کد خبر: ۵۱۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۴ - 2015March 24
عضو هیئت رئیسه مرکز تحقیقات ایدز کشور در گفتگو با شفا آنلاین هشدار داد:
شفا آنلاین- عضو هیئت رئیسه مرکز تحقیقات ایدز کشور از افزایش تعداد مبتلایان بیماری ایدز درکشور خبر داد.

محبوبه حاجی عبدالباقی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهار کرد: متأسفانه طی سال های اخیر با افزایش انتقال بیماری ایدز از طریق رابطه جنسی مواجه هستیم در حالی که قبلأ این انتقال به طور عمده از طریق اعتیاد تزریقی بود.

وی ادامه داد: افراد به دنبال مصرف مواد مخدر البته نه حتمأ تزریقی بلکه روانگردی در برنامه ها، دوستی ها و مهمانی ها اختیارشان را از دست می دهند که به وفور امکان وقوع یک رابطه جنسی نا متعارف، پر خطر و محافظت نشده نیز وجود دارد.

متخصص بیماری های عفونی بیان کرد: در مرکز مشاوره های رفتاری، روزانه با افرادی مواجه ایم که با قرار دادن خود در شرایط خطر، تن به رابطه های ناخواسته جنسی داده اند.

وی هشدار داد: قبل از وقوع چنین شرایطی آن هم محافظت نشده یعنی بدون کاندوم باید دانست که ایدز از طریق راه های ارتباط جنسی مانند تماس مقعدی، از راه معمول، دهانی و... نیز انتقال می یابد.

وی تأکید کرد: با برقراری رابطه مقعدی میزان انتقال ایدز خیلی بیشتر، از راه معمول کمتر از مقعدی و رابطه دهانی از هر دو این ها نیز کمتر است، اما به هر حال خطر آن وجود دارد و متدسفانه به شدت شاهد آن هستیم.

وی با اشاره به این که جوانان نباید خودشان را در شرایط خطر قرار دهند در عین حال خاطرنشان کرد: والدین باید قدرت " نه " گفتن را از همان دوران کودکی به فرزندانشان آموزش دهند. ضمن این که جوانان هم تن به خوردن مشروبات الکی، مواد مخدر و به دنبال آن رابطه های جنسی ناخواسته ندهند.

به گفته حاجی عبدالباقی کاندوم در صورتی مفید واقع می شود که افراد نحوه استفاده از آن را برای جلوگیری از پارگی اش داشته باشند .البته این امر هم نیازمند یادگیری وآموزش است.

وی در باره آخرین آمار وضعیت ایدز در کشور اذعان کرد: تقریبأ حدود27 هزار نفر آمار رسمی ثبت شده است، که متأسفانه میزان انتقال بیماری ازطریق خانم ها نیز رو به افزایش است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: بیشتر از 11 تا 12 درصد خانم ها مبتلا به ایدز هستند که البته خطر انتقال به کودک وتولد کودکان ایدزی نیز وجود دارد.

عضو هیئت رئیسه مرکز تحقیقات ایدز کشور تصریح کرد: متأسفانه روابط جنسی خارج از ازدواج در سطح جامعه به عنوان کاری معمولی در حال جا افتادن است و اخلاقیات وپایبندی به روابط خانوادگی وزناشویی به شدت در حال کمرنگ شدن است.

وی خطاب به برخی دختران وزنان جوان توصیه کرد:این افراد نباید خودشان را در شرایط خطر قرار دهند، ضعف و خود کم بینی را در خوشان از بین ببرند و تسلیم هر شرایطی نشوند که به خاطر چیزهای بسیار کم ارزش مانند غذا، دوستی،مورد توجه بودن،مانتووماشین و... با افراد ناشناس ارتباط جنسی برقرار کنند.

حاجی عبدالباقی به پسران هم در راستای کاهش ابتلا به بیماری ایدز توصیه کرد توجه به مسایل اخلاقی ورعایت اصول زندگی سالم و استفاده از کاندوم درصورت رابطه جنسی را به صورت جدی موردتوجه قراردهند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: