کد خبر: ۴۸۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۶:۰۰ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۳ - 2015January 23
وزارت بهداشت:
شفاآنلاین-مدیر کل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بعد از اجرای طرح تحول سلامت حدود 3 درصد از بیماران برای تهیه ملزومات و تجهیزات پزشکی به خارج از مراکز درمانی مراجعه کرده اند.
به گزارش شفاآنلاین، مهندس سیدحسین صفوی در حاشیه کنفرانس رویکردهای نوین مهندسی پزشکی در حوزه بیماری های قلب و عروق در بیمارستان بقیه الله گفت: در حال حاضر گردش مالی مربوط به تجهیزات پزشکی در دنیا سالانه 300 میلیارد دلار است.
وی افزود: در ایران حدود یک میلیارد دلار تجهیزات پزشکی اعم از تولیدات داخل و واردات مصرف می شود که سهم تولیدات داخل چیزی حدود 30 درصد این مبلغ است.
صفوی، مهم ترین رویکرد وزارت بهداشت را استفاده از تجهیزات پزشکی تولید داخل بیان کرد و گفت: کالاهایی که استاندارهای این وزارتخانه را می گذراند در اولویت خرید قرار می گیرد و به شرکت هایی که وارداتشان نسبت به تولیدات کشورهای در حال توسعه از کیفیت پایین تری برخوردار است اجازه واردات داده نمی شود.
صفوی با بیان اینکه متاسفانه قاچاق تجهیزات پزشکی وجود دارد و آمار دقیقی هم در این باره وجود ندارد، افزود: قاچاق تجهیزات پزشکی ضد تولید داخل است و مراکز درمانی نیز بعضا از آنها استفاده می کنند که البته بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت عرضه کالای قاچاق بسیار محدود شده است.
وی گفت: ما برای اطلاع رسانی به مراکز درمانی و البته بیماران در حوزه تجهیزات پزشکی مرغوب و با کیفیت اقدامات وسیع تری انجام می دهیم ضمن اینکه با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و گمرک نیز هماهنگ هستیم تا موانع بیشتری برای قاچاق تجهیزات پزشکی ایجاد شود.
مدیر کل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات وزارت بهداشت افزود: عدد دقیقی از قاچاق تجهیزات پزشکی نداریم اما آنچه در سطح عرضه وجود داشته در سال گذشته میزان قابل توجهی بوده که روی فعالیت واحدهای تولیدی تاثیرگذار بوده و با شروع طرح تحول سلامت عرصه برای آنها بسیار تنگ تر شده است.
مهندس صفوی قاچاق تجهیزات پزشکی را بیشتر در حوزه های مصرفی عمومی و غیرتخصصی برشمرد و گفت: اینکه مراکز درمانی حتی بعد از طرح تحول از این ملزومات و تجهیزات استفاده می کنند در واقع دو تخلف است؛ یکی اینکه کالای قاچاق استفاده می شود و دیگر اینکه خارج از فهرست مورد تایید وزارت بهداشت اقدام کرده اند که عموما با ارجاع بیمار به خارج از این مراکز هم همراه بوده است.
وی با اشاره به هزینه سالانه یک میلیارد دلاری تجهیزات پزشکی در کشور گفت: 20 درصد آن مربوط به تجهیزات بیماری های قلب و عروق است بنابراین این حوزه جزو حوزه های پرهزینه است.
این مسئول وزارت بهداشت از سرمایه گذاران برای مشارکت در تولید تجهیزات پزشکی به ویژه در بخش قلب و عروق دعوت کرد.

واحد مرکزی خبر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: