کد خبر: ۵۰۹۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۴ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 09
روانپزشک ومشاورخانواده درگفتگوباشفاآنلاین:
شفاآنلاین- یک روانپزشک با بیان اینکه باید برای روابطی که در خانواده وجود دارد ارزش قائل شویم و برایشان وقت بگذاریم گفت: اگر افراد روابط قوی با پدر و مادر خود داشته باشند در سخت ترین شرایط هم باز به سوی خانواده برخواهند گشت.

دکترطاهره رنجبر کرمانی روانپزشک درگفتگو با شفاآنلاین درباره مهارت های فرزند پروری اظهار کرد: پدر و مادر شدن نیازمند مهارتی است که این مهارت قابل یادگیری است اما متاسفانه سازمان هایی که این مهارت ها را آموزش می دهند بسیار کم هستند.

وی همچنین فراگیری فرزند پروری را بسیار تاثیر گذار در آینده فرزندان دانست و تصریح کرد: اگر پدر و مادر در خانواده نقش ضعیفی را به کودکانشان بدهند بالطبع آنها همین نقش را با خود به جامعه خواهند برد . همچنین اگرنقش محکمی را به آنها بدهند نیزهمین فضا را به جامعه انتقال خواهند داد.

وی افزود: داشتن تحصیلات و اوضاع خوب اقتصادی و اجتماعی ارتباطی به خوب تربیت کردن فرزندان ندارد. بلکه زمانی می توانیم فرزندانمان را خوب تربیت کنیم که برایشان وقت و انرژی بگذاریم و آنها را مورد محبت قرار دهیم.


این روانپزشک ادامه داد: در حال حاضرسن مصرف مواد مخدر، رابطه های جنسی و دوستی های خیابانی بسیار پایین آمده است و افرادی که دچار این معضلات می شوند وقتی که به سن جوانی می رسند اوضاعشان بدتر شده و دست به ازدواج های سفید(زندگی با یکدیگر زیر یک سقف بدون داشتن عقد) می زنند و با خود فکر می کنند که اگر عقد کنند ازدواجشان به رنگ سیاه درخواهد آمد.

دکتر کرمانی با بیان اینکه ما خوشبختی، موفقیت و شادی را به کودکانمان ارث نمی دهیم بلکه به آنها آموزش می دهیم گفت: داشتن یک نظام خانوادگی و مورد پذیرش و محبت قرار دادن فرزندان بیشترین نیازی است که یک خانواده به آن احتیاج دارد. درواقع کودکان به دنبال جایی هستند تا در آن مورد محبت قرار گیرند نه جایی که مورد سرزنش قرار گیرند.

وی ادامه داد: سرزنش، کودکان را دچار حس افسردگی و ناامیدی می کند درواقع آنها باید بدانند که در فضای خانواده پذیرفته شده اند و نباید احساس تزلزل در آنها به وجود آید.

این روانپزشک تاکید کرد: پدر و مادرها باید بدانند که نباید در مقابل کودکانشان دعوا ومشاجره کنند و از به کار بردن این جمله که اگر بچه ها نبودند ما باهم زندگی نمی کردیم نیزبه شدت بپرهیزند.

وی اضافه کرد: این جمله که اثر بدی بر روی کودک می گذارد و تا سالهای طولانی هم تبعات منفی برایش خواهد داشت یکی ازبدترین جمله هایی است که یک کودک می تواند درعمرش بشنود.

دکتر کرمانی با بیان اینکه گاهی اوقات پدر و مادرها و به خصوص مادرها می گویند که شما نمی دانید من برای شما چه کارهایی انجام می دهم خاطرنشان کرد: مادرها به جای استفاده از این واژها می توانند بگویند من شما را دوست دارم و می دانم که شما هم من را دوست داریم ولی من امروز توان غذا درست کردن را ندارم، آیا شما می توانید به من کمک کنید؟

وی افزود:استفاده واژه های غلط در بیان احساسات موجب ایجاد فراز و نشیب هایی در روابط عاطفی افراد می شود که خانواده رادچار تزلزل خوهد کرد.

این روانپزشک با بیان اینکه خانواده باید دارای یک چهارچوب باشد به افراد توصیه کرد: ارزش های خانواده را تقویت کنند و به آداب و رسوم پایبند باشند و بر روی آنها تاکید کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: