کد خبر: ۵۰۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۴ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 08
رئیس قدیمی‌ترین بیمارستان ایران بیان کرد:
شفاآنلاین- رئیس قدیمی‌ترین بیمارستان ایران با مقایسه صف پیوند کلیه در ایران و آمریکا، بر گسترش دیالیز صفاقی در کشور که بیمار خود می‌تواند در منزل دیالیز کند تاکید کرد و گفت: حدود دو برابر دستگاه‌های کنونی دیالیز کمبود دستگاه همودیالیز وجود دارد.

به گزارش شفا آنلاین،غلامرضا پورمند درباره اینکه هنور دستگاه‌های دیالیز در کشور دچار کمبود است، اظهار داشت: بله به طور یقین این کمبود وجود دارد، ولی الحمدالله چون سال به سال تعداد فارغ التحصیلان نفرولوژی در حال افزایش است این افراد به شهرستانها می‌روند و بیماران را بهتر شناسایی می‌کنند بنابراین شاید تعداد بیماران زیاد نشده باشد اما شناسایی و تشخیص این بیمار بهتر شده است، رقم دقیق کمبود دستگاه‌های دیالیز را نیز نمی‌دانم ولی احتمالاً یک و نیم تا دو برابر تعداد دستگاه‌های کنونی دیالیز کمبود دستگاه‌های همودیالیز داریم.

پورمند درباره اینکه در ایران صف انتظار پیوند کلیه وجود دارد، گفت: صف پیوند کلیه برای افراد خاصی شاید داشته باشیم چون برخی بیماران به دلایلی مانند بیماری قلبی پیشرفته، دیابت و مرض قند؛ پزشکان اجازه پیوند نمی‌دهند، ولی صف انتظار به آن شکل کشورهای اروپا و آمریکا در ایران وجود ندارد. بطوریکه در این کشورها بیماران سالها در صف انتظار پیوند هستند.

رئیس بیمارستان سینا تهران ادامه داد: مثلاً همین امسال چند ایرانی خارج نشین به علت اینکه به آنها عنوان شده بود که 3 تا 4 سال باید در لیست پیوند باشند به ایران مراجعه کرده بودند.

پورمند درباره علت وجود لیست پیوند در اروپا و آمریکا و عدم چنین لیست انتظار پیوند کلیه در کشورمان عنوان کرد: به خاطر اینکه در آنجا پیوند از افراد زنده فقط در بین فامیل‌ها امکانپذیر است، سه سال گذشته نیز در ایران پیوند از افراد زنده غیرفامیل زیاد بود ولی هم اکنون شدت این کار در ایران در حال کاهش است.

این متخصص و استاد گروه اورولوژی و پیوند کلیه بیان داشت: در آمریکا به جز در موارد خاص لیست انتظار پیوند در حدود 40 هزار بیمار است.

رئیس قدیمی‌ترین بیمارستان ایران درباره اینکه چرا هنوز در ایران دیالیز صفاقی نسبت به دیالیز خونی گسترش پیدا نکرده است و همچنان بیماران دیالیز خونی می‌شوند، خاطرنشان کرد: برای اینکه در مورد دیالیز صفاقی کار خاصی انجام نشده است و فقط یک تا دو نفر بر روی این مسئله کار می‌کنند، در حالیکه در اروپا و آمریکا دیالیزها به صورت دیالیز صفاقی در منازل انجام می‌شود، بنده هم به نفرولوژیست‌ها پیشنهاد می‌کنم که آستین‌های خودشان را بالا بزنند زیرا گسترش این نوع دیالیز در کشور امکانپذیر است، همچنین، هزینه دیالیز صفاقی پایین است و بیمار نیز خودش می‌تواند این دیالیز را انجام دهد.

تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: