کد خبر: ۴۶۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۵ - ۱۲ دی ۱۳۹۳ - 2015January 02
شفا آنلاين-رئیس انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران گفت: ترومبوآمبولی و عفونت‌ها جزو عوارض ناشی از عمل‌های جراحی هستند که ابتلا به آنها در افرادی با سابقه خانوادگی، بالای 65 سال، مبتلایان به سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی بیشتر است.

به گزارش شفا آنلاين،اعظم‌السادات موسوی با اشاره به عوارض ناشی از عمل‌های جراحی زنان اظهار داشت: هر عمل جراحی می‌تواند عوارضی داشته باشد اگر چه با مراقبت و بررسی قبل از عمل می‌توان تا حدودی از وقوع این عوارض پیشگیری کرد.


* آمبولی مهمترین عارضه بعد از عمل جراحی زنان

این جراح و متخصص زنان با بیان ترومبوآمبولی به عنوان مهمترین عارضه بعد از عمل‌های جراحی گفت: آمبولی یعنی لخته شدن خون در اندام‌های تحتانی و آزاد شدن آن در رگ‌های ریوی است.

جراحی‌های لگن می‌تواند موجب آمبولی شود و برای جلوگیری از آن باید عوامل خطر یا ریسک فاکتورها قبل از عمل بررسی شود مثلاً برخی خانواده‌ها مستعد آمبولی بعد از عمل هستند که توصیه می‌شود چنانچه فردی با این سابقه می‌خواهد اقدام به عمل جراحی کند قبل از آن با پزشک مشورت کند.

* چه کسانی مستعد آمبولی هستند؟

وی ادامه داد: عمل‌های جراحی طولانی که بیش از یک ساعت طول می‌کشد و عمل‌های جراحی که نزدیک عروق انجام می‌شود می‌تواند فرد را مستعد آمبولی کند همچنین  افراد بالای 65 سال بیمارانی که برای مدت طولانی بستری بوده و قادر به حرکت نبوده‌اند، افرادی که در ICU بستری می‌شوند و مبتلایان به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها مستعد ابتلا به آمبولی پس از عمل هستند.

رئیس انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران افزود: ابتلا به سرطان‌ها موجب می‌شود تا مواد توکسین در بدن آزاد شوند که این مواد لخته‌پذیری خون و خطر آمبولی را افزایش می‌دهد.

موسوی اظهار داشت: در این موارد توصیه می‌شود فرد با متخصص قلب و عروق مشورت کرده تا بعد از عمل جراحی با استفاده از داروهای رقیق‌کننده خون از خطر ابتلا به آمبولی بکاهد.

* کاهش خطر آمبولی با استفاده از جوراب‌های واریس و دستگاه IPC

وی تصریح کرد: استفاده از جوراب‌های واریس و دستگاه IPC  حین عمل که با ماساژ دادن الکتریکی پاها موجب گردش خون می‌شود می‌تواند مانع از ابتلا به آمبولی شود همچنین حرکت بیمار بعد از عمل جراحی نقش مؤثری در گردش خون و کاهش خطر ابتلا به آمبولی دارد.

موسوی ادامه داد: ورزش پاها موقع بیدار شدن بعد از بیهوشی که توسط پرستار به بیمار آموزش داده می‌شود نقش مؤثری در عدم ابتلا به آمبولی دارد.

* ابتلا به عفونت‌ها دیگر عارضه ناشی از عمل‌های جراحی زنان

رئیس انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران گفت: ابتلا به عفونت‌ها می‌تواند مربوط به محل جراحی یا دستگاه‌های تنفسی و ادراری باشد معمولاً بیمار با تب، قرمزی و ناراحتی محل عمل مراجعه می‌کند.

وی افزود: افراد مسن، چاق، مبتلایان به لوپوس و بیماری‌های خودایمنی، افرادی که سوءتغذیه دارند، مبتلایان به نارسایی قلبی و کلیوی و عدم رعایت بهداشت فرد را مستعد ابتلا به آمبولی می‌کند.

این جراح و متخصص زنان با اشاره بر نوع عمل جراحی و ابتلا به عفونت‌های پس از آن اظهار داشت: نوع عمل جراحی می‌تواند نقش مؤثری در ابتلا به عفونت‌های پس از عمل داشته باشد چنانچه عمل به علت درمان ناحیه عفونی باشد عفونت بعد از عمل محتمل خواهد بود.

* عوامل کاهش‌دهنده عفونت بعد از عمل کدام است؟

رئیس انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران گفت: بررسی قبل از عمل، دادن آنتی‌بیوتیک‌های پیشگیری‌کننده به بیمار و مراقبت بعد از عمل در کنترل عفونت‌های بیمارستانی و پس از جراحی مؤثر است.

وی خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود افراد استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها را به موارد ضروری و زیرنظر پزشک محدود کنند چرا که برخی افراد به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومت پیدا کرده و این داروها تأثیری در درمان آنها ندارد. مقاومت دارویی پدیده‌ای تهدیدکننده برای زندگی افراد محسوب می‌شود بنابراین بهتر است استفاده از داروها را به زمان‌هایی که بدن به آنها نیاز دارد محدود کنیم.






فارس





نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: