کد خبر: ۴۷۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۲۳ دی ۱۳۹۳ - 2015January 13
شفا آنلاين- امروزه بالاترين آمار مرگ‌ومير بر اثر سرطان در زنان و مردان،ناشي از سرطان ريه است، اما اين حقيقت هميشه صادق نبوده و گسترش استفاده از سيگار باعث رشد مرگ‌ومير بر اثر سرطان ريه شده است.

به گزارش شفا آنلاين،امروزه، مصرف دخانيات باعث مرگ نزديک به 9 نفر از 10 نفر از مبتلايان به سرطان ريه است در حالي که گاز رادون، آلودگي‌ هوا و مواد شيميايي ديگر نقش کوچک‌تري در مرگ‌ومير ناشي از سرطان ريه دارند. داروهاي جديد مي‌توانند اميد به زندگي افراد مبتلا به سرطان ريه را افزايش دهند.



درمان هدفمند Targeted Therapies

روش درمان هدفمند مي‌تواند همزمان با شيمي‌درماني استفاده شود. اين روش در مواردي که روش‌هاي ديگر درماني مفيد واقع نشده‌اند، هم مورد استفاده قرار مي‌گيرد. يک روش درمان هدفمند جلوگيري از رشد رگ‌هاي خوني تامين‌کننده غذا براي سلول‌هاي سرطاني است. اين روش ممکن است اميد به زندگي را در بيماران مبتلا به سرطان ريه پيشرفته افزايش دهد. روش ديگر درمان هدفمند از چند برابر شدن سلول‌هاي سرطاني جلوگيري مي‌کند.


روش‌هاي کارآزمايي باليني Clinical Trial

روش‌هاي کارآزمايي باليني به پزشکان امکان پيدا کردن روش‌هاي جديد را براي درمان سرطان ريه مي‌دهد. اين روش‌ها همچنان به مبتلايان به سرطان امکان دريافت درماني کامل را مي‌دهد. وب‌سايت موسسه ملي سرطان (National Cancer Institute) ليستي کامل از روش‌هاي کارآزمايي‌هاي باليني موجود را فراهم کرده است.


زندگي پس از تشخيص سرطان

آگاهي از ابتلا به سرطان ريه مي‌‌تواند باعث ايجاد شوک در بيماران شود، اما در اين وضعيت، بيماران بايد به آينده اميدوار باشند. هيچ‌وقت براي تغيير در زندگي دير نيست. تحقيقات نشان داده‌اند که ترک سيگار پس از آگاهي از سرطان مي‌تواند به افراد مبتلا به سرطان ريه کمک کند.


سرطان ريه و افراد در معرض دود سيگار

در حالي که استعمال دخانيات اولين علت براي ابتلا به سرطان ريه است، استعمال دخانيات تنها عامل خطر ابتلا نيست. تحقيقات نشان داده که شانس ابتلا به سرطان ريه براي افراد در معرض دود سيگار نيز بالاتر از افراد ديگر است. طبق يک تحقيق انجام شده، شانس ابتلا به سرطان در افرادي که همسري سيگاري دارند 30-20 درصد بالاتر از افراد ديگر است.


سرطان ريه و مشاغل خاص

بعضي از مشاغل مي‌تواند شانس ابتلا به سرطان ريه را در افراد سيگاري و غيرسيگاري افزايش دهد. افرادي که با موادي مانند اورانيوم، آرسنيک و ديگر موادشيميايي سر و کار دارند، بايد تلاش کنند تا مواجهه فرد را با اين مواد محدود کنند. ماده آزبست، يکي از مواد مورد استفاده در عايق‌کاري، از اصلي‌ترين عوامل ابتلا به سرطان ريه بوده است. استفاده از اين ماده هم‌اکنون بسيار محدود شده، ولي افرادي که با اين ماده سروکار داشته‌اند، همچنان در معرض خطر ابتلا به سرطان ريه قرار دارند.


گاز رادون

رادون يک ماده طبيعي راديواکتيو است که غلظت آن در بعضي از نواحي ايالات‌‌متحده بيشتر از حد مجاز است. اين گاز مي‌تواند درون خانه‌ها وجود داشته باشد و شانس ابتلا به سرطان ريه را به‌خصوص براي افراد سيگاري افزايش دهد. مواجهه با گاز رادون دومين عامل ابتلا به سرطان ريه در ايالات ‌متحده است. گاز رادون همچنين عامل مرگ‌ومير 12 درصد افراد مبتلا به سرطان ريه است. گاز رادون قابل مشاهده يا استشمام نيست، ولي مي‌توان وجود آن را با کمک روش‌هاي ابتدايي تشخيص داد.


آلودگي هوا

آلودگي هوا مي‌تواند خطر ابتلا به سرطان ريه را افزايش دهد. بنابر باور محققان، آلودگي ناشي از وسايل نقليه، کارخانجات و نيروگاه‌هاي برق مي‌تواند تاثيري مشابه دود سيگار بر ريه افراد بگذارد. در مقياس جهاني، آلودگي هوا باعث مرگ‌ومير 223 هزار نفر از مبتلايان به سرطان ريه بوده است.


عوامل موثر ديگر

سابقه خانوادگي سرطان ريه و نوشيدن آب حاوي آرسنيک 2 علت ديگر افزايش شانس ابتلا به سرطان ريه است. افرادي که در معرض هيچ‌گونه عامل ايجاد سرطان ريه نبوده‌اند نيز مي‌توانند به سرطان ريه مبتلا شوند. محققان هنوز قادر به تشخيص علت ايجاد سرطان ريه در اين دسته افراد نبوده‌اند. همچنين تحقيقات نشان داده‌اند که موارد سرطان ريه در زنان غيرسيگاري بيشتر از مردان سيگاري است.


پيشگيري از ابتلا به سرطان

سرطان ريه ممکن است که يکي از مرگبارترين انواع سرطان بوده باشد، ولي در عين حال يکي از قابل پيشگيري‌ترين انواع سرطان است. پرهيز از استعمال دخانيات و کمک گرفتن براي ترک دخانيات دو عامل پيشگيري از سرطان ريه است. پس از 10 سال از ترک سيگار، شانس ابتلا به سرطان ريه بين 50-30 درصد کاهش مي‌‌يابد.






سیپد




برچسب ها: ریه ، درمان ، سرطان ، سیگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: