کد خبر: ۴۸۷۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - 2015January 22
شفاآنلاین-محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد روش درمان عفونت‌ های باکتریایی با استفاده از فناوری نانو را طراحی کردند .
به گزارش شفاآنلاین، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد امروز گفت : در این طرح یک سیستم نانودارورسانی طراحی شده که در مقابل عفونت‌ های مقاوم به آنتی بیوتیک‌ ها عملکرد موفقی داشته است که این نتایج در صورت تکمیل آزمایش‌های حیوانی و انسانی قابل کاربرد در صنعت داروسازی خواهد بود.

دکتر تفقدی افزود: در این تحقیق از ترکیب دو ماده (یک آنتی بیوتیک و یک ماده‌ طبیعی)، سیستم دارورسانی جدیدی بر اساس نانولیپوزوم‌ ها طراحی و خاصیت ضدمیکروبی آن در برابر میکروب استافیلوکوک اورئوس بررسی شده است و با استفاده از این سامانه‌ دارورسانی می‌ توان به اثار از بین برندگی بارز و افزایش میزان ورود و تجمع عامل ضد باکتریایی به درون میکروب دست یافت.

او گفت: بر اساس گزارشهای موجود میکروب استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین معمولاً به آنتی بیوتیک‌ های قوی همانند ونکومایسین پاسخ خوبی می‌دهد اما این آنتی بیوتیک ها دارای عوارض جانبی زیادی است و استفاده‌ مداوم از آنها احتمال بروز مقاومت باکتریایی علیه آنها را افزایش می دهد و ارائه راهکاری برای مقابله با عفونت های ناشی از باکتری استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین ضرورری است.
محقق این طرح هم گفت: در این طرح تلاش شده است فعالیت ضد باکتری ترکیبی از اسید اولئیک و جنتامایسین در برابر این میکروب، در هر دو شکل آزاد و نانولیپوزومی بررسی و عملکرد ضدمیکربی این ترکیب با ونکومایسین نیز مقایسه شود.
دکتر بی بی صدیقه فضلی بزاز در خصوص نتایج حاصل از این تحقیقات افزود: فرم نانولیپوزومی ترکیب طراحی شده، فعالیت ضد باکتری بالاتری در مقایسه با اشکال آزاد این داروها از خود نشان داد که این سیستم می‌ تواند فعالیت ضد میکروبی داروی بارگذاری شده را افزایش و غلظت مؤثر مورد نیاز دارو را کاهش دهد، از طرفی در زمان کوتاه‌ تری در از بین بردن باکتری عمل خواهد کرد.

استاد گروه شیمی دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: به طور کلی افزایش میزان نابودی باکتری‌ های مقاوم، کاهش مقاومت باکتریایی میزبان و در نتیجه کاهش هزینه‌ های درمان با آنتی بیوتیک‌ های جدید، از نتایج این کار خواهد بود.

او گفت : میکروب استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین، بسیاری از عفونت‌ های بیمارستانی را سبب می‌ شود و انتخاب داروی مؤثر برای درمان این میکروب و حذف عفونت‌ های ناشی از آن بسیار ضروری است، از طرفی بهبود شیوه‌ دارورسانی به باکتری می‌ تواند بهره‌ وری آنتی بیوتیک‌ ها را بالا ببرد.

خانم دکتر فضلی بزاز افزود: نانوذراتی نظیر نانوذرات جامد چربی و نانولیپوزوم‌ ها، به عنوان سیستم‌ های تحویل عامل درمانی، می‌ توانند دسترسی به این هدف را امکان‌ پذیر ‌کنند.

این تحقیقات با همکاری دکتر بی بی صدیقه فضلی بزاز، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر بهمن خامنه، دستیار تخصصی کنترل دارو و دکتر داوود قوچی آتش بیک انجام شده که نتایج آن در مجله‌ی Pharmaceutical Biology جلد 52 شماره 11، سال 2014، صفحات 1423 تا 1428 به چاپ رسیده است.

واحد مرکزی خبر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: