کد خبر: ۴۶۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۸ - ۲۷ دی ۱۳۹۳ - 2015January 17
شفاآنلاین- فوق تخصص بیماری های عفونی گفت: شایع ترین راه انتقال HIV در دنیا تماس های جنسی محافظت نشده است.

دکتر مسعود مردانی فوق تخصص بیماری های عفونی در گفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین درباره شایع ترین راه انتقال HIV در ایران اظهار کرد: راه های انتقال ویروس ایدز در ایران تغییرات وسیعی داشته است و اولین مورد ابتلا به HIV در سال 1365 توسط یک بیمار هموفیلی صورت گرفت که از طریق دریافت فرآورده های خونی وارد شده از فرانسه مبتلا به ایدزشد.

وی ادامه داد: دهه 60 اوج انتقال این بیماری از طریق سرنگ های مشترکی که در بین معتادان تزریقی وجود داشت اتفاق می افتاد و حتی در زمان حال نیزاز تعداد 28 هزار مورد ثبت شده مبتلا به ایدز بیشترین موارد انتقال از طریق سرنگ های معتادان تزریقی بوده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: از 5 تا 7 سال پیش متوجه تغییر الگویی مبتلا شدن به این ویروس شدیم که به دنبال تماس های جنسی محفاظت نشده (بدون استفاده از کاندوم) اتفاق می افتاد و شاید راه انتقال این ویروس در جوان های امروز به دنبال همین تماس های جنسی محافظت نشده باشد.

دکترمردانی همچنین ایران را جز کشورهای کم شیوع ایدز دانست و خاطرنشان کرد: ایدز در ایران زیاد شیوع ندارد و اگر بخواهیم آن را با کشورهای آفریقایی مقایسه کنیم خواهیم دید که برخی از کشورهای آفریقایی حتی با 50 درصد میزان ابتلا روبه رو هستند درحالی که در ایران تنها 28 هزار مورد مبتلا به HIV ثبت شده است.

وی افزود: براساس فرمولی که وجود دارد اگر بخواهیم رقم واقعی مبتلایان به HIV را در ایران تخمین بزنیم چیزی حدود 100 هزار نفر در ایران مبتلا بهHIV مثبت هستند .اما متاسفانه تنها 28هزار نفر از آنها شناسایی شده اند و بقیه افراد یا بیماری شان را کتمان می کنند و یا اطلاعی از بیماری شان ندارند.

فوق تخصص بیماری های عفونی بیان کرد: هنر ما باید این باشد که این افراد را کشف کنیم و از انتقال بیشتر این بیماری در کشور جلوگیری کنیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین تاکید کرد: کارهای دندانپزشکی خطر عمده ای برای مبتلا شدن به ایدز محسوب نمی شود و از کل موارد ابتلا به ایدز از طریق دندانپزشکی در دنیا از تعداد انگشتان دست بیشتر نبوده است. حتی آن چند موردی هم که درآمریکا بوده عمدتا فرد دندانپزشک خود مبتلا به بیماری روانی بوده و به احتمال زیاد خودش این آلودگی را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: تمام دنداپزشک های کشور ما از لوازم یکبار مصرف استفاده می کنند و مشکلی را برای مبتلا شدن به ایدز ایجاد نمی کنند.

دکتر مردانی در پاسخ به این سوال شفاآنلاین که آیا بزاق دهان نیز می تواند راه انتقال بیماری HIV باشد گفت: بزاق راه انتقال شایعی برای انتقال ایدز محسوب نمی شود مگر اینکه بزاق به خون فردی که HIV مثبت داشته آلوده شده باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: