کد خبر: ۴۷۱۸۳
تاریخ انتشار: ۰۵:۰۰ - ۱۹ دی ۱۳۹۳ - 2015January 09
شفاآنلاین-با اینکه مصرف مداوم میوه از بروز بیماری ها جلوگیری می کند و به نوعی تضمین کننده سلامت انسان هاست، اما گاه خود همین میوه ها، علاوه بر اینکه کیفیت و طعم لازم را ندارند ، می توانند عامل بروز بدترین بیماریها شوند.
به گزارش شفاآنلاین، آقای حسینی یکی از شهروندان بجنوردی می گوید: میوه هایی که اکنون در بازار عرضه می شود فقط رنگ دارند و درشت هستند اما طعم مطلوب را ندارد .
علوی کارشناس کشاورزی و فروشنده سموم شیمیایی معتقد است :سمومی که برای دفع آفات گیاهی مصرف می شود باید مدت معینی روی میوه و محصولات کشاورزی باقی بماند تا تجزیه شود اما چون در بسیاری از موارد میوه و محصولات کشاورزی زودتر از وقت معین شده برای عرضه برداشت می شود مقادیری از سموم در بافت میوه به صورت تجزیه نشده باقی می ماند.
از سوی دیگرکارشناسان تغذیه توصیه می کنند که میوه ها را تا حد ممکن با پوست استفاده کنید چون مواد مغذی قابل توجهی که برای سلامت انسان و جلوگیری از ابتلای افراد به سرطان روده لازم است در پوست میوه ها ذخیره می باشد، اما در حال حاضر به علت وجود سموم مختلف بر روی پوست میوه ها عمل به چنین توصیه ای ممکن نیست و حتی مسئولان وزارت بهداشت تاکید می کند میوه هایی همچون خیار و سیب پوست کنده مصرف شود.
ملکشی از کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی می گوید:مصرف سموم کشاورزی باید کاملا تحت نظر گیاه پزشکان و کلینیک های تخصصی گیاه پزشکی صورت گیردو هیچ فروشگاه یا فروشنده سموم کشاورزی بدون نسخه مجاز به ارائه مستقیم سموم به کشاورزان نیست .
اما جالب تر اینکه یزدانی یکی از باغداران خراسان شمالی می گوید : جهاد کشاورزی ما را در زمینه استفاده از سموم وزیان و ضررهای آن راهنمایی نمی کند .
حسینی یکی دیگر از کشاورزان هم می گوید : ما از تجربیات خودمان در استفاده از سموم بهره می بریم و در صورتی که در مزارع ما علف های هرز سبز شود ما از سموم بیشتری استفاده خواهیم کرد.
وی می افزاید:اگر باغها سم پاشی نشود محصولات مان ریز می شود و خریدار هم رغبت نمی کند و مجبوریم سمپاشی کنیم تا محصولات درشت تری برداشت کنیم و با قیمت مناسب تری به فروش برسانیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی معتقد است : متاسفانه بسیاری از فروشندگان ، سموم گیاهی را براساس موجودی فروشگاه و یا میزان سودی که عایدشان می شود، در اختیار مراجعه کنندگان می گذارند و حتی سموم در برخی مناطق توسط وانت بارهایی که در خیابان ها و روستاها به عنوان فروشگاه های سیار تردد می کنند فروخته و حمل و نقل می شود.
یوسفی با بیان اینکه آمار مشخصی از میزان مصرف سموم شیمیایی در بخش های کشاورزی استان نداریم افزود : تولید، توزیع و مصرف سموم به علت عوارض بهداشتی و زیست محیطی که می تواند ایجاد کند باید به طور کامل تحت نظارت و کنترل مراجع ذی صلاح انجام شود.
وی در عین حال می گوید :خراسان شمالی در مقایسه با سایر استانها از مشکلات کمتری در این بخش برخوردار است و تولید محصولات پاک و ارگانیک نیز در استان رو به افزایش است.
براتی زاده مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی می افزاید: تعاونی ها ی تولید در بخش کشاورزی باید برای تولید محصولات ارگانیک تلاش کنند و تمام محصولات از تولید، نگهداری و عرضه باید دارای شناسه نظارت و کدبهداشتی باشد.
خراسان شمالی با دارا بودن 344 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی در تولید بسیاری از محصولات از جمله انگور،گیلاس ، زردآلو ،گردو ، سیب ، خیار و گوجه فرنگی جایگاه ویژه ای در کشور دارد و 48 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی این استان فعالند.

واحدمرکزی خبر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: