کد خبر: ۴۹۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۵ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 01
متخصص زنان و زایمان در گفتگو با شفا آنلاین:
شفا آنلاین- متخصص زنان و زایمان، شیوع تومورهای تخمدان را در سنین باروری زیاد دانست و هشدار داد: البته اکثر این تومورها خوش خیم اند حال آن که احتمال بدخیم شدن این تومورها در سنین یائسگی تا 30 درصد نيزوجود دارد.

دکتر طاهره اشرف گنجویی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین احساس و فشار دردهای لگنی، اختلال قاعدگی و یا بدون علامت بودن را از مهم ترین علائم تومورهای تخمدان برشمرد.

وی ادامه داد: این مشکل در خانم های جوان اکثر اوقات به صورت گذرا است و خود به خود رفع می شود.اما در حالی که نسبت به وجود آن شکی وجود داشته باشد انجام معاینات لگنی و سونوگرافی فوق العاده کمک کننده است.

فوق تخصص سرطان زنان خاطرنشان کرد: در عین حال مشخصات توده در سونوگرافی می تواند در تشخیص احتمالی نوع تومور کمک کننده باشد.به طور معمول نيزتوده های خوش خیم تک حفره و آبکی اما توده های بدخیم تو پر و نیمه جامد هستند.

وی فاکتورهای ژنتیکی، چاقی، قاعدگی های نا مرتب وزمينه هاي فامیلی را از فاکتورهای خطر افزایش دهنده شانس ابتلا به سرطان تخمدان اعلام کرد.

به گفته دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به طور معمول تومورهای خوش خیم تخمدان نیازی به درمان خاصی ندارند. حال آن که در تومورهای بدخیم ابتدا جراحی و به دنبال آن در اکثر موارد شیمی درمانی بسیار مفید است.

وی توصیه کرد: تمام خانم ها سالانه به متخصص زنان مراجعه نمایند و بروز هرگونه اختلال در قاعدگی و احساس درد در زیر شکم را جدی بگیرند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: