کد خبر: ۴۹۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - 2015January 31
نایب رئیس سابق انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران درگفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین:
شفاآنلاین- نایب رئیس سابق انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران با بیان اینکه با پیشرفت علم در خصوص روش های نوین ژنتیکی بسیاری از بیماری ها پیش از وقوع قابل درمان، پیشگیری و به تاخیر انداختن هستند گفت: با بررسی ژنتیکی فرد می توان 600 نوع بیماری مختلف اعم از بیماری های قلبی، متابولیکی،نواقص کروموزومی، استعداد ابتلا به انواع سرطان ها را در فرد مشخص کرد.

دکتر میر مجید مصلایی در گفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین درباره پیشرفت هایی که روش های نوین ژنتیکی به تازگی داشته است اظهار کرد:به خاطر پیشرفتهایی که روش های نوین ژنتیکی داشته است انجام این روش ها برای تشخیص بیماری ها افزایش پیدا کرده است.


وی با اشاره به اینکه هزینه تشخیص بیماری ها باکمک این روش بسیار کاهش پیدا کرده است خاطرنشان کرد: هزینه تشخیص بیماری های خاص با این روش نسبت به گذشته بسیار کاهش پیدا کرده است. به طوری که هزینه تشخیص سرطان پستان و تخمدان که در گذشته چیزی حدود37 میلیون تومان بوده است درحال حاضر با مبلغی حدود 2 تا 3 میلیون تومان قابل بررسی است.

دکتر مصلایی همچنین بیان کرد: بررسی روش های ژنتیکی برای افرادی که در خانواده خود فردی رامبتلا به نوعی از سرطان ها و یا نواقص ژنتیکی دارند بسیار مورد نیاز است تا متوجه شوند خود نیز این ژن را به ارث برده اند یا خیر؟

وی ادامه داد: به ارث نبردن بیماری به معنی آن نیست که شانس فرد در ابتلا به سرطان ها و این نوع بیماری ها کمتر است و تا پایان عمر خود دیگر به سرطان مبتلا نمی شود. بلکه تازه مانند افرادی خواهد شد که در خانواده خود حتی یک فرد مبتلا به این نوع بیماری ها را نیز ندارند.

دکترای علوم آزمایشگاهی اضافه کرد: زمانی هم که فرد متوجه می شود ژن ابتلا به سرطان و یا بیماری را در بدن خود دارد نباید اینگونه بپندارد که زندگی پایان یافته است و زانوی غم بغل بگیرد. بلکه با کمک پیشرفت علم دنیا می توان فعال شدن آن ژن را تا چندین سال نیز به تعویق انداخت و با اینکار وجود آن ژن هیچ خطری را برای فرد به همرا نخواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به بیان اینکه با پیشرفت علم در سال های آینده ممکن است به جایی برسیم که بتوان از فعال شدن این ژن جلوگیری کنیم به افراد توصیه کرد: سبک زندگی خود را به گونه ای تغییر دهند تا حد ممکن بتوان فعال شدن این نوع ژن ها را به تاخیر انداخت.

نایب رئیس سابق انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران ،استفاده از روش های نوین ژنتیکی را برای بررسی ژن ها مورد نیاز زوج هایی که تصمیم به ازدواج دارند دانست و خاطرنشان کرد: زوج هایی که می خواهند از میزان احتمال ابتلا کودکشان به بیماری و انواع سرطان ها مطلع شوند نیز می توانند از این روش استفاده کنند.

دکترای علوم آزمایشگاهی افزود:همچنین افراد برای اطمینان از وضعیت  ژنتیکی شان قبل ازازدواج می توانند از این روش استفاده کنند.همچنین برای اطمینان از سلامت رشد کودکشان در دوران بارداری نیز می توانند این روش را مورد استفاده قرار دهند.

وی تاکید کرد: قبل از اینکه روح در جنین دمیده شود این بررسی ها صورت میگیرد و در صورتی که مشخص شود جنین مبتلا به بیماری کشنده ای است طبق قانون، پزشک قانونی اجازه سقط آن جنین داده می شود.

دکتر مصلایی همچنین با بیان اینکه داروها و راه های درمان هزینه های زیادی را برای افرد به دنبال دارند یادآوری کرد: با استفاده از این روش می توان تشخیص داد که کدام راه درمان و دارو برای فرد جواب میدهد و همچنین عوارض کمتری را نیز برای بیمار به همراه خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هم اکنون درکشور از امکانات و تجهیزات لازم و کافی برای ارائه تشخیص بیماری ها با روش های نوین ژنتیکی برخوردار هستیم یا خیر؟ گفت: بعضی از آزمایشگاه ها در شهرستان های بزرگ این تست های ژنتیکی را انجام میدهند. اما در حال حاضر کشورما در تحریم به سر میبرد و دستگاه ها و تکنولوژی این روش های ژنتیکی را در کشور نداریم.

دکترای علوم آزمایشگاهی ادامه داد: اما با وجود تمام این تحریم ها ما از این تکنولوژی بی بهره نیستیم و طبق قراردای که با چند شرکت بزرگ در انگلیس، آلمان و هنگ کنگ داریم می توانیم نمونه ها و تست های گرفته شده را به آن مراکز منتقل کنیم و نتیجه و پاسخ آن را نیز از اینترنت دریافت کنیم تا در اختیار پزشک و بیمار قرار دهیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: