کد خبر: ۴۵۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۰ - ۰۹ دی ۱۳۹۳ - 2014December 30
شفاآنلاین-عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با اشاره به پیگیری طرح سجاد از سوی سازمان غذا و دارو گفت: اولین گام سجاد یکسان سازی کدها و کنترل موجودی دارو در بخش‌های مختلف است.
به گزارش شفاآنلاین، دکتر سید علی فاطمی عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با اشاره به طرح سجاد (سامانه جامع اطلاعات دارویی کشور )بیان داشت: با عملیاتی شدن این طرح دارو از زمانی که از کارخانه سازنده خود خارج و یا به کشور وارد می‌شود و پس از آن به شرکت‌های پخش برای عرضه و توزیع در داروخانه‌ها داده می‌شود؛ توسط یک کد واحد شناسایی می‌شود.

وی افزود: 5 کد متفاوت در عرصه دارویی داریم که هر کدام برای موسسات بیمه و شرکت‌های پخش یک معنی دارد و هنوز کد یکتایی برای شناسایی دارو تعریف نشده است.

وی  IRC را مهمترین کد ثبت شده دارو در ایران عنوان کرد و گفت: این کد ده رقمی برای سازمان غذا و دارو با اهمیت‌تر است و به گونه‌ای معتبر بودن دارو را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به کدهای 4 و 5 رقمی بیمه و همچنین ایران کد که وزارت بازرگانی را تعریف می‌کند؛اذعان داشت: در طرح سجاد نظمی به زنجیره تامین دارو از واردات، تولید، پخش تا فروش به بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها ایجاد می‌شود.

به گفته این متخصص فارماکولوژی نخستین گام این طرح یکسان سازی کدهاست تا از وضعیت پراکندگی خارج شود.

وی تصریح کرد: با عملیاتی شدن این طرح تدریجا موجودی دارو در بخش های مختلف کنترل می شود تا جلوی کمبودات دارویی را پیشگیرانه بگیرد.


باشگاه خبرنگاران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: