کد خبر: ۴۷۶۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۹ - ۲۶ دی ۱۳۹۳ - 2015January 16
رئیس انجمن آترواسکلروز کشور در گفتگو با شفا آنلاین هشدار داد:
شفا آنلاین- رئیس انجمن آترواسکلروز کشور تأکید کرد: آمارهای جهانی حاکی از این است که احتمال ابتلای افرادبه فشارخون حتی تا 70 سالگی نزدیک به 80 درصد است.

دکتر مسعود قاسمی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین تصریح کرد: فشار خون طبیعی برای افراد بالغ بالای 18 سال به بعد حداکثر باید 5/13 و حداقل 5/8 باشد، اما برای افراد دیابتیک معیارهای فشارخون قدری سختگیرانه تر است.

وی شایع ترین علامت فشارخون را بی علامتی اعلام و تصریح کرد: عده ای فکر می کنند زمانی که فشار خونشان بالا می رود متوجه می شوند و برای اثبات آن سر درد، برافروختگی و... را مطرح می کنند. اما باید گفت که در طول روز فشارخون چند بار بالا می رود اما مبتلایان تعداد محدودی را متوجه می شوند و زمانی که علائمی نظیر سر درد و... ندارند به معنای بالا نبودن فشار خون آنها نیست.

متخصص قلب و عروق هشدار داد: بدون شک فشارخون بالا یکی از عوامل چندگانه پرخطر در بروز حوادث عروقی در قلب، مغز، کلیه و سایر ارگان های حیاتی به شمار می رود.

وی همچنین افزود: البته در رابطه با سایر عوامل خطرساز علاوه بر فشارخون، چربی خون بالا، مصرف سیگار، دیابت و عوامل ارثی را هم باید ذکر کرد.

وی با بیان این که فشارخون مزمن است و درمان آن باید تداوم داشته باشد؛ در عین حال اظهار کرد: بیماران به هیچ عنوان نباید فکر کنند که طی درمان می توانند خودسرانه درمان را قطع کنند زیرا این امر تبعات جدی  برای بیمار در پی خواهد داشت.

قاسمی تأکید کرد: بسیاری از بیماران مبتلا به فشارخون بالا می توانند آن را با کاهش وزن؛ رژیم مناسب به خصوص کاهش جدی مصرف نمک ، افزایش ورزش و فعالیت های بدنی،خواب کافی و همچنین اجتناب از بیداری های طولانی مدت و کاهش استرس کنترل نمایند.

وی همچنین هشدار داد: بررسی ها حاکی از این است که مصرف سیگار ممکن است در جلو انداختن شروع فشارخون بالا موثر باشد و متأسفانه می تواند در شرایط خاصی افزایش فشارخون به صورت ناگهانی را هم موجب شود.

عضو انجمن اینترونشنال قلب اروپا بیان کرد: فشارخون بالا جزء معدود بیماری هایست که همزمان با درمان روند بیماری متوقف می شود .البته لازمه آن آگاهی مناسب از بیماری، رعایت ضوابط درمانی و مصرف دارو در صورت نیاز، تغییر سبک زندگی و حذف عوامل خطرساز است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: