کد خبر: ۵۰۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 06
شفاآنلاین-بر اساس آمار جدیدی که جامعه سرطان آمریکا چهارشنبه منتشر کرد، سرطان ریه به نخستین علت مرگ و میر زنان ناشی از سرطان در کشورهای توسعه یافته تبدیل شده است و علت آن هم افزایش مصرف دخانیات در بین زنان است.
به گزارش شفاآنلاین، بر اساس این مطالعه که محققان جامعه سرطان آمریکا با همکاری آژانس بین المللی تحقیقات در مورد سرطان آن را انجام دادند، تاکنون سرطان پستان نخستین علت مرگ زنان بر اثر ابتلا به سرطان در کشورهای ثروتمند بود اما سرطان ریه از آن پیشی گرفته است.
این پیشرفت سرطان ریه به ویژه ناشی از افزایش قابل توجه مصرف دخانیات در بین زنان است که با تأخیر بیشتری نسبت به مردان اتفاق افتاده است.
سرطان ریه از دهه‌ها پیش علت اصلی مرگ و میر مردان چه در کشورهای توسعه یافته و چه در حال توسعه بوده است.
بر اساس این مطالعه که به آمار سال 2012 استناد می کند، در کشورهای کمتر توسعه یافته، سرطان پستان همچنان نخستین علت مرگ و میز زنان بر اثر ابتلا به سرطان است.
سرطان از این پس بار سنگینی بر دوش جامعه هم در کشورهای توسعه یافته و هم کشورهای در حال توسعه به شمار می رود.
موارد ابتلا به این بیماری همزمان به علت مجموعه عواملی شامل پیر شدن مردم و طولانی شدن عمر، افزایش عوامل خطر مرتبط با رشد اقتصادی و شهرنشینی همینطور مصرف دخانیات، اضافه وزن و کم تحرکی رو به افزایش است.
بر اساس این مطالعه، 14 میلیون و یکصد هزار مورد جدید ابتلا به سرطان و هشت میلیون و دویست هزار مورد مرگ ناشی از ابتلا به سرطان در سال 2012 تشخیص داده شدند.
در کشورهای کمتر توسعه یافته، سرطان‌های ریه و پستان شیوع بیشتری دارد و به ترتیب علل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان بین مردان و زنان است.
در کشورهای ثروتمند، سرطان‌های پروستات و پستان بیشتر از بقیه تشخیص داده می شود اما سرطان ریه علت اصلی مرگ و میر چه در بین مردان و چه در بین زنان است.
سرطان کولورکتال (روده بزرگ و مقعد) نیز به علت شایع مرگ و میر ناشی از سرطان در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تبدیل شده است.
دست اندرکاران این مطالعه دریافتند که سرطان‌های پستان، ریه و کولورکتال همینطور سرطان‌های مرتبط با یک عفونت مانند سرطان‌های کبد، معده و دهانه رحم در بسیاری از کشورهای در حال گذار اقتصادی رو به افزایش است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، این محققان خاطر نشان کردند بسیاری از این سرطان‌ها با تدابیر موجود مانند تدابیر ضد دخانیات، واکسیناسیون (کبد و دهانه رحم)، تشخیص زودهنگام و تشویق به داشتن فعالیت فیزیکی و داشتن رژیم غذایی سالم، قابل پیشگیری هستند.
آنها همچنین بر ضرورت تحقیقات بیشتر برای تشخیص علل بسیاری از سرطان‌ها مانند سرطان پروستات و سرطان خون تأکید کردند.
این محققان دست آخر خاطر نشان کردند سرطان‌هایی که در کشورهای در حال توسعه بسیار کم بودند با در پیش گرفتن سبک و شیوه زندگی غربی در این کشورها بیش از پیش شیوع پیدا کرده است.

واحد مرکزی خبر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: