کد خبر: ۵۰۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۴ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 09
رئیس انجمن علمی متخصصین زنان و مامائی ایران در گفتگو با شفا آنلاین:
شفا آنلاین- رئیس انجمن علمی متخصصین زنان و مامائی ایران، علت سقط جنین را ناشی از دوعلت عمده مادری و جنینی دانست و به بیان نکات مهمی درباره علل سقط جنین پرداخت.

دکتر اعظم السادات موسوی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهار کرد: علت مادری یعنی وجود مشکلاتی در زن باردار که منجر به سقط جنین شود .علت جنینی نيز یعنی خود جنین دچار مشکلاتی است که ادامه حیات برایش امکان پذیر نیست و در نهایت سقط می شود.

وی ادامه داد: به طور معمول از علل جنینی اختلالات و آنومی های کروموزومی مهم ترین علت سقط به شمار می روند که در واقع سقط های 3 ماهه اول حاملگی را تشکیل می دهند.

جراح و متخصص زنان و زایمان با اشاره به این که60 درصد علت سقط های اوایل بارداری ناشی از علل کروموزومی است؛ تصریح کرد: البته لازم به ذکر است که امکان دارد علل کروموزومی ناشی از وجود ژن های ناقل در پدر و مادر باشد که با ترکیب هم و ایجاد جنین، ژن ناقل به ژن غالب تبدیل شود و در جنین آنومی ایجاد کند.

وی افزود: همچنین گاهی اوقات امکان دارد که پدر و مادر ژن ناقل نداشته باشند اما حین ترکیب تخمک و اسپرم (لقاح)جهش های کروموزومی رخ دهد و جنینی به وجود آید که قادر به ادامه حیات نباشد.

موسوی شایع ترین علامت سقط جنین را ایجاد خونریزی بعد از به تأخیر افتادن قاعدگی دانست و بیان کرد: یعنی امکان دارد قاعدگی به مدت یک تا 2 هفته به تعویق بيافتد؛ بعد خانمی مشکوک به بارداری شود و بعد از انجام تست بارداری و مثبت بودن نتیجه آن امکان دارد بعد از این مدت دچار خونریزی های مختصر واژینال شود.

وی افزود: پس از مراجعه به پزشک و بررسی؛ در صورت همراه بودن خونریزی با درد امکان دارد که جنین به سختی سقط شود و یا این که حاملگی خارج از رحم مطرح باشد.

رئیس انجمن علمی سرطان های زنان ایران خاطرنشان کرد: در این صورت آزمایش حاملگی بیمار باید دوباره انجام و سونوگرافی هم صورت گيرد. حال در صورت وجود حاملگی خارج از رحم به طور قطع حاملگی باید خاتمه یابد.

وی ادامه داد: یا امکان دارد جنین سقط شده باشد که به عنوان تخم کور مطرح می باشد .و در حالتی دیگر ممکن است جنین وجود داشته باشد اما خونریزی در داخل جفت گیری رخ داده باشد و علائم سقط غیر اجتناب و یا تهدید به سقط را نشان دهد.

وی یادآور شد: علل دیگر نادری که امکان دارد تظاهری مربوط به سقط جنین باشد آنومی های است که ممکن است در 3 ماه اول حاملگی ایجاد سقط نکند اما جنین با مسائلی نظیر مشکلات عفونی و بیماری های ویروسی و میکروبی مواجه باشد که متأسفانه منجر به مرگ داخل رحمی و سقط خواهد شد.

وی در خصوص سقط جنین به دلایل مادری گفت:اين نوع سقط يعني اينكه مادر به علت ابتلا به بیماری هایی ادامه بارداری برایش امکان پذیر نباشد.

موسوی تأکید کرد: برای سپری کردن یک حاملگی با موفقیت، نیاز به سطح هورمونی سالم مادر است. بنابراین بررسی های هورمونی قبل از بارداری، آزمایش تیروئید، اندازه گیری سطح پرولاکتین در صورتی اهمیت دارد که بیمارتجربه سقط های مکرر را از قبل داشته است.

به گفته جراح و متخصص زنان و زایمان، عوامل مادری دیگر سقط جنین به علل مادری یا زایمان های زودرس ناشی از اختلالات خونی و بیشترین سن سقط جنین بالای 35 سال است.

رئیس انجمن علمی متخصصین زنان و مامائی ایران، حاملگی را پروسه فیزیولوژیک زندگی خانم ها برشمرد و تصریح کرد: هیچ حاملگی را نداریم که نیاز به استراحت مطلق داشته باشد.چراكه استراحت از سقط جنین جلوگیری نخواهد کرد، بلکه استراحت های طولانی مدت عوارض حاملگی را هم بالا می برد.

وی افزود: همچنین احتمال لخته شدن خون در پاها افزایش می یابد، وزن به شدت زیاد می شود و هیچ کمکی هم به ادامه بارداری نخواهد کرد.

وی اظهار کرد: در دروان بارداری تنها یک مورد برای استراحت وجود دارد و آن هم نارسایی دهانه رحم است.چراكه دهانه رحم برخی از خانم ها به طور ژنتیک قوام لازم را ندارد بنابراین ضمن بارداری به دلیل این که رحم سنگین می شود چون دهانه رحم قوام کافی و لازم را ندارد به تدریج باز خواهد شد.

رئیس انجمن علمی سرطان های زنان ایران ادامه داد: همچنین در هفته های شانزدهم به بعد حاملگی ممکن است دهانه رحم به صورت کامل باز شود و پارگی کیسه آب رخ دهد و در نهایت جنین سقط شود كه به طور معمول این ها سقط های بدون درد اند.

وی خاطرنشان کرد: اگر خانمی سابقه این گونه بارداری ها را داشت بررسی های لازم قبل از حاملگی بعدی انجام خواهد شد. بعد از تشخیص، در هفته دوازدهم بارداری دهانه رحم در راستای جلوگیری از سقط جنین دوخته شود و در این صورت برای آنها استراحت نسبی تجویز می شود نه مطلق.

موسوی توصیه کرد: خانم ها قبل از باردار شدن بايد حتمأ وزن ایده آل داشته باشند و از طرفی دیگر از بررسی و مشاوره های قبل از بارداری غافل نشوند. تا در صورت وجود مشکلات پس از بررسی و درمان، بارداری در شرایط طبيعي و عادی نیز اتفاق بیفتد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: