کد خبر: ۴۸۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۳۰ دی ۱۳۹۳ - 2015January 20
شفاآنلاین-در جدیدترین تحقیقات، ارتباط میان بیماری "سلیاک" با زمان شروع رژیم حاوی گلوتن در برنامه غذایی نوزادان رد شده است.
به گزارش شفا آنلاین،تحقیقات گذشته این امکان را مطرح کرده بودند که استفاده از رژیم حاوی گلوتن در برنامه غذایی نوزادان آن هم مابین ماه‌های چهارم و هفتم می تواند خطر ابتلای نوزادان به بیماری سلیاک را کاهش دهد. وجود گلوتن در رژیم غذایی می تواند باعث واکنش مخرب دستگاه ایمنی در روده کوچک گردد.

اما در تحقیقات جدید با بررسی نوزادانی که قبل از هفته هفدهم و یا بعد از هفته بیست و ششم شروع به خوردن غذای حاوی گلوتن نمودند آشکار گشت استفاده از رژیم حاوی گلوتن حتی در این این بازه زمانی نیز منجر به افزایش خطر بیماری سلیاک در بین نوزادان نمی شود.

مارن آندرن آرونسون از دانشگاه لوند سوئد که سرپرست تحقیقات جدید می‌باشد در خصوص استفاده از گلوتن در رژیم غذایی کودکان اظهار داشته است: " حتی با وجود نتایج تحقیقات جدید والدین همچنان باید از توصیه‌های عمومی موجود برای دادن غذای حاوی گلوتن به نوزادان خود استفاده کنند. در اروپا والدین باید از ماه چهارم الی ششم شروع به اضافه نمودن مقدار اندکی گلوتن در رژیم غذایی نوزادان نمایند".

تیم مطالعاتی آرونسون از داده های تحقیقاتی استفاده کرده که مربوط به کودکان دیابتی نوع اول از کشورهای سوئد، فندلاند، آلمان و ایالات متحده می‌باشد. آنها وضعیت سلامت 6436 کودکی را مورد بررسی قرار دادند که دارای زمینه‌های ژنتیکی بیماری سلیاک بوده‌اند.

در سوئد کودکان مورد مطالعه از هفته بیست و دوم شروع به خوردن رژیم غذایی حاوی گلوتن نمودند. در فنلاند، آمریکا و آلمان  نوزادان به ترتیب از هفته بیست و ششم و سی ام شروع به خوردن غذای گلوتن دار نمودند.

بعد از پنج سال، 773 تن از این کودکان علائم بیماری سلیاک تی.جی.ای (TGA) را در خون خود داشتند. 307 تن دیگرنیز واقعا به بیماری سلیاک مبتلا گشته بودند.

در حالت کلی، کودکانی که دارای زمینه خاص ژنتیکی بودند، آنهایی که اهل سوئد بوده و کودکان دختر و کودکانی که  که در خانوادشان سابقه ابتلا به بیماری سلیاک وجود داشت بیش از سایرین در معرض ابتلا به بیماری سلیاک قرار داشتند.

پس از تنظیم و بررسی عوامل موجود، محققان هیچ ارتباطی میان افزایش خطر بیماری سلیاک با زمان شروع استفاده از رژیم حاوی گلوتن در برنامه غذایی نوزادان نیافتند.

با تکیه بر نتایج حاصل شده محققان دریافتند کودکان سوئدی بیش از کودکان آمریکایی مستعد ابتلا به سلیاک می‌باشند. آنها اظهار داشتند این مسئله ممکن است به تعامل میان گلوتن و از شیر گرفتن نوزادان ارتباطی داشته باشند.  البته این ادعا نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

در حال حاضر، آکادمی اطفال آمریکا پیشنهاد می کند که تا شش ماهگی نوزادان باید از شیر مادر تغذیه کرده و بعد از مدت زمان مذکور نیز این رویه باید به مدت یک سال و یا بیشتر که با آغاز استفاده از وعده کمک غذایی همراه می‌باشد ادامه یابد.

در سطح جهان میزان شیوع بیماری سلیاک در حال افزایش می‌باشد اما محققان هنوز علت این موضوع را نیافته‌اند. در ایالات متحده و اروپا از هر 100 نفر یک تن به بیماری سلیاک مبتلا می‌باشد. اگر بیماران مبتلا به سلیاک از گندم، جو، گندم سیاه و یا غذاهایی که حاوی نشاسته می‌باشند در رژیم غذایی خود استفاده کنند واکنش ایمنی بدنشان منجر به آسیب دیدگی روده، سوتغذیه و مشکلات دیگر می‌شود.

مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: