کد خبر: ۴۸۷۲۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - 2015January 22
شفاآنلاین:همه آمده بودند تا هم گلایه کنند و هم گلایه‌ها را بشنوند. از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا رئیس سازمان بیمه سلامت، مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی، رئیس سازمان نظام پزشکی، رئیس انجمن پزشکان عمومی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس و صدها پزشک عمومی که به نمایندگی بیش از 70 هزار پزشک عمومی به مرکز همایش‌های رازی آمده بودند
آمده بودند تا به مدت سه روز به بررسی مسائل و مشکلات متعدد کسانی بپردازند که در خط اول سلامت قرار دارند. نخستین صحبت‌ها و گلایه‌ها از سوی وزیر بهداشت مطرح شد. رودررو قرار دادن جامعه پزشکی مقابل یکدیگر آن هم با کوبیدن بر طبل یأس و ناامیدی توسط برخی رسانه‌ها انتقادی بود که وزیر بهداشت به آن اشاره کرد.
دکتر سید حسن هاشمی در دومین همایش علمی جامع انجمن پزشکان عمومی از فضاسازی علیه جامعه پزشکی در رسانه‌ها خبر داد و گفت: دست‌هایی در کار است تا جامعه پزشکی را مقابل هم قرار دهد در حالی که اگر این مسیر درستی بود وضع نظام سلامت در یک دهه گذشته نسبت به دهه قبل تعریفی نداشت. وی با تأکید بر اینکه این بی‌اخلاقی‌ها و هجمه علیه این قشر خیانت در سلامت است و به سلامت مردم لطمه می‌زند، گفت: نباید از تریبون عمومی به قضاوت یک طرفه پرداخت. استفاده از تریبون‌های عمومی چاره درد مردم نیست. این فضا سازی‌ها علیه جامعه پزشکی مؤثر نیست و نباید در این دام بیفتیم.
البته هاشمی، نقد را لازمه پیشرفت و موفقیت عنوان کرد و جامعه پزشکی را نیز همچون سایر صنوف جدا از موفقیت‌ها و ناکامی‌ها ندانست. او گفت: دولت یازدهم اقدامات خوبی را در حوزه سلامت انجام داده که اگر موفق شویم شبکه بهداشتی و درمانی را که نزدیک به 30 سال است در سطح روستاها متوقف شده کامل کنیم در آن صورت می‌توان به شهرهای دارای صد تا پانصد هزار نفر جمعیت، کلانشهرها و 10 میلیون حاشیه نشین آنها خدمات سلامت را گسترش داد.
وزیر بهداشت در ادامه خاطر نشان کرد: به دلیل بی‌اعتمادی که از قبل در حوزه پزشکان عمومی وجود داشت هنوز در بازگشت آنها به جایگاه خودشان چندان موفق نبوده‌ایم اما طی یک سال آینده شبکه‌ای که پزشکان را به هم متصل می‌کند در قالب گروه‌های 12 هزار و 500 نفری در حاشیه شهرها و همچنین شهرهایی که زیر 50 هزار نفر جمعیت دارند، در دو استان فارس و مازندران شناسایی خواهند شد و هر 4 یا 5 پایگاه مرکز جامع خدمات سلامت می‌شود. جهت‌گیری دولت کاملاً به سوی مناطق محروم و دستگیری از مستمندان، حاشیه شهرها و همچنین شهرها است.
 بدهی بیش از 5 هزار و 500 میلیارد تومانی، معوقات بیمه بیش از یک سال مشکلاتی بود که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آغاز دولت یازدهم مواجه شد.
دکتر هاشمی با ذکر این مطلب گفت: در این شرایط دولت خدمات بزرگی انجام داده است. بیمه شدن بیش از 8 میلیون ایرانی در یک سال کار بزرگی است. همچنین کاهش پرداخت از جیب مردم و دسترسی مردم به خدمات کاملاً محسوس است. بسیاری از استان‌ها، دیگر کمبود پزشک ندارند. هرچند که اقدامات در این زمینه کامل نیست. البته بی‌تردید این موضوع به معنای برطرف شدن همه نیازها نیست و در سال‌های آینده باید در جهت توزیع صحیح‌تر نیروی متخصص حرکت کنیم.
ë زالی: ویزیت دوم هیچ جا رایگان نیست
رئیس کل سازمان نظام پزشکی از تحول جدی در ویزیت پزشکان عمومی در سال آینده خبر داد و رشک بردن به جایگاه پزشکی و فرافکنی در این حوزه را دلیل هجمه به جامعه پزشکی دانست. او گفت: به جای این همه هجمه به جامعه پزشکی چرا اسامی مفسدان اقتصادی از جیب مسئولان بیرون نمی‌آید؟ پشت بابک زنجانی حتماً شبکه‌ای وجود دارد اما اسم این افراد کجاست؟اما به محض آنکه پزشکی در شهرستانی دو جلسه تأخیر در پرداخت داشته باشد، سریع از نظام پزشکی می‌خواهند مطب وی را معلق کنند. دکتر زالی با اشاره به بحث «ویزیت دوم» که رسانه‌ها از آن به عنوان سودجویی پزشکان یاد کردند اظهار داشت: در هیچ جای دنیا ویزیت دوم رایگان نیست و پرداختی پزشکان ایران در مقایسه با انگلستان و امریکا و کانادا خیلی پایین است .
زالی با مهم خواندن جایگاه پزشک عمومی گفت: بالاترین درآمد پزشک عمومی فعال در بحث MMT کمتر از 5 میلیون تومان است و آنچه ما نگران آن هستیم کم اشتغالی پزشکان عمومی است. قصد داریم در شورای عالی بیمه E&M کتاب ارزشگذاری خدمات را احیا کنیم تا به این ترتیب مقداری به پرداخت‌ها در جامعه پزشکان عمومی کمک شود.
ë پزشکی عمومی در جای خود قرار نگرفته است
در ادامه این همایش رئیس انجمن پزشکان عمومی، از بحران هویت طب عمومی در کشور سخن گفت و نسبت به انزوا و مهاجرت پزشکان عمومی هشدار داد. دکتر عباس کامیابی گفت: از آنجا که جایگاهی برای طب عمومی در کشور تدوین نشده در صورت خدشه به این جایگاه، پزشکان عمومی از نقش اصلی و خدماتی که ارائه می‌دهند، باز خواهند ماند. عده‌ای از حرفه خود دست می‌کشند و برخی نیز نقل مکان می‌کنند که هر دو این عوامل آنها را منزوی می‌کند و این دور از عدل است. پیاده‌سازی برنامه نظام ارجاع و پزشک خانواده در کشور به گفته رئیس انجمن پزشکان عمومی، بخش مهمی از هویت طب عمومی را باز آفرینی خواهد کرد. اصلاح نظام پرداخت، نظام پایش و بسته خدمات سلامت موضوع دیگری بود که در این همایش مطرح شد.
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت نیز در همایش روز گذشته تغییر در محورهای آموزش طب عمومی، سطح ‌بندی خدمات و نظام ارجاع با محوریت پزشکان عمومی را ضروری دانست و به اصلاح ساختار نظام سلامت تأکید کرد. او گفت: اگرچه در این دولت منابع مالی سلامت و پوشش بیمه همگانی افزایش یافته اما چون هیچ نسخه جدیدی برای تغییر اپیدمیولوژی بیماری‌ها طراحی نشده است منابع مالی سلامت برای وضعیت جدید پیش رو کفاف نخواهد کرد از این رو ساختار نظام سلامت باید تغییر کند و تحقق بخشیدن به اهداف نظام سلامت در گرو پزشکان عمومی است. محسنی بندپی هماهنگی و تعامل با سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت را از سیاست‌های سازمان بیمه سلامت عنوان کرد و افزود: این سازمان بر افزایش تعرفه‌های درمانی سال 93 مقاومت نکرد زیرا در صورت توجه نکردن به وضعیت 70 هزار پزشک، منابع مالی بیمه جوابگوی نیاز نظام سلامت نیست.
مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی نیز با اعلام خبر پرداخت بدهی تأمین اجتماعی به پزشکان عمومی و متخصص در هفته آینده گفت: پرداختی‌های پزشکی تا اول آبان ماه صددرصد انجام شده است. بر خلاف مشکلات این حوزه پرداختی‌های پزشکان تا حدودی ساماندهی شده و پزشکان پرداختی‌های خودشان را در زمان مشخصی دریافت می‌کنند.
ë تأثیر اختصاص اعتبار هشت هزار میلیاردی به حوزه سلامت
پزشکان عمومی با کار کردن در روستاها می‌توانند چهار برابر نماینده مجلس و دو برابر وزیر بهداشت، حقوق دریافت کنند. رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اعلام این موضوع گفت: دریافتی پزشکان عمومی در روستاها از یک میلیون و 400 هزار تومان تا پنج میلیون تومان به پنج تا 13 میلیون تومان افزایش یافته است.
عبدالرضا عزیزی در ادامه پزشکان عمومی را محور نظام سلامت معرفی کرد و افزود: مجلس با تخصیص هشت هزار میلیارد تومان اعتبار به حوزه سلامت چنان اثری روی این حوزه گذاشته که موارد زیرمیزی کاهش چشمگیری یافته و ضریب اشغال بیمارستان‌ها از کمتر از 50 درصد به صددرصد رسیده است.
او تأکید کرد: تنها راه رسیدن به ارتقای جایگاه طب عمومی، اجرای قانون است مجلس نیز دولت را مکلف به اجرای سطح ‌بندی خدمات درمانی و نظام ارجاع کرده است. عزیزی گفت: به دولت اجازه دادیم که چهار هزار و 800 هزار میلیارد تومان از محل 10 درصد درآمد اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و سه هزار و 500 میلیارد تومان از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده را برای حوزه سلامت استفاده کند.  وی اضافه کرد: دریافتی پزشکان خانواده شش تا هشت میلیون تومان بود که با اجرای طرح تحول سلامت، 10 تا 30 درصد افزایش یافت.
عزیزی خاطرنشان کرد: مسئولیت بیمار در اورژانس برعهده پزشک عمومی است اما «حق استرس» به آنان پرداخت نمی‌شود در حالی که متخصص مقیم، فقط بیمارانی که درخواست مشورت را دارند یا بیماران بستری را ویزیت می‌کند و علاوه برآن حقوق مقیمی را نیز دریافت می‌کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: