کد خبر: ۴۷۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۲۲ دی ۱۳۹۳ - 2015January 12
شفاآنلاین-یک متخصص کودکان با تاکید بر اینکه گلودرد استرپتوکوکی باید جدی گرفته شود، گفت: عوامل تشدیدکننده بیماری شامل عفونت استرپتوکوکی در سایر اعضای خانواده، استعمال سیگار، خستگی، هوای سرد و مرطوب، قرار گرفتن در مکان‌های شلوغ مانند مرکز مراقبت روزانه یا مدرسه است.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر الهام فروزنده  با اشاره به اینکه گلودرد استرپتوکوکی عفونت و التهاب حلق به وسیله باکتری‌های استرپتوکوکی است، گفت: این بیماری مسری است و اغلب از هر چهار عضو خانواده یک نفر به مدت 2 تا 7 روز بعد از مواجهه مبتلا می‌شوند.

وی گفت: این بیماری در کودکان شایع‌تر است. گاه عفونت در فرد وجود دارد، ولی علامتی ندارد و او به عنوان ناقل می‌تواند میکروب‌ها را منتشر کند.

فروزنده گفت: شروع سریع گلودرد که هنگام بلع شدیدتر است همراه با بی‌اشتهایی، سردرد، تب، احساس ناخوشی کلی، درد گوش در هنگام بلع (گاهی اوقات)، غدد متورم و حساس به لمس در گردن، لوزه‌های قرمز و شفاف که ممکن است لکه‌هایی از چرک داشته باشد، از علایم آن است.

این متخصص کودکان یادآور شد: علت این بیماری، باکتری‌های استرپتوکوکی است که از طریق بزاق یا ترشحات بینی یا تماس فرد به فرد منتقل می‌شود.

فروزنده با تاکید بر اینکه برای پیشگیری از این بیماری باید از تماس با افراد مبتلا خودداری شود گفت: در صورت عدم درمان به موقع، عوارض احتمالی این بیماری شامل عفونت گوش، سینوزیت، تب روماتیسمی و گلومرولونفریت (التهاب بافت کلیه) است.

این متخصص کودکان خاطرنشان کرد: برای تسکین درد گلو تا می‌توانید مایعاتی مانند شیر، آبمیوه، سوپ، چای و نوشیدنی‌های کربنات‌دار بنوشید. در صورت اینکه دمای بدن طبیعی باشد و سپس تب بروز کند، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه شود.

وی افزود: با ظهور علایم جدیدی مانند تهوع، استفراغ، گوش درد، سرفه، تورم غدد، بثورات پوستی، سردرد شدید، آبریزش بینی یا تنگی نفس، مفاصل قرمز یا دردناک، ادرار تیره، درد قفسه سینه یا خستگی که ممکن است بروز کند نیز مراجعه زودهنگام به پزشک اهمیت دارد.

این متخصص کودکان گفت: بیماری با درمان آنتی‌بیوتیکی (خوراکی یا تزریقی) اغلب طی 10 تا 12 روز بهبود می‌یابد و علائم 2 تا 3 روز پس از درمان فروکش می‌کند، اما لازم است دوره درمان کامل شود تا از عوارض یا عود بیماری جلوگیری شود.

وی گفت: در صورت لزوم می‌توان از مسکن‌هایی مانند استامینوفن نیز استفاده کرد. آزمون‌های تشخیصی می‌تواند شامل بررسی‌های آزمایشگاهی مثل کشت گلو و شمارش سلول‌های خونی باشد.

فروزنده تصریح کرد: کشت گلو، دقیق‌ترین راه تشخیص عفونت استروپتوکوکی است. برای بزرگسالان یا کودکانی که بتوانند غرغره کنند، غرغره چای غلیظ، همچنین غرغره گرم یا سرد تسکین‌دهنده است.

فروزنده یادآور شد: در برخی موارد ممکن است لازم باشد 24 ساعت پس از شروع درمان با آنتی‌بیوتیک، کودک را قرنطینه کرد. پس از درمان، با بهبود علائم می‌توان فعالیت طبیعی را از سر گرفت. کودکان پنج روز پس از شروع آنتی بیوتیک و قطع تب به مدت 24 ساعت، می‌توانند به مدرسه بازگردند.

ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: