کد خبر: ۴۹۰۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲:۲۳ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - 2015January 25
شفاآنلاین :رييس سازمان پزشكي قانوني كشور با انتقاد از نقدهاي غيركارشناسي از جامعه پزشكي و خدمات ارزنده اين قشر، گفت: متأسفانه در مسائل پزشكي هر فردي به خود اجازه اظهار نظر و انتقاد مي دهد در حاليكه در بسياري از مسائل مهم كشور داراي نقاط ضعف عمده هستيم و هيچ كس متولي رسيدگي به آن نيست.
به گزارش شفاآنلاین، دكتر احمدشجاعي در نشست هم‌انديشي رؤساي بيمارستان‌هاي خصوصي تهران، مسئولين پزشكي قانوني و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كه با موضوع پيشگيري از خطاهاي پزشكي در سازمان پزشكي قانوني كشور برگزار شد، گفت: امروزه هر كس به خود اجازه مي دهد كه خدمات پزشكي را نقد كند و متأسفانه برخي از درون جامعه پزشكي نيز به اين بحث دامن مي زنند و اعتماد عمومي را به خدمات پزشكي خدشه دار مي كنند و به نظر مي رسد در اين شرايط خطا و قصور پزشكي راهي براي ضربه زدن به جامعه  پزشكي شده است.


وي با بيان اينكه نبايد اندك خطاي اتفاق افتاده در حوزه خدمات پزشكي نبايد زحمات كل اين قشر زحمت‌كش و تلاشگر را زير سئوال ببرد، خاطرنشان كرد: بايد تلاش كنيم تا حد ممكن از بروز هر گونه خطا يا قصور در ارائه خدمات پزشكي پيشگيري كنيم و لازمه اين امر ارتقاي سطح آگاهي و واقف بودن به تمامي جوانب كار است زيرا اشراف كامل به اطلاعات از بروز قصور و خطا جلوگيري مي كند.

دكتر شجاعي در ادامه يادآور شد: قطعاً همه اذعان دارند كه جامعه پزشكي ايران در دنيا از گروه‌هاي پزشكي سرآمد است و با بهترين‌ها رقابت مي كند و امروزه نيازي نيست كسي براي درمان و معالجه بيماران خود به خارج از كشور مراجعه كند  و حتي در بسياري از موارد بيماري از كشورهاي ديگر براي معالجه و درمان به ايران مي آيند.

به گفته وي امروزه ايران در روش‌هاي درماني هيچ چيز از دنيا كم ندارد و در مواردي از بسياري كشورها جلوتر است.

رييس سازمان پزشكي قانوني كشور با اشاره به اينكه گاه واكنش‌هايي موجب ناديده گرفته شدن خدمات اين قشر تلاشگر مي شود،‌ گفت: در هر كار و حرفه‌اي قصور و كوتاهي وجود دارد اما از آنجا كه حرفه پزشكي با جسم و روح انسان در ارتباط است هرگونه قصور در آن بسيار مورد توجه قرار مي گيرد و بازتاب گسترده‌اي مي يابد.

وي تصريح كرد: برگزاري اين جلسات هم‌انديشي تا حد قابل توجهي به روشن شدن موضوعات كمك مي كند و موجب مي شود ضمن افزايش آگاهي ‌هاي جامعه پزشكي و در نظر گرفتن همه جوانب در امور درماني از بروز هر گونه خطاي احتمالي پيشگيري شود.

دكتر شجاعي در ادامه با تأكيد بر اينكه هيچ پزشكي در صورت انجام درست وظايفش مورد تعرض قرار نمي گيرد، اظهار داشت: به همكاران پزشك اين اطمينان را مي‌دهم در صورتي كه وظايف خود را به درستي انجام دهند نه تنها مورد شكايت قرار نمي گيرند بلكه اگر شكايتي هم از آنان صورت گيرد موارد بررسي شده و در صورت نبود كاستي در انجام وظايف، موجب محكوميت آنان نخواهد، در عين اينكه در دادسراي رسيدگي به جرايم پزشكي و كميسيون‌هاي تخصصي پزشكي قانوني در مورد پرونده هاي قصور پزشكي كارشناسي دقيق انجام و بدون هيچ گونه اغماضي اظهار نظر مي شود.

در ادامه دكتر جعفري رييس كميسيون‌هاي پزشكي قانوني استان تهران نيز با ارائه مستندات و مصاديقي از وقوع برخي تخلفات و موارد قصور در مراكز درماني گفت: همه همكاران پزشك اطمينان داشته باشند كه در كميسيون‌هاي پزشكي قانوني و مراجع قضايي ديدگاهي مبني بر اينكه پزشك مجرم است وجود ندارد و تمام تلاش دادسراي جرايم پزشكي آن است كه جامعه پزشكي در نهايت سلامت و آرامش به ارائه خدمت بپردازد.

وي ادامه داد: عده معدودي از پزشكان هستند كه متأسفانه مرتكب تخلف شده و موجب مي شوند مردم خدمات عظيم جامعه پزشكي را نبينند در حالي كه بايد با افزايش آگاهي‌هاي جامعه پزشكي و پيشگيري از هر گونه خطا و قصور احتمالي آمار شكايات را هر چه بيشتر كاهش دهيم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: