کد خبر: ۴۸۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - 2015January 21
رییس انجمن پزشکان عمومی کشور خبرداد:
شفاآنلاین-رییس انجمن پزشکان عمومی ایران گفت: با توجه به اینکه بار سنگین دانشگاه ها ، شبکه ها و مراکز بهداشت به عهده پزشکان عمومی است اما متاسفانه ما دچار بحران هویت طب عمومی در کشور هستیم.

به گزارش شفا آنلاین، عباس کامیابی روز چهارشنبه در دومین همایش علمی جامع انجمن پزشکان عمومی ایران در سالن همایش های رازی افزود: تشخص و جایگاه طب عمومی در کشور تبیین شده نیست و ما در این زمنیه دچار مشکل هستیم.

وی اظهار داشت: در صورتی که به هویت طب عمومی خدشه وارد شود، در نبود هویت، پزشکان از نقش خودشان بازخواهند ماند.

وی ادامه داد: در صورت خدشه به هویت پزشکان به سایر سطوح خدمات رسانی پزشکی به مردم نیز خدشه وارد می شود.

کامیابی از انزوا و مهاجرت شغلی در جامعه پزشکان خبر داد و گفت: متاسفانه تعدادی از پزشکان عمومی از کشور خارج می شوند یا برخی حرفه های غیر مرتبط انتخاب می کنند.

رییس انجمن پزشکان عمومی ایران گفت: با اجرای طرح نظام ارجاع و برنامه پزشک خانواده بخشی از هویت طب عمومی باز آفرینی می شود.



** ما شاهد بالاترین فرسودگی شغلی در بین پزشکان عمومی هستیم

کامیابی افزود: اکنون در چنین وضعیتی شاهد بالاترین فرسودگی شغلی در بین پزشکان عمومی هستیم.

وی ادامه داد: بر اساس آمار 54 درصد فقدان موفقیت فردی در پزشکان عمومی را شاهد هستیم.



** آمادگی تدوین بانک اطلاعاتی پزشکان عمومی را داریم

رییس انجمن پزشکان عمومی ایران با اشاره به وجود حداقل 70 هزار پزشک عمومی در کشور افزود: ما آمادگی ایجاد و تدوین بانک اطلاعاتی پزشکان عمومی در کشور را داریم.

وی تصریح کرد: با اجرای طرح پزشک خانواده که اکنون در دو روستا در حال انجام است می توان با مشارکت پزشکان عمومی، بخش عمده ای از مشکلات این قشر را حل کرد.

کامیابی افزود: اکنون تعدادی از پزشکان در گرایش های مختلف فعالیت دارند به طوری که حدود 9هزار پزشک در حوزه پزشک خانواده، پنج هزار تا 6 هزار نفر در بخش درمانگران اعتیاد، سه هزار تا پنج هزار نفر در گرایش پوست و زیبایی، شاغلان طب کار تعدادشان مشخص نیست و برخی دیگر نیز در وزارت بهداشت و مطب های خصوصی مشغول هستند.

وی متکثرترین پزشکان را در بخش پزشکان عمومی عنوان کرد و افزود: سختی کار نیز از همین جا هویدا است و بیشترین پراکندگی جغرافیایی مربوط به پزشکان عمومی است.

رییس انجمن پزشکان عمومی کشور افزود: عمده تراکم پزشکان عمومی در مرکز یا شهرهای بزرگ کشور است و متاسفانه سرنوشت شغلی پزشکان عمومی و دانش آموختگان آن نیز به طور دقیق مشخص نیست.

وی ادامه داد: نرخ بیکاری در میان این قشر از سه تا 33 درصد است و حتی هفت درصد نیز مشاغل غیرمرتبط با حوزه سلامت دارند.

کامیابی با بیان اینکه جذب پزشکان باید در جایگاه اصلی خودش باشد، گفت: در همه دنیا به گونه ای است که بیشترین تعداد بیمار مربوط به طب عمومی است اما در کشور ما این موضوع برعکس است و تعداد بیماران پزشکان متخصص بیشتر از بیماران پزشکان عمومی است و این با عرف دنیا منافات دارد.

وی همچنین قراردادهای پزشکان شاغل در بیمارستان ها و موسسات خصوصی را شرم آور دانست و گفت: در صورتی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وارد این قضیه شود می توان بخشی از مشکلات پزشکان عمومی را حل کرد.

کامیابی افزود: از آنجا که موضوع پزشک خانواده دارای استانداردها و معیارهای قابل قبولی از نظر علمی و شرایط عمومی است، باید در این بخش اصلاحاتی در نظام پرداخت صورت گیرد و ضرایب محرومیت نیز اصلاح شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: