به گزارش شفاآنلاین، کیانوش دالوند کارگردان این انیمیشن گفت: ظرفیتهای ما در انیمیشن بسیار بالاست و زمینه برای رشد فراهم شده تا کمکی به سینما باشد. متأسفانه یک سری پیش فرضها در مورد انیمیشنها در بین مردم وجود دارد که باید با کمک مسئولین تغییر کند.
وی افزود: یک فرهنگسازی توسط رسانه ملی بشدت نیاز هست. چون انیمیشن که صرفا کارتون نیست. در همه جای دنیا انیمیشن روی پرده سینما میرود و بعد به تلویزیون می آید.
دالوند ادامه داد: استعدادهای فراوانی داریم که بیرون از کشور با دستمزد نه چندان زیاد کار میکنند و میتوان اینها را جذب کرد. انیمیشن چندان امکانات نمیخواهد بلکه استعداد نیاز دارد.
این کارگردان توضیح داد: رسیدن به کیفیت خوب در انیمیشن دور از دسترس نیست و نیاز به یک جانفشانی دارد. اتفاقا در انیمیشن میتوان اسطوره سازی و قهرمان پروری کرد و چیزی که نیاز امروز هم هست. چنانکه کودک و نوجوان امروز ما این قهرمان را ندارد و میتواند با انیمیشن آن را فراهم کرد.
وی در پایان گفت: "رستم و اسفندیار" را با کیفیت بالاتر در دست تولید داریم و فعلا مراحل پیش تولید آن است.
در ادامه برنامه داریوش دالوند، تهیه کننده انیمیشن سینمایی "رستم و سهراب" گفت: نسخه 35 میلی متری این انیمیشن 2 سال و نیم پیش ساخته شد و در ایران در این مدت اخیر اکران شده است. در تمام دنیا انیمیشن محرک سینماست اما در کشور ما نظر کاملا برعکس است و در زمان نامناسب اکران میشود. وی افزود: در شهرستانها پشت فیلم ما ایستاده اند و بخاطر اسطوره ای بودنش، حمایت میکنند اما در تهران مردم از اسطوره ها کناره گیری کرده اند.
دالوند، تهیه کننده توضیح داد: سالی یک بار میتوان یک انیمیشین سینمایی باکیفیت ساخت و این فرصت در بین انیمیشن سازهای کشور هست. کار برادران یغمائیان نزدیک به 8سال است که آماده است. اکرانی پیدا نمیشود. گروهی با تمام قوا کار کرده اند در سطح انیمیشن اما کارشان اکران نمیشود. به نظر من بهترین کمک این است که دولت حمایت نکند.
وی افزود: انیمیشن ما به سینما پهلو میزند و میماند در کارگردانی و بحث فیلمنامه نویسی نه مثلا تکنیک انیمیشن سازی. اتفاقا چه بهتر است که فیلمسازان سراغ انیمیشن بیایند.
این تهیه کننده درباره شرایط اکران نیز بیان کرد: "رستم و سهراب" را ببینید چه زمانی اکران میشود؛ در زمان مدارس و امتحانات. من از اکران کاملا راضیم چون 25 فیلم را همزمان روی پرده برده ایم و فیلم من در این شرایط و در مقایم قیاس دیده میشود. زمان اکران خوبی ندارد. برای همین انیمیشن 40 محصول تبلیغی تولید و عرضه کرده ایم.
وی تأکید داشت: وقتی میتوانیم الگوهای بیکران مذهبی و اسطوره ای را بسازیم چرا کنار میکشیم تا انیمیشنها و الگوهای گاها مبتذل غربی جایشان را در آنتن بگیرد. باب اسفنجی که سمبل زندگی تک جنسیتی شده را باید از دست بچه ها گرفت. الگویی مثل رستم، جمشید و الگوهای مذهبی دست بچه ها بدهید.
کیانوش دالوند در ادامه برنامه گفت: در غرب با یک ایده یک خطی بازاریابی فیلم شروع میشود تا زمانی که فیلم آماده اکران است و روی پرده؛ من هم اینکار را کردم. در مسکو 50 سینما در اختیار داشتیم اما در ایران 21 سانس هم نداشتیم. پیشینه داستان های شاهنامه نیز در بازاریابی "رستم و سهراب" نقش خوبی داشت. بخش بین الملل سینمای ما شده اکران در جشنواره های خارجی و بعد فروش بسیار پایین فیلمها.