کد خبر: ۴۷۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۲۱ دی ۱۳۹۳ - 2015January 11
شفاآنلاین-رئیس انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران گفت: اختلالات تیروئید جزو عوامل شایع در تهوع و استفراغ دوران بارداری است بنابراین بررسی وضعیت تیروئید به لحاظ کم‌کاری و پرکاری به ویژه کم‌کاری آن اهمیت زیادی دارد.
به گزارش شفا آنلاین،اعظم‌السادات موسوی یکی از مشکلات شایع دوران بارداری را تهوع و استفراغ عنوان کرد و اظهار داشت: استفراغ شدید ممکن است موجب ایجاد کتون در ادرار شود که در موارد شدید باید با آزمایش میزان آن بررسی و در صورت نیاز بیمار بستری شود.

وی افزود: زنان بارداری که با استفراغ شدید دوران بارداری مواجه هستند و نیاز به بستری شدن دارند لازم است با سرم و داروهای ضدتهوع کنترل شوند.

* دو یا سه نوبت تهوع و استفراغ در روز طبیعی است

این جراح و متخصص زنان گفت: اگر تهوع و استفراغ 2 یا 3 نوبت در روز باشد می‌توان با افزایش نوبت‌های وعده‌های غذایی بین 8 تا 10 وعده و حجم کم غذا آن را کنترل کرد. همچنین مصرف یک تکه سیب، پسته، بیسکویت‌، کراکر که مواد قندی ندارند، زنجبیل و سیرابی موجب کنترل تهوع و استفراغ می‌شود.

وی ادامه داد: رفلکسولوژی و طب سوزنی نیز به عنوان درمان‌های مکمل موجب بهتر شدن تهوع و استفراغ در زنان باردار می‌شود اما در صورتی که تهوع و استفراغ شدید باشد نیاز به دارودرمانی و بستری شدن وجود دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: اختلالات تیروئید جزو موارد شایع در تهوع و استفراغ دوران بارداری است بنابراین بررسی وضعیت تیروئید به لحاظ کم‌کاری و پرکاری به ویژه کم‌کاری آن اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: در 3 ماهه اول بارداری سطح تیروئید جنین بستگی به سطح تیروئید مادر دارد و اختلال در آن می‌تواند رشد مغزی جنین را به تعویق بیندازد هر چند این مورد نادر است و مادران نباید از وقوع آن نگران باشند.

* کم‌کاری تیروئید موجب کم‌ وزنی و ضریب هوشی پایین جنین می‌شود

رئیس انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران گفت: کم‌کاری تیروئید رشد کودک در داخل رحم مادر را عقب می‌اندازد و بر وزن او تأثیر می‌گذارد همچنین کاهش ضریب هوشی جنین یکی دیگر از پیامدهای کم‌کاری تیروئید مادر در دوران بارداری است.

وی ادامه داد: توصیه می‌شود زنانی که سابقه نازایی، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و مشکلات تیروئید قبل از بارداری داشته و تحت درمان بوده‌اند در دوران بارداری به پزشک متخصص زنان مراجعه و بررسی شوند همچنین لزوم سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری برای این زنان ضروری است.

* پرکاری تیروئید نارسایی قلبی جنین را در پی دارد

ابن جراح و متخصص زنان اظهار داشت: پرکاری تیروئید می‌تواند ناشی از بیماری‌های اتوایمیون باشد که در این بیماری‌ها بدن موادی علیه خود ایجاد می‌کند در این موارد آنتی‌بادی از خون مادر رد شده و وارد خون جنین می‌شود که در نهایت نارسایی قلبی جنین را در پی دارد.

وی خاطرنشان کرد: تهوع و استفراغ یکی از علایم شایع دوران بارداری است که توصیه می‌شود زنانی که با تهوع‌ها و استفراغ‌های شدید مواجه هستند حتماً جهت بررسی تیروئید و کتون ادرار به پزشک مراجعه کرده تا در صورت نیاز بستری شده و از سرم و داروهای ضدتهوع استفاده کنند در صورتی که تهوع کم باشد می‌توان به صورت سرپایی و درمان‌های مکمل مانند طب سوزنی آن را کنترل کرد.
فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: