کد خبر: ۴۷۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۲۲ دی ۱۳۹۳ - 2015January 12
شفاآنلاین-یک متخصص دندانپزشکی عمومی بهترین زمان برای ارتودنسی را زیر 12 سال عنوان کرد.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر مژگان میرشفیعی  بهترین زمان برای ارتودنسی دندان را زمانی عنوان کرد که دندان‌های شیری به طور کامل نیفتاده و دندان‌های دائم شروع به رشد کرده‌اند و گفت: سن هشت تا 9 سالگی زمانی است که والدین باید حتما برای معاینه دندان‌های فرزند خود به متخصص مراجعه کنند تا در صورت بروز مشکل، به سرعت نسبت به رفع آن اقدام شود.

وی افزود: علاوه بر این افرادی که مشکلات فکی یا مشکلات ارثی دارند لازم است ارتودنسی کنند تا در صورت کمبود فضا برای رشد دندان با استفاده از پلاک‌های متحرک در زمان مناسب نسبت به رفع این مشکل نیز اقدام شود. با این اقدامات مشکلات در زمان کمتر و با هزینه‌ای مناسب‌تر رفع خواهند شد.

این کارشناس دهان و دندان مرکز بهداشت استان مرکزی با اشاره به اینکه طول درمان با پلاک‌های متحرک، چیزی در حدود شش ماه است، اظهار کرد: تا قبل از سن جهش رشدی یعنی زیر 12 سال، اگر برای رفع مشکلات فکی و دندانی مراجعه شود با پلاک‌های متحرک می‌توان نواقص را رفع کرد، اما در سنین بعد از 12 سال چون دندان‌های دائمی در دهان وجود دارد پلاک‌های متحرک جواب نخواهد داد.

وی اضافه کرد: در سنین بلوغ لازم است از ارتودنسی‌های براکتی استفاده شود و تا زمانی که استخوان قابلیت انعطاف‌پذیری دارد و ریشه دندان می‌تواند حرکت داشته باشد این روش ارتودنسی پاسخگو خواهد بود اما، هزینه آن مناسب‌تر بوده و با روش پلاک‌های متحرک قابل مقایسه نیست و بهتر است والدین وضعیت دندان فرزندان خود را در سنین پایین مورد توجه قرار دهند.

میرشفیعی درخصوص بهداشت دهان و دندان در زمان ارتودنسی گفت: لازم است بعد از هر وعده غذایی فرد پلاک‌های متحرک خود را خارج کرده و شستشو داده و سطح دندان‌ها را تمیز کند تا در میان پلاک‌ها مواد غذایی باقی نماند اما، در خصوص کودکان باید مسائل مربوط به بهداشت دهان و دندان به صورت جدی‌تر لحاظ شوند.

وی ادامه داد: در صورتی که موارد بهداشتی رعایت نشود ارتودنسی خود، باعث بروز پوسیدگی دندان‌ها خواهد شد.

این متخصص دندانپزشک عمومی تاکید کرد: همه افراد باید بعد از مصرف مواد شیرین و قندی سریعا دندان‌های خود را تمیز کنند؛ چراکه محیط شیرین رشد باکتری‌هایی که منجر به پوسیدگی می‌شوند را افزایش می‌دهد و طی دو تا پنج دقیقه آب دهان حالت اسیدی به خود می‌گیرد و مینای دندان را حل می‌کند. در این شرایط روند پوسیدگی دندان شکل می‌گیرد. البته پوسیدگی دندان مسئله‌ای نیست که در مدت کوتاه ایجاد شود بلکه زمانی حدود دو سال نیاز است تا این اتفاق رخ دهد اما به راحتی می‌توان با شست‌وشوی دندان‌ها بعد از مصرف مواد قندی از این روند جلوگیری کرد.

ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: