کد خبر: ۵۱۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۵ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 11
شفا آنلاین:پیشرفت تکنولوژی به رشته دندانپزشکی هم رسیده و ارتودنسی هم از این قاعده مستثنا نیست. درمان شکاف لب و کام یکی از نمونه های پیشرفت اعجاب آور علوم دندانپزشکی محسوب می شود.

به گزارش شفا آنلاین-شکاف لب و کام مشکل دردناکی است که امرزه توسط برخی متخصصان ارتودنسی حل شده است.

مسلما زیبایی چهره ، به طور قابل توجهی اعتماد به نفس شما را تحت تاثیر قابل توجهی اعتماد به نفس قرار می دهد. شاید ایرادی در صورت یا دهان شما باشد که به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر اعتماد به نفس و سلامت عمومی تان اثر گذاشته باشد. پیشرفت تکنولوژی به رشته دندانپزشکی هم رسیده و ارتودنسی هم از این قاعده مستثنا نیست. درمان شکاف لب و کام یکی از نمونه های پیشرفت اعجاب آور علوم دندانپزشکی محسوب می شود.

نقش متخصص ارتودنسی در شکاف لب و کام

درمان این عارضه باید با متخصص ارتودنسی مشورت شود تا در صورت لزوم دستگاه های ارتودنسی ساخته شود تا تغذیه کودک بهتر انجام شود. لب و کام این بیماران نیاز به جراحی برای بسته شدن شکاف دارد که این کار توسط جراح فک و صورت انجام می شود. معمولاً لب ها در 10 هفتگی بعد از زایمان و کام قبل از یک سالگی توسط جراح فک و صورت بسته می شوند.درمان ارتودنسی متحرک معمولا از پنج تا شش سالگی شروع می شود و تا حدود 12 سالگی ادامه می یابد. هدف از این درمان وسیع کردن قوس دندانی فک بالا ، ردیف کردن دندان های قدامی و تصحیح ناهنجارهای فکی است. فاز اول درمان های ارتودنسی باید قبل از انجام پیوند استخوان صورت گیرد تا باعث ایجاد بستر مناسب جهت رویش دندان ها در فک و محل شکاف شود. در این مرحله دندان های اضافه اطراف شکاف باید با یک طرح درمان مناسب خارج شوند. در بسیاری از بیماران دارای شکاف لب و کام تعداد زیادی از دندان ها غایب هستند که در این بیماران باید بر حسب مورد ، فضای دندان غایب با سایر دندان ها پر یا در صورت نیاز فضای دندان غایب حفظ شود و در ناحیه دندان غایب ایمپلنت قرار داده شود. با درمان های متحرک ارتودنسی باید دندان های فک بالا و پایین ردیف شوند و از آن جایی که در این بیماران تمایل به عقب ماندگی رشد فک بالا وجود دارد ، باید با دستگاه های متحرک فک بالا را به سمت جلو هدایت کرد تا هم دندان ها و هم اسکلت فک بالا به سمت جلو حرکت کنند. پس از 12 سالگی با رویش دندان های دائمی بیمار نیاز به ارتودنسی ثابت فکین دارد و با کمک ارتودنسی ثابت می توان دندان های هر دو فک را ردیف و با یکدیگر هماهنگ کرد. در حین درمان ارتودنسی ، بیمار ممکن است نیاز به گفتار درمانی داشته باشد که معمولا فرد به متخصص گفتار درمانی ارجاع داده می شود یا ممکن است به علت وجود شکاف در ناحیه فک بالا بیمار نیاز به پیوند استخوان در ناحیه شکاف داشته باشد. اگر تمام درمان های ارتودنسی به موقع انجام شود می توان این گونه از بیماران را به خوبی درمان کرد.

* بسیاری از کودکانی که با شکاف لب و کام به دنیا می آیند با مدیریت درمانی بهینه چهره ای مناسب پیدا می کنند و گفتارشان مطابق همسالان شان می شوند و این وظیفه مهم متخصصان ارتودنسی است که به نحو مقتضی آن ها را راهنمایی کنند.

عوارض شکاف لب و کام کدام است ؟

مشکلات تغذیه ای : شکاف لب مشکل چندانی در تغذیه کودک ایجاد نمی کند ولی شکاف هایی که در ناحیه کام وجود دارد باعث می شود کودک نتواند به خوبی سینه مادر یا شیر را بمکد. کودکان دارای شکاف کام ممکن است هنگام شیرخوردن ، مقداری شیر در گلوی شان بپرد یا شیر از بینی شان بیرون بریزد. استفاده از دستگاه ارتودنسی می تواند مانع انتقال شیر از دهان به بینی شود. دستگاه ارتودنسی هنگام شیر خوردن نوزاد در ناحیه سقف دهان قرار می گیرد و با مسدود کردن شکاف ، باعث تسهیل شیر خوردنش می شود.

مشکلات تکلمی : در گروهی از بیماران دارای شکاف ، مشکلات تکلمی ایجاد می شود. این کودکان معمولا دیرتر حرف می رنند یا تو دماغی صحبت می کنند. ترمیم شکاف باعث رفع مشکلات تکلمی می شود.

مشکلات شنوایی : هر ناهنجاری دستگاه تنفس فوقانی می تواند عملکرد شیپور استاش در گوش را مختل کند و احتمال تجمع مایع در گوش میانی را افزایش دهد. این امر احتمال عفونت گوش میانی را زیاد می کند. کاهش شنوایی نیز نتیجه عفونت های مکرر گوش میانی است. کودکان مبتلا به شکاف کام ، باید بین سه تا شش ماهگی توسط متخصص گوش و حلق و بینی معاینه شوند.

مشکلات دندان فکی : شکاف کام تعداد دندان ها را تحت تاثیر قرار می دهد. در این بیماران از جوانه های دندانی وجود ندارند و ممکن است دندان های اضافه و تغییر رنگ روی سایر دندان ها دیده شود که این مشکلات می تواند توسط متخصص ارتودنسی رفع شود.

مشکلات روحی روانی : این کودکان به دلیل ظاهری ناخوشایند و مشکلات تکلمی ، دچار عدم اعتماد به نفس و مشکلات روحی می شوند. در ضمن ، والدین دچار مشکلات روحی ، احساس گناه و نگرانی از وضعیت آینده کودک می شوند. والدین باید با کودک مبتلا به شکاف لب و کام مانند یک کودک عادی رفتار کنند. اگر والدین اجازه ندهند کودک وارد اجتماع شود ، کودک مهارت های زندگی و حرکتی را فرا نمی گیرد.

چرا شکاف لب و کام ایجاد می شود ؟

پارگی یا بسته نشدن کامل لب را لب شکری و شکاف سقف دهان را شکاف کام می گویند که یکی از نقایص مادرزادی شایع است. هنگامی این شکاف ها ایجاد می شوند که بافت کافی برای ایجاد لب و کام وجود ندارد و با درمان های ارتودنسی و جراحی قابل درمان هستند. به طور کلی لب ها در هفته ششم بارداری و کام در آخر سه ماهگی اول به صورت یک قطعه کامل ایجاد می شوند. هرگونه اختلالی در ایجاد لب و کام در دوران جنینی منجر به شکاف لب و کام می شود. این بیماری در تمام کشورهای دنیا شیوع دارد و از شایع ترین ناهنجاری های مادرزادی سر و صورت است به طوری که از هر 700 تولد زنده در کل دنیا یک نفر به شکاف لب و کام مبتلاست.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: