کد خبر: ۴۷۶۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴:۰۰ - ۲۳ دی ۱۳۹۳ - 2015January 13
»
شفاآنلاین-خواص پنیر به تنهایی و با گردو یا خرما هر کدام به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که از نظر پزشکی و سلامت و از نظر طب سنتی و فرمایشات ائمه همه را در این بخش خواهید خواند.
به گزارش شفا آنلاین،پنیر از خانواده ی لبنیات به حساب می آید ،در سراسر دنیا تعداد بسیار زیادی از انواع پنیر وجود دارد که پنیرهای مورد استفاده در ایران به چند نوع پنیر مانند پنیر لیقوان ، پنیر موتزارلا، پنیر فتا یا دانمارکی ختم شود.  

در واقع که اولین مایه پنیر از شیره درخت انجیر به دست آمد و انسان ‌هاى قدیمى بعد از آنكه برگ‌ هاى درختان انجیر را در شیر مى ‌انداختند تا شیر ببندد، آن را روى سنگ مى‌ ریختند و پس از این كه سفت مى‌ شد، براى این كه آب آن كاملا گرفته شود، سنگ دیگرى روى آن مى ‌گذاشتند. بعدها انسان یاد گرفت كه از شكم حیوانات شیرخوار، مخصوصا خرگوش‌هاى وحشى، مایه پنیر را به دست آورد و وقتى پنیر ساخته شد آن را در آفتاب خشك كند و نمك بزند و در لاى برگ درختان بپیچد و آن را براى روزها و ماه‌ هاى آینده مورد استفاده قرار دهد. تولید پنیر به صورت صنعتى در آغاز قرن بیستم شروع شد و آن زمانى بود كه پاستور، اكتشافات خود را درباره تخمیر شیرى آغاز كرد.

 

خواص و فواید پنیر

پنیر غذاى پروتئین ‌دار كاملى است و منبع خوبی از پروتئین، کلسیم و فسفر می باشد و كاملا مى‌تواند جاى گوشت را بگیرد. به همین جهت گیاه‌ خوارانی كه گوشت نمى‌ خورند به جاى آن پنیر مصرف مى ‌كنند. پنیر به استثناى لاكتوز، موادى دارد كه در شیر موجود است مثل پروتئین، چربى و ویتامین خصوصا ویتامین‌هاى A و B. یکی از مزایای پنیر بر شیر هضم ساده ‌تر آن است البته به استثناى پنیرهاى خیلى چرب و یا خیلى تخمیر شده.

 پنیر به دلیل دارا بودن کلسیم و فسفر زیاد برای کودکان در حال رشد و حتی بزرگسالان لازم است. افرادی که کار فكرى مى ‌كنند، كسانى كه در اثر كار زیاد خسته مى‌ شوند و كسانى كه ضعیف‌ هستند باید پنیر بخورند زیرا پنیر داراى فسفر است و فسفر غذایى مطلوب براى این دسته از اشخاص است.

 كسانى كه بیمارى دیابت دارند می توانند پنیر بخورند زیرا پنیر مواد قندى ندارد.

 مصرف پنیر به افرادی که به دلایلی عدم تحمل به لاکتوز شیر دارند نیز توصیه می‌ شود.

خوردن پنیر برای کسانی که چربى خون دارند، مبتلایان به ورم كبد و كیسه صفرا هستند، توصیه نمی‌ شود. علاوه بر این، كسانى كه سابقه بیماری قلبى دارند پنیر برای شان ضرر دارد زیرا داراى نمك و چربی اشباع بوده و خوردن هر دوی آن ها برای این گروه می ‌تواند خطر تشدید بیماری‌ شان را فراهم آورد.
 مادرانى كه بچه‌ هاى خود را شیر مى ‌دهند، خانم‌ هاى باردار، كسانى كه از بستر بیمارى برخاسته و دوران نقاهت را مى‌ گذرانند باید پنیر میل كنند زیرا زود هضم است و به دنبال مصرفش اختلالی را به دنبال نخواهد داشت.

پنیر چون مقادیر زیادى کلسیم دارد؛ و کلسیم نیز خواب فراوان کلسیم بیشترى که در خون و مایع خارج سلول بدن است براى تغذیه مغز که هنگام استراحت و خواب به کلسیم بیشترى احتیاج دارد بسوى آن مى آید، و بواسطه ازدیاد آهک است که وقت خواب مغز برنگ سفید جلوه مى کند (به همین جهت سابغین خیال مى کردند هنگام خواب خون از مغز دور مى شود) پس در وقت خواب مغز به کلسیم بیشتر محتاج است ، پنیر که هم سرشار از کلسیم است پس بهترین غذا براى خواب راحت و عمیق ، و بهترین غذا در این وقت براى مغز، خوردن پنیر در شامگاهان است 

 

 فواید و مضرات پنیر از دیدگاه اسلام:

پیامبر (ص) می فرمایند : پنیر بخورید ؛چراکه خواب می آورد و غذا را هضم میکند .

امام صادق (ع) می فرمایند : چه نیکو لقمه ای است پنیر ! دهان را تر و تازه می کند ، بوی دهان را خوش می سازد ، غذای پیشین را هضم می کند و برای پس از خود اشتها آور است . هرکس آن را سرهر ماه بخورد نزدیک است که هیچ حاجت او بی پاسخ نماند .

 همچنین ایشان در جایی دیگر می فرمایند :  پنیر ، چه نیکو لقمه ای است ! نوشیدن انسان را خوش بو می سازد ، آنچه را پیش از آن هست هضم میکند و آنچه را پس از آن باشد دوست داشتنی  می سازد . پنیر ،غذاهای پیش از خود را گوارش می دهد و برای پس از خود اشتها می آورد . 

 

خوردن پنیر با گردو

 پیامبر اسلام فرمود پنیر و گردو هر یک به تنهایى مضرند، اما اگر با هم جمع شوند مفید و نافع مى گردند.

چرا پنیر به تنهایی مضر است ؟ پنیر سرشار از کلسیم است و گردو نیز داراى فسفر است با توجه به این دو مقدمه معلوم مى گردد که بایستى پنیر را با گردو خورد زیرا: کلسیم و فسفر دو ماده با ارزش و بسیار عالى است و این هر دو در صورتى که با هم وارد شوند هیچکدام بیهوده دفع نمى شوند، حالا اگر پنیر بدون گردو )بدون فسفر) بخوریم چون کلسیم بسیارى را صرف کرده ایم ، در مقابل فسفر بدن دفع مى شود، هضم و جذب آنها بسیار کاملتر و بهتر و آسان تر انجام مى گیرد

با پیشرفت علوم غذاشناسى و پزشکى ، ما بهتر و بیشتر به علل سلامتى ، و عمرهاى طویل اجداد خود پى مى بریم زیرا آنان بدون دانستن این فلسفه و فعل و انفعالات ، و بدون پیروى از دیگران ، از یک برنامه تنظیم یافته همه جانبه استفاده مى کردند، آن برنامه اى که هر چه علم ترقى کند اهمیت و ارزش آن بیش از پیش درک مى شود، و با این برنامه بود که بدون دیدن دانشگاه ها سلامت خود را سالهاى سال حفظ مى کردند و آن برنامه همان برنامه اسلام است.

 همچنین در مورد فواید مصرف پنیر با گردو باید گفت: پیامبر (ص) می فرمایند : پنیر درد است ؛ چون با گردو خورده شود، درمان است . پنیر درد است؛ گردو هم درد است ، چون با هم یک جا جمع شود درمان  می شوند.

امام صادق (ع) در مورد مصرف پنیر با گردو می فرمایند : پنیر و گردو ، چون با هم یک جا جمع شوند در هر یک از آنها درمان است ؛ اما اگر از هم جدا شوند در هر یک از آنها درد است.

 در پنیر ماده ‌ای به نام تیرامین وجود دارد كه اگر در مغز تجمع یابد، باعث كندی ذهن می ‌شود، البته این ماده توسط یك نوع آنزیم موجود در بدن انسان می ‌تواند تجزیه شود ولی این آنزیم تا حد مشخصی فعال است. برای فعالیت بیشتر این آنزیم باید میزان مس را در بدن زیاد كرد و این كار با خوردن گردو كه حاوی مقداری مس است، انجام می ‌شو‌د. بنابراین اگر چند بار پنیر خالی خوردید، نگران نشوید.

نمناک

برچسب ها: پنیر ، طب سنتی ، کلسیم ، گردو
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
saeid
|
United Kingdom
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
0
0
موضوع خوبی
saeid
|
United Kingdom
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
0
0
موضوع خوبی
نا شناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
0
0
درزمان امام صادق ع پنیر بوده یا برای اینکه پنیرهای پر از روغن پالم را مخواهید به فروش برسانید از زبان ان امام والا دروغ سره هم میکنید
مسعود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
0
0
ناشناس کم اطلاعات گمان میکنم پنیر احتمالآ از غرب وارد و کلآ ساخته شده!! فقط دوازده قرن با امام صادق فاصله داریم و انواع شربت جات و حلوا و تخصص تخمیر مواد خیلی قبل از آن در ایران خودمان ساخته و بدست می آمد
مسعود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
0
0
ناشناس کم اطلاعات گمان میکنم پنیر احتمالآ از غرب وارد و کلآ ساخته شده!! فقط دوازده قرن با امام صادق فاصله داریم و انواع شربت جات و حلوا و تخصص تخمیر مواد خیلی قبل از آن در ایران خودمان ساخته و بدست می آمد
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
0
0
در هرغذایی اگر افراط وتفریط نبلشد مفید است
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: