کد خبر: ۴۸۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۵ - ۳۰ دی ۱۳۹۳ - 2015January 20
شفا آنلاين-مدیر روابط عمومی و سخنگوی سازمان غذا و دارو از شایعات منتشره در حوزه سلامت از کرم کشنده نارنگی پاکستانی تا خرمای داعشی انتقاد کرد و آنها را خبرهای غیرواقعی نامید.

به گزارش شفا آنلاين،به نقل از پایگاه خبری سازمان غذا و دارو، محمد هاشمی افزود: در اصطلاح رسانه ای شایعات منتشره در حوزه سلامت ، «هوکس» یا خبرهای غیر واقعی اما قابل باور هستند که آگاهانه و با نیت فریب یا مزاح با دیگران و از روی عمد ساخته می شود و سازندگان آنها افرادی با ' خلاقیت سیاه' هستند.


وی در خصوص خبرپراکنی هایی که در چند ماه اخیر در حوزه سلامت مطرح شده، گفت:این شایعات همواره وجود داشته است بطوریکه با کوچکترین خبر نادرست، به یک باره موجی از نگرانی و دلهره در بین مردم ایجاد می شود.

وی اضافه کرد: شایعه سم کشنده گوجه فرنگی یکی از اخباری بود که طی دوماه گذشته سر زبان ها افتاد و به دنبال آن، موارد مشابه دیگری مانند خرمای داعشی، کرم کشنده نارنگی پاکستانی، واکس سرطان زای میوه ها ، واردات سوسیس و کالباس حیوانات حرام گوشت، و تغییر سیاست تأسیس داروخانه های زنجیره ای، خوراک برخی رسانه ها شد.

مدیر روابط عمومی و سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: اخیرا، دوباره شایعات دارویی شدت گرفته است؛ نمونه اخیر آن، موضوع توهم زا بودن قرص 'کلداکس' بود که یکی دو هفته گذشته در فضای مجازی منتشر شد.

هاشمی افزود: حجم پیامک و خبرهای محتوی آلوده بودن مواد غذایی، میوه و سبزی ها در تلفن های همراه، شبکه های اجتماعی مانند وایبر، لاین، تانگو و واتس آپ ، این روزها تا آن اندازه افزایش یافته که اگر بنا را بر راست بودن آنها بگذاریم باید بگوییم که همه خوراکی های موجود در بازار آلوده هستند و اصلا بهتر است هیچ ماده غذایی را مصرف نکنیم .

وی ادامه داد: این اخبار غیرواقعی و غیر قابل باور، در قالب تصویر، صوت و فیلم، اخبار و گزارش های جدی ارائه می شوند.

هاشمی افزود: سازنده این اخبار یا همان هوکس ها افراد یا گروه هایی با 'خلاقیت سیاه' هستند که معمولا به صورت موردی و با دلایلی مانند سربه سر گذاشتن دیگران، یادآوری مناسبت ها، طنزنویسی انتقادی، انتقام گیری شخصی، پرونده سازی، یا « رقابت های ناسالم تجاری» این هوکس ها را می سازند که معمولا هم قالبی جدی دارند و براحتی قابل انتقال بوده و موضوعشان باب روز جامعه و انتخاب رسانه و پیامشان مناسب است.

وی، خبر 'خرمای داعشی'را به عنوان مصداق یک هوکس خوب ارائه کرد و اظهار داشت: تمام مشخصات مذکور در آن خبر وجود داشت. قالب آن جدی و مانند تمام خبر هایی بود که در رسانه ها منتشر می شد؛ ضمنا به موضوعی پرداخته بود که تقریبا همه مردم با آن آشنا بوده و درباره اش سخن می گفتند.

مدیر روابط عمومی و سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: همچنین موضوع 'واکس سرطان زای میوه ها' آنقدر ساده و قابل فهم همگانی بود که شانس بیشتری برای دهان به دهان شدن و تبدیل به شایعه ای مواج داشته باشد.

هاشمی ادامه داد: متاسفانه، برای اخبار غیرواقعی قابل باور یا همان هوکس ها، قانون تدوین شده رسمی وجود ندارد؛ رسانه هایی مانند روزنامه، رادیو و تلویزیون، قوانین حقوقی مدون رسانه ها خود را دارند به این مفهوم که در آن فریب مردم، آسیب رسانی به احساسات و عواطف عمومی و مسائلی از این دست ممنوع است و انتشار مطالب دروغ علیه یک فرد وی را صاحب حق پاسخگویی در همان رسانه می کند.

وی افزود: علاوه بر این، اعتبار و موقعیت هر رسانه مشخص می کند که مخاطبان آن می توانند انتظار چه نوع مطالب و با چه میزانی از صحت و سقم را داشته باشند اما در شبکه های اجتماعی مثل وایبر، لاین، تانگو، واتس آپ اینگونه نیست.

وی گفت: اینترنت به مثابه رسانه ی عظیمی بوده که به تمام مخاطبان و کاربران اجازه تولید و نشر محتوا را می دهد و هر فرد با امکاناتی نظیر وبلاگ و هایپرلینک را قادر به خبرسازی و انتشار مطالب در مقیاسی وسیع می کند.

مدیر روابط عمومی و سخنگوی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: امکان ناشناس بودن در فضای مجازی نیز همانگونه که از نامش بر می آید مهیاست لذا این مسائل باعث شده است اینترنت بهترین خاستگاه انتشار اینگونه اخبار باشد.

هاشمی، افراد زودباور را بیش از هر رسانه ای به عنوان رسانه ی مطلوب هوکس سازان معرفی کرد وگفت: فقط افراد ساده دل هستند که با شنیدن، خواندن یا دیدن مطلبی عجیب به صرف ارائه آن در قالبی جدی و بدون توجه به جزئیات غیرعقلانی ، باورش می کنند و بی درنگ نیز برای دیگران بازگویی می کنند.

وی افزود: با رویت درست و کامل، استعلام و جستجوی منبع خبر و خود آن به راحتی می توان هوکس ها را تشخیص داد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به همین راه حلهای ساده اگر هوکس 'عوارض ناشی از دیکلوفناک و فلج کننده بودن آن' کامل و درست رویت می شد به وضوح مشخص می شد که موضوع، شرکتی خاص و نوع خاصی از این دارو بوده است و نه یک هشدار عمومی.

مدیر روابط عمومی و سخنگوی سازمان غذا و دارو اضافه کرد: در خصوص خرمای داعشی با صرف زمانی اندک معلوم می شد که منبع مورد وثوقی برای استناد به آن یافت نمی شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در پایان با بیان اینکه برخی افراد با این هوکس ها قصد ابراز وجود دارند و می خواهند خویش را در سطحی وسیع مطرح کنند، تاکید کرد: به قول قدیمی ها شنونده باید عاقل باشد و از نفوذ آنها به امنیت زندگیشان جلوگیری کند.

هاشمی خاطرنشان کرد: مردم هم مطمئن باشند همانگونه که سازمان غذا و دارو درباره روغن گیاهی پالم بدون ملاحظه، منع مصرف آنرا اطلاع رسانی کرد در صورت وجود منع مصارف، اطلاع رسانی لازم را انجام خواهد داد.

وی یادآور شد: پایگاه خبری سازمان غذا و دارو نیز به صورت آنلاین، آخرین شایعات مطرح شده درباره سلامت فراورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی، دارو، مکمل و تجهیزات پزشکی را به اطلاع عموم خواهد رساند.




ایرنا



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: