کد خبر: ۴۶۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۱۴ دی ۱۳۹۳ - 2015January 04
شفا آنلاين- کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: باید نمک را در آخرین مراحل طبخ به غذا اضافه کنید.

به گزارش شفا آنلاين،مصطفی حسینی با بیان این مطلب اظهار کرد: مصرف نمک به ازای هر نفر می بایست روزانه بین 3 تا 5 گرم باشد و این میزان متعادل را نیز بهتر است، در آخرین مراحل طبخ به غذا اضافه شود تا ید موجود در نمک حفظ شود.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه نمک تصفیه شده نمکی بهداشتی و فاقد ناخالصی است، ادامه داد: از این رو توصیه می‌شود مقادیر کم نمک مصرفی نیز از نوع نمک یددار تصفیه شده باشد، چرا که نمک‌های تصفیه شده یددار بدلیل خلوص بالا میزان ید را بهتر و به مدت بیشتر حفظ می کنند.

حسینی همچنین گفت: افراد حتی الامکان مصرف شوری‌جات، ترشی‌های پر نمک، مغزجات و آجیل نمک اندود را کنترل کنند و از انواع بدون نمک آن استفاده کنند.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه ذائقه افراد از کودکی شکل می‌گیرد، خاطرنشان کرد: ضروری است والدین با طبخ غذای کم نمک ذائقه کودکانشان را از اولین سنین رشد به این غذاها عادت دهند تا کودک در سنین بزرگسالی علاقمند به مصرف غذاهای شور نباشد.

این کارشناس تغذیه با اذعان به اینکه فشار خون بالا ارتباط نزدیکی با مصرف زیاد نمک دارد، تصریح کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی که اولین عامل مرگ و میر در استان سمنان و اکثر استان‌های کشور نیز محسوب می‌شوند، رابطه بسیار نزدیکی با مصرف بیش از حد نمک دارد. همچنین افرادی که بیش از حد نمک مصرف می‌کنند، بیشتر از بقیه ممکن است به سکته قلبی دچار شوند.

وی همچنین با بیان اینکه اصطلاح" سم سفید" برای نمک خوراکی، اصطلاح درستی نیست، تصریح کرد: این اصطلاح عموما برای شکر استفاده می‌شود، اما در کل اصطلاح مناسبی به نظر نمی‌رسد، چرا که نمک و حتی شکر به هیچ نسبتی با سم قابل جمع نیست.

این کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سمنان همچنین از مصرف بیش از حد نمک بعنوان یکی از مهم‌ترین معضلات نظام سلامت در ایران یاد کرد و افزود: شوربختانه مصرف نمک در کشور ما دو تا سه برابر میزان توصیه شده است.




ایسنا




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: