کد خبر: ۴۷۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۵ - ۲۰ دی ۱۳۹۳ - 2015January 10
شفا آنلاين-زماني که در خواب به سر مي‌بريم مانند ساير زمان‌هاي زندگي پديده‌هاي عجيب خاص خودش را دارد.

به گزارش شفا آنلاين،در اينجا به پنج پديده عجيب که ممکن است هنگام خوابيدن شما رخ دهد، مي‌پردازيم:


1. فلج خواب: بدن‌ ما هنگام خواب با حرکت آهسته چشم بدن در(خواب(REM اساسا در حالتي شبيه به فلج قرار دارد، در غير اين‌صورت ما شروع به اجرا کردن روياهايمان مي‌کرديم)، اما پنج درصد از جمعيت هستند که به‌طور گاه‌گاهي هنگامي که به خواب REM فرو‌مي‌روند يا از آن بيرون مي‌آيند، دچار اين حالت فلجي مي‌شوند. در نتيجه بدن‌هاي اين افراد در حالي‌که هنوز ذهنشان هوشيار است، فلج مي‌‌شوند. اين وضعيت به خصوص از اين لحاظ ناراحت‌‌کننده است که فلج خواب اغلب با «روياهاي بيداري (waking dreams) » همراه است.

2. روياهاي بيداري: روياهاي بيداري که اصطلاح علمي براي آنها «توهم‌هاي هيپناگوژيک (پيش از خواب) يا هيپنوپومپيک (پس از خواب) است، ممکن است شامل هر چيزي از صداي ضربه زدن شخصي به در يا ديدن هيولايي که به درون تخت‌خواب مي‌خزد. اين روياهاي بيداري غريب ممکن است از چند ثانيه تا چند دقيقه طول بکشد، مي‌توانند ناشي از کم‌خوابي باشند (به خصوص اگر فرد زمينه ژنيتکي اين عارضه را هم داشته باشد). برخي پژوهشگران اعتقاد دارند که همين‌ توهم‌ها منشا داستان‌هاي هميشگي درباره جادوگران، اشباح و بيگانه‌هاي فضايي هستند.

3. نشانگان انفجار سر (exploding head syndrome): در اين نشانگان برخلاف نامش سرتان نمي‌ترکد، بلکه توهم‌هاي شنيداري را هنگام خواب تجربه مي‌کنيد.

در اين عارضه شخص در حالي بيدار مي‌شود که احساس مي‌کند صداي انفجاري چيزي مانند بمب را شنيده است، در محيط اطراف چيزي وجود ندارد که اين صدا را ايجاد‌کند. اين احساس کاملا دروني است. علت اصلي اين عارضه معلو م نيست، اما نشانگان انفجار سر به احتمال زياد با استرس بدتر مي‌شود.

4. خوابگردي/ خوردن در خواب/مقاربت در خواب:

همه اين رفتارها تحت رده کلي پاراسومنياهاي غير REM قرار مي‌دهند. در اين وضعيت بيماران بدون لباس در بيرون از خانه راه مي‌روند، غذا مي‌پزند، دوش مي‌گيرند، براي رفتن به سرکار آماده مي‌شوند، مقاربت مي‌کنند و در تمام اين اوقات در خواب عميق باقي مي‌مانند. به گفته کارشناسان اين عارضه به علت استرس يا داروها يا علت‌هاي ناشناخته ديگر رخ مي‌دهد. در اين مورد هم به نظر مي‌رسد زمينه ژنتيکي دخيل باشد.

5. اختلال رفتاريREM: افرادي که هنگام مرحله REM يا رويابيني خواب حالت فلجي معمول را پيدا نمي‌کنند، ممکن است در معرض خطر اختلال رفتاري REM باشند. در اين عارضه فرد روياهايشان را اجرا مي‌کنند، براي مثال ممکن است هنگام ديدن رويايي که فردي به آنها حمله مي‌کند، از خود دفاع کنند و گلوي همسرشان را که در کنارشان است، بفشارند. مواردي از ارتکاب قتل به‌وسيله افرادي هنگام خواب گزارش شده است. اختلال رفتاري REM مي‌تواند ناشي از سکته مغزي، تومور يا يک ناهنجاري ژنتيکي باشد.





سپید




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: