کد خبر: ۴۹۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 08
رئیس انجمن سلامت خانواده ایران در گفتگو با شفا آنلاین:
شفا آنلاین- رئیس انجمن سلامت خانواده ایران از ابتلای حدود 8 درصد مردان در سنین باروری به ناباروری خبر داد و توصیه کرد: آزمایش بررسی ناباروری جزء آزمایشات قبل از ازدواج گنجانده شود.

دکتر محمدرضا صفری نژاد در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین تأکید کرد: در 80 درصد زوج ها ظرف 12 ماه پس از زندگی مشترک بدون روش های جلوگیری، بارداری رخ می دهد.

وی در این باره افزود: بنابراین طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی هر گونه اقدام تشخیصی در راستای ناباروی مردان، باید 12 ماه پس از زندگی مشترک وبدون استفاده ازروش های پیشگری صورت گیرد.

وی بیضه ها را مسئول تولید اسپرم در مردان دانست و بیان کرد: در مرد برای این که یک سلول زایا به اسپرم بالغ تبدیل شود حدود 72 ساعت طول می کشد. بنابراین برای هر نوع اقدام برای بررسی وضعیت ناباروری مردان باید 2 وعده 72 ساعته  منتظر ماند.ضمن اینکه به طورکلی روند تشخیص ناباروری حوصله بر است.

جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار اولین کار برای تشخیص ناباروری مردان را معاینه فیزیکی و اخذ شرح حال از بیمار برشمرد و گفت: برای نمونه در صورت از بین رفتن بیضه ها برای باروری بیمار نمی توان کاری انجام داد و از بیمار باید پرسیده شود که سابقه عفونت بیضه، شیمی درمانی و پرتو درمانی داشته است یا نه؟ زیرا این عوامل در بروز ناباروری مردان موثرند.

وی هشدار داد: گاهی اوقات برخی از مشاغل ناباروری را برای مردان به همراه دارند، برای نمونه سر و کار داشتن با مواد شیمیایی، اشعه ایکس و آلاینده ها و فلزات سنگین مانند سرب.

وی افزود: همچنین افرادی که در محیط هایی با درجه حرارت بالا کار می کنند مانند نانوایی،آهنگری، سونا و حتی مصرف توتون نیز به باروری مردان آسیب می رساند.

صفری نژاد ادامه داد: همچنین مصرف برخی داروها هم موجب ناباروری در مردان می شود که سر دسته آن آنابولیزان است که توسط ورزشکاران برای بدنسازی به مصرف می رسد.

وی تأکید کرد: برای تشخیص ناباروری یک مرد؛ از زوج باید در مورد روش جلوگیری هم سوال پرسید، برای نمونه خانمی که از قرص های ضدبارداری استفاده می کند بعد از قطع آن به مدت 6 ماه بچه دار نمی شود.

تاریخچه دوران کودکی

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: جویا شدن از تاریخچه کودکی مرد؛ اهمیت بسزایی دارد، برای نمونه در صورتی که بیضه نزول نکرده به جای چند ماهگی ماهگی نوزاد در 5 سالگی عمل شده باشد باروری در آینده را برای وی متصور نمی کند.

مردان خواجه نابارور

به گفته رئیس انجمن سلامت خانواده ایران مردانی که موی صورت و ریش و سبیل ندارند، صدایشان مانند خانم ها زیر و بم است، به طور معمول این افراد دارای قد بسیار بلند هستند و اصلأ بچه دار نخواهند شد.

تاریخچه شخصی

وی همچنین اظهار کرد: از مردان نابارور در خصوص سابقه ابتلا به بیماری های کبد، دیابت، عفونت های مقاربتی، عفونت های ویروسی و سابقه هر نوع عمل باید سوال پرسیده شود.

تاریخچه مواجهه با مواد سمی

صفری نژاد هشدار داد: مصرف ماری جوانا، الکل و کوکائین و داروهای شیمی درمانی هم به باروری مرد آسیب وارد می کند ازاین رو در ارزیابی بالینی و تشخیص ناباروری وی باید این سوالات را هم گنجاند.

به گفته وی در صورتی که مردی بیضه سلول زایا نداشته باشد به هیچ عنوان قابل درمان و باروری نیست. اما در غیر این صورت با استفاده از دارو درمانی، لقاح مصنوعی و عمل جراحی امکان باروری برای زوج های نابارور نیز وجود دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: