کد خبر: ۴۶۳۵۸
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۵ - ۱۶ دی ۱۳۹۳ - 2015January 06
رئیس شبکه ملی تحقیقات لیزری کشور در گفتگو با شفا آنلاین خبرداد:
شفا آنلاین- رئیس شبکه ملی تحقیقات لیزری کشور با اشاره به این که لیزریک فناوری است؛ از بیشترین کاربرد استفاده از آن در علوم پزشکی خبر داد.

دکتر محمدرضا رزاقی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهار کرد: لیزر در ابعاد مختلفی از صنایع صنعتی و نظامی گرفته تا خودرسازی و بحث علوم پزشکی نیز کاربرد دارد.

وی با اشاره به این که در علوم پزشکی بحث اصلی استفاده از لیزر جنبه درمان دارد؛ افزود: پزشک درمانگر است آرایشگر نیست.حال آنکه لیزر در گروه چشمی برای عیوب انکساری و خونریزی های ته چشمی بیماران دیابتی نیز کاربرد زیادی دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: همچنین در جراحی ها برای مسائل عروقی با برش بدون خونریزی، در جراحی های لاپاراسکوپی، در ارولوژی برای درمان سنگ شکنی، بزرگی خوش خیم پروستات، رفع تنگی مجاری ادرار و برخی تومورهای سطحی مثانه نیز کاربرد دارد.

وی یادآور شد: در رشته زنان هم برای باز کردن چسبندگی در افراد نابارور، در طب فیزیکی و توانبخشی برای دردهای مفاصل،در گروه جراحی اعصاب برای درمان دیسک ها که در مراحل اولیه و میان جراحی و لیزر امکان انتخاب نیز وجود داشته باشد کارایی مفیدی دارد.

به گفته رزاقی استفاده از لیزر در حوزه پوست هم برای دو جنبه درمان و لیزر استفاده می شود که در حال حاضرزیبایی نسبت به درمان غلبه یافته است. نکته جالب آن که لیزر در آرایشگاه ها هم استفاده می شود!

وی در پاسخ به سوال شفا آنلاین مبنی بر این که متخصصین پوست تا چه حد مجاز به استفاده از لیزر هستند، بیان کرد: به طور کلی در هر رشته ای افرادی که آشنایی کافی را از مضرات و فواید لیزر بدانند البته با رعایت جوانب احتیاط، می توانند آن را مورد استفاده قرار دهند.

رئیس شبکه ملی تحقیقات لیزری کشور تأکید کرد: به افرادی که تخصص ندارند و ما هر چه می گوییم در صورتی که با آناتومی و فیزیولوژی بدن آشنا نیستند کار لیزر را انجام ندهند اما قبول نمی کنند پس به مراجعین می گویم که برای انجام کار لیزر ابتدا لیزر را بشناسند.

وی افزود: هر کاری که در آن جراحی نبود لیزر نیست، لیزر یک نور است؛ بنابراین و به طور کلی برای کسب نتیجه بهتر به افرادی که تخصص و گواهی دوره آموزشی دارند مراجعه شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: