کد خبر: ۵۰۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 07
شفاآنلاین-سومین همایش ملی "طب درد در کودکان"، با هدف گسترش و به اشتراک گذاشتن به روز ترین دانش تخصصی و تجربیات در زمینه مدیریت همه جانبه درد در کودکان، در بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک برگزار شد.
به گزارش شفا آنلاین،در اين همايش محورهایی چون سندروم‌هاي گوناگون درد در كودكان، اقدامات اينترونشنال درد، سونوگرافي، اوزون تراپي، روانپزشكي، دردهاي سرطاني و جراحي‌هاي تسكيني در قالب ارائه مقاله و سخنراني در رشته‌هاي فوق تخصصي و تخصصي پزشكي مورد بررسي و تبادل نظر اطلاعات قرار گرفت.

بیمارستان محک؛ تجربه‌ای موفق

در ابتدا آراسب احمدیان مدیر عامل موسسه خیریه محک، ضمن معرفی کوتاهی از فعالیت‌ها و دستاوردهای موسسه خیریه و بیمارستان فوق تخصصی محک گفت: تجربه اداره یک بیمارستان در سطح فوق تخصصی توسط کمک‌های مردمی در ایران تجربه منحصر به فردی است. این تجربه با عادات خیریه در ایران که عموماً مبنی بر تمایل به ساخت و تجهیز بیمارستان‌ها و واگذاری به وزارت بهداشت جهت اداره است، چندان منطبق نیست و محک با اتکا به همکاری و هم افزایی و بهره‌مندی از اعتماد نیکوکاران این سرزمین به آن دست یافته است.

وی ادامه داد: در محک یک موسسه خیریه، بیمارستانی فوق تخصصی را تنها با اتکا به منابع مالی برگرفته از کمک‌های مردمی ساخت و تجهیز کرد و با اتکا به مشارکت مردمی نیز اداره می‌کند. این مسئله با توجه به اینکه عموما هزینه‌های هر سال اداره یک بیمارستان معادل و یا حتی بیشتر از هزینه ساخت بیمارستان است قابل توجه است. همچنین موسسه خیریه محک تمامی کودکان مبتلا به سرطان در سراسر ایران را که در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی درمان می‌شوند، حمایت می‌کند و هزنیه‌های درمانی و رفاهی آنان را پرداخت می‌کند.

احمدیان افزود: محک به منظور سهولت دسترسی فرزندانش به خدمات محک در در 32 بیمارستان دولتی و دانشگاهی دیگر توسط داوطلبان خود حضور دارد و به ارائه خدمات می‌پردازد. و تمامی این حمایت‌ها با حضور مردم تحقق می‌یابد و وظیفه محک این است که به طور مستمر اطلاعات مربوط به این خروجی‌های ارزشمند و ارزش افزوده ایجاد شده بر روی کمک‌های مردمی را به جامعه اطلاع دهد تا همگان بدانند در سازمان مردم نهادی که خود ساخته‌اند و ادراه می‌کنند، چه می‌گذرد.

تاسیس بخش درد و مراقبت‌های تسکینی در بیمارستان محک

در ادامه، دکتر مردآويژ آل بويه عضو هيئت امنای موسسه خیریه محک و دبير علمي همايش با تاكيد بر اين اينكه امروزه شناخت عوامل ژنتيكي درد راه نويني را در پيش دارد گفت: بيان درد به عوامل مختلفي از جمله ژنتيك، جنسيت، نژاد، مسائل عقيدتي و شرايط روحي و احساسي بيمار بستگي دارد و بايد بر مبناي عامل ايجاد درد در بيمار، برنامه ريزي درماني صورت گیرد. به همين منظور مديريت و درمان درد براي کاهش رنج و تنش بيماران، امروزه جايگاه ويژه اي نزد پزشكان پيدا کرده است.

فوق تخصص خون و آنکولوژی افزود: محک نه تنها به درمان و حمایت کودکان مبتلا به سرطان می‌اندیشد، بلکه کیفیت زندگی آنها در طول درمان نیز از دغدغه‌های همیشگی این موسسه بوده و تأسیس بخش درد و مراقبت‌های تسکینی در بیمارستان محک گامی در جهت ارائه خدمات تخصصی به کودکانی است که می‌بایست در حین درمان سرطان کودک بودن را از یاد نبرند و از کیفیت زندگی بالاتری مطابق با استانداردهای جهانی بهره مند باشند.

تداوم تلاش‌های پروفسور پروانه وثوق

دکتر عظیم مهرور رئیس بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک و فوق تخصص خون و آنکولوژی، پیش از آغاز ارائه مقاله علمی خود از استاد فرزانه زنده یاد پروفسور پروانه وثوق که از ابتدای تأسیس بیمارستان محک تا آخرین روز حیاتش به طور داوطلبانه سرپرستی علمی پزشکان این بیمارستان را به عهده داشت یاد کرد و گفت: پروفسور پروانه وثوق که در تمامی زندگی بدون هیچ چشمداشت تنها دغدغه سلامتی و زندگی بهتر برای کودکان این مرز و بوم را داشت و امروز نیز همراهان و شاگردانش در محک تداوم دهنده تلاش‌های این بانوی فرهیخته هستند و هر بار که کودکی بهبود یافته از سرطان را می‌بینیم می‌دانیم که عشق و مهری که به واسطه مشارکت هزاران انسان نیکوکار در محک جریان دارد، هرگز پایان پذیر نیست.

به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیات تخصصی

بخش علمی و تخصصی سومین همایش ملی طب درد در کودکان با ارائه بیش از 50 مقاله منطق با آخرین پروتکل‌های درمان درد در دنیا به در دو روز به کار خود ادامه داد.

این همایش با امتیاز بازآموزی و با همكاري دفتر آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، انجمن رژیونال آنستزی و درد ایران، انجمن بررسی و مطالعه درد ایران، انجمن علمی پزشکی لیزری ایران و انجمن خون و سرطان کودکان ایران برگزار شد. همچنین گروه‌های آموزشی فلوشیپ درد در دانشگاه‌های شهید بهشتی، علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی ایران نیز همراه محک در برگزاری این رویداد علمی بودند.

مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: