چشم مي شود و از رسيدن اشعه هاي UV به شبکيه جلوگيري مي کند. تحقيقات نشان داده اند که گياهان، ميوه ها و سبزيجات سرشار از آنتي اکسيدان زي زانتين، از بيماري ماکولا وابسته به سن، به خصوص در سن بالا جلوگيري مي کند.
    100 گرم برگ ريحان تازه حاوي 5275 ميلي گرم يا 175 درصد از ويتامين A مورد نياز روزانه است. ويتامين A داراي خواص آنتي اکسيداني است و براي قوه بينايي ضروري است. اين ويتامين براي ترشحات مخاطي طبيعي و پوست نيز لازم است. ثابت شده است که مصرف مواد طبيعي حاوي اين ويتامين، بدن را در برابر سرطان هاي ريه و حفره دهان حفظ مي کند.
    ويتامين K موجود در ريحان، براي بسياري از عامل هاي انعقاد موجود در خون لازم است و نقش مهمي را در استحکام استخوان ها ايفا مي کند.

ريحان منبع خوبي از مواد معدني همچون پتاسيم، منگنز، مس و منيزيم است. پتاسيم جزء مهمي از سلول و مايعات بدن است و به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک مي کند. منگنز به عنوان مکمل آنزيم آنتي اکسيداني سوپراکسيد ديسموتاز عمل مي کند.

    برگ هاي ريحان منبع عالي از آهن هستند. آهن جزئي از هموگلوبين گلوبل هاي قرمز خون است و در اکسيژن رساني خون نقش دارد.        

    برگ هاي ريحان حاوي روغن هاي ضروري و مفيد همچون اوژنول، سيترونلول، لينالول، کيترال، ليمونن و ترپينئول است. اين ترکيبات داراي خواص ضدتورمي و ضدباکتريايي هستند.

basil-bsp

    داراي خواص ضدتورمي است و بر ضد آنزيم سايکلوکسيژناز (COX)عمل مي کند. اين خاصيت مهارکنندگي آنزيم، ريحان را به يکي از درمان هاي مهم براي بيماري هاي تورمي همچون آرتريت روماتوئيد، آرتروز و بيماري هاي مربوط به ورم روده تبديل کرده است.
    روغن ريحان خواص ضدعفوني کنندگي دارد و بسياري از باکتري هاي بيماري زا همچون استافيلوکوکوس، انتروکوکسي، شيگلا و سودوموناس را مهار مي کند.
    چاي ريحان (آب ريحان دم کرده) براي تهوع مناسب است و داراي خاصيت ضدعفوني خفيف است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: