به گزارش شفاآنلاین، دکتر سلطاني با بیان این خبرافزود: در هشت ماهه امسال سه هزار و 405 پرونده در کميسيونهاي قصور پزشکي بررسي شده که يکهزار و 473 مورد آن منجر به محکوميت شده و هزار و 932 پرونده تبرئه پزشکان را به دنبال داشته است. در اين مدت آمار پروندههاي به نتيجه رسيده کميسيونهاي قصور در مقايسه با مدت مشابه آن در سال قبل 25.5 درصد افزايش يافته است.
وي اظهار داشت: بر اساس اين گزارش و مطابق با ميزان شکايات واصله در کميسيونهاي قصور پزشکي، در هشت ماهه امسال رشته تخصصي زنان و زايمان در صدر شکايات قرار داشت. پس از آن رشته هاي جراحي عمومي با 359، ارتوپدي با 353، دندانپزشکي با 306، پزشكي عمومي با 272 و جراحي پلاستيک و ترميمي با 231 مورد بيشترين آمار شکايات را داشتند.
افزايش شکايت از پرستاران در سال جاري
به گفته وي در هشت ماهه امسال 152 مورد شکايت از پرستاران نيز به کميسيونهاي پزشکي قانوني ارائه شد که 31 مورد آن محکوميت پرستاران را به همراه داشت و مابقي منجر به تبرئه شد. اين در حالي است که در مدت مشابه سال گذشته آمار شکايت از پرستاران 63 مورد بود که در سال جاري 141 درصد افزايش يافته است.
وظيفه اصلي كميسيون پاسخ به ابهامات است
دكتر سلطاني وظيفه اصلي كميسيونهاي پزشكي قانوني را بررسي و انجام كليه اقدامات كارشناسي در ارتباط با سئوال مطروحه در پروندههاي ارجاعي عنوان كرد و گفت: تشكيل جلسات تخصصي در خصوص موضوعات مرتبط و در نهايت اظهار نظر كارشناسي مستدل و مستند نسبت به موضوع وظيفه كميسيون است كه موضوعات ارجاعي در در يكي از حوزههاي روانپزشكي، تعيين علت فوت، معاينات باليني مصدومان و مراجعان و نيز پرونده هاي شكايت از قصور پزشكي و كادر درماني مورد بررسي قرار مي گيرد.
وي همچنين اظهار داشت: ارجاعات كميسيون معمولاً از سوي مراجع ذيصلاح مانند دادگاهها و دادسراها به كميسيون صورت مي گيرد كه بنا بر موضوع پرونده قاضي ذيربط سئوال و يا ابهامي را مطرح مي كند و كميسيون ضمن بررسي كارشناساني پرونده، پاسخ آن را ارائه مي دهد.
دكتر سلطاني افزود: در مواردي نيز ارجاعات كميسيون درون سازماني است به اين معنا كه گاه واحدهاي معاينات يا تشريح سازمان پروندهاي را بنا به اهميت موضوع آن براي بررسي بيشتر و دقيقتر به كميسيون ارجاع مي دهند تا با حضور اساتيد و كارشناساني از درون و خارج سازمان در نهايت اظهارنظر جامعتري صورت پذيرد.
مديركل كميسيونهاي سازمان در خصوص چگونگي ارجاع پرونده ها به كميسيون پزشكي خاطرنشان كرد: در بسياري از موارد به ويژه زماني كه فرد به واحدهاي معاينات باليني يا روانپزشكي مراجعه داشته و يا فرد فوت شده اي به سازمان ارجاع شده و سابقه قبلي در مورد او در سازمان وجود دارد، ممكن است پرونده به دليل اعتراض يكي از طرفين به اعلام نظر كارشناسي سازمان و يا ابهام و سئوال قاضي نسبت به اظهار نظر اوليه براي بررسي مجدد به كميسيون ارجاع شود.
به گفته وي در مواردي نيز پرونده ها فيالبداهه و بدون سابقه قبلي به كميسيون ارجاع مي شود كه نمونه مشخص آن پرونده هاي قصور پزشكي و شكايت از كادر درمان است كه به دنبال شكايت افراد از كادر پزشكي توسط دادگاه يا دادسرا به پزشكي قانوني ارجاع مي شود.
كميسيون مجدد تنها با دستور قاضي
دكتر سلطاني در ادامه با بيان اينكه در بسياري از موارد با يك بار كميسيون در سطح اول بسياري از مسائل روشن مي شود افزود: البته صدور رأي برعهده قاضي است و بالطبع اگر اعتراض و يا ابهامي وجود داشته باشد قاضي درخواست كميسيون مجدد مي دهد.
مديركل كميسيونهاي سازمان يادآور شد: انجام كميسيون مجدد تنها به خواست قاضي پرونده انجام مي شود نه خواسته اشخاص، بنابراين اگر كسي اعتراضي به نظر موجود در پرونده داشته باشد بايد آن را به قاضي ارائه دهد و قاضي در صورت لزوم كارشناسي مجدد بخواهد.
زمان رسيدگي به پرونده ها 25 روز كاري
دكتر سلطاني در مورد زمان رسيدگي به پرونده ها در كميسيونهاي پزشكي قانوني تصريح كرد: بر اساس بررسيهاي صورت گرفته در سال گذشته متوسط زمان رسيدگي به پرونده ها حدود 25 روز كاري است كه اين متوسط زماني بدون در نظرگرفتن ايام تعطيل وصرفاً بر مبناي ساعات كاري محاسبه شده است و در عمل و با احتساب ايام تعطيل ممكن است زمان پاسخدهي بيش از اين مدت باشد.
وي يكي از معيارهاي ارزيابي عملكرد را زمان رسيدگي عنوان كرد و افزود: زمان پاسخدهي به پرونده ها در استانهاي مختلف با توجه حجم پرونده ها و مراجعات متفاوت است و به طور قطع زمان پاسخدهي به پرونده ها در استانهايي كه تعداد مراجعات كمتر است سريعتر خواهد بود.
مديركل كميسيونهاي سازمان اظهار داشت: در گذشته زمان پاسخدهي به پرونده هاي كميسيون بسيار زياد بود و گاه تا 140 روز نيز زمان مي برد اما با اصلاح فرايندهاي كميسيون، زمان رسيدگي به پرونده ها نيز كاهش يافتهاست.
دكتر سلطاني در ادامه گفت: در فرايند رسيدگي به پرونده هاي كميسيون برخي اتفاقات در كنترل ما نيست و همين امر ممكن است زمان رسيدگي را طولاني كند اما تا آنجا كه توانستهايم با اصلاح فرايندها اين زمان را كاهش دادهايم. برخي عوامل مانند تعطيلات پيشبيني نشده، تأخير صاحب پرونده در تهيه مستندات لازم و ... از عوامل خارج از كنترل است كه گاه زمان رسيدگي را طولاني مي كند.
فرايند بررسي يك پرونده در كميسيون
وي در تشريح فرايند بررسي يك پرونده در كميسيون پزشكي قانوني تصريح كرد: براي رسيدگي به پرونده ها در كميسيون، شاكي نامه مربوط به سئوال مرجع قضايي را به كميسيون استان مي برد و در آنجا پس از طي مراحل پذيرش، پرونده براي بررسي به پزشك مسئول كميسيون در همان استان ارجاع مي شود.
وي افزود: پزشك كميسيون تمامي جوانب پرونده را بررسي و مدارك مورد نياز را ملاحظه پرونده كرده و در صورت لزوم مدارك جديدي را هم براي تكميل پرونده از فرد (زنده يا همراهان فرد فوت شده) تقاضا مي كند. پس از آن مسئول كميسيون با كمك كادر اداري كميسيون وقتي را براي كارشناسي تعيين و كارشناسان مرتبط با موضوع پرونده را براي شركت در جلسه كارشناسي دعوت مي شوند. پس از بحث و بررسي پرونده در جلسه كارشناسي و در صورت لزوم، دعوت از طرفين پرونده براي حضور در جلسه، نظر نهايي به شكل صورت جلسه تنظيم و با امضاي كارشناسان طي نامه اي به مرجع مربوط ابلاغ مي شود.
دكتر سلطاني در مورد علت ارجاع پرونده ها به كميسيون مركزي ستاد سازمان نيز اظهار داشت: در مراكز تمامي استانها كميسيون پزشكي قانوني وجود دارد كه پرونده ها را مورد بررسي قرار مي دهد اما اگر استاني متخصصين مربوط به يك موضوع خاص را در اختيار نداشت مي تواند براي تشكيل جلسات كارشناسي از استانهاي همجوار كمك بگيرد و نيازي به ارجاع پرونده ها به تهران نيست.
به گفته وي برخي استان ها دو نوبت كميسيون را نيز در همان استان انجام مي دهند و تنها در مواردي كه بررسي به نوبت سوم برسد پرونده در كميسيون مركزي ستاد مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
كمبود نيرو مشكل كميسيونها
مديركل كميسيونهاي سازمان در پايان كمبود نيروي انساني متخصص و كمبود فضاي فيزيكي مورد نياز را عمدهترين مشكلات حوزه كميسيون هاي سازمان عنوان كرد و گفت: كميسيونها نيز مانند ديگر بخشهاي سازمان با مشكل كمبود نيرو و فضاي فيزيكي مواجه هستند و هر چند در سالهاي اخير فضاي اختصاصي براي بسياري از كميسيونها ايجاد شده اما هنوز در اين زمينه با مشكلات جدي مواجه هستيم.