کد خبر: ۴۵۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۳ - ۰۷ دی ۱۳۹۳ - 2014December 28
شفاآنلاین-رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید سازمان نظام معلمی داشته باشیم، گفت: چرا باید قرص آهن و نان غنی شده در مدارس توزیع شود و اگر این وظایف را داریم باید به اندازه آن نیز امکانات فراهم شود.
به گزارش شفا آنلاین،حجت الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران در مورد شاخصه‌های مدیر با بصیرت، گفت: مدیر با بصیرت باید حتماً در مراکز فرهنگی بابصیرت تحصیل کرده باشد، چرا که دانش و بینش توأمان تولید فرهنگ می‌کند و مدیر بابصیرت نیازمند دانش و بینش است؛ در حقیقت دانش، بینش و تجربه مساوی با مدیر خوب است.

وی در پاسخ پرسشی در مورد انتقال دبیرخانه آیسسکو بیان داشت: یکی دو سال قبل متوجه شدیم که قرار است دبیرخانه آیسسکو از ریاض به آسیای جنوب شرقی منتقل شود که همان زمان تذکر داده شد، اما اخیراً شنیده‌ایم که این مسئله دارد اتفاق می‌افتد، اما باید نشان دهیم که ایران حق و شایستگی آن را دارد که نمایندگی و حتی دبیرکلی آیسسکو را برعهده بگیرد که اگر به صورت فعال عمل کنیم خیلی از کشورهای اسلامی نیز رأی‌شان با ما خواهد بود، البته در این زمینه نیز ما باید نیروی متخصص تربیت کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان در پاسخ به پرسشی در مورد نظر رئیس‌جمهور برای تک‌نگاری کتاب‌های درسی اظهار داشت: فکر نمی‌کنم رئیس‌جمهور چنین صحبتی کرده باشند؛ نتایج گروه‌های کارشناسی نشان می‌دهد که تألیف گروهی آثار بهتر از تألیفات فردی است و امروز در مسیر تکامل به برنامه درسی ملی رسیده‌ایم که در این مسیر روند طولانی را به دنبال دارد، حتی پس از اینکه کتاب تولید شد آن را اعتباربخشی کرده و بعد از اجرای آزمایشی، آن را سراسری می‌کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: تألیف کتاب درسی روند طولانی دارد چون برای یک نسل نوشته می‌شود و اگر بخواهد یک نفر آن را بنویسد احتمال خسارت زیاد است و باید یک مجموعه آن را تألیف کرده و در ادامه سنجیده و اعتبارسنجی شود، چرا که کتاب درسی حامل فرهنگ و سواد علمی کشور است.

وی در پاسخ به پرسش در مورد هدایت تحصیلی  اظهار داشت: براساس برنامه درس ملی، هدایت تحصیلی باید به صورت مستمر و در تمام پایه‌های تحصیلی باشد و باید برای هر دانش‌آموز یک کارنامه استعدادسنجی داشته باشد که بر اساس علاقه‌مندی و توانایی وی تکمیل شود و در طول سال‌های تحصیلی نیز با همکاری دانش‌آموز، اولیاء، مشاور و معلم استعدادهای دانش‌آموز شناسایی شود تا بتوان آن را هدایت کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با بیان این مطلب که هنوز این اتفاق نیفتاده است، گفت: هم‌اکنون هدایت تحصیلی در پایه نهم متمرکز شده و ناگزیریم که دانش‌آموزان را با چهار محور استعداد، علاقه، نظر کارشناسی و نیاز اجتماعی به یکی از شاخه‌های تحصیلی هدایت کنیم، ولی احتمالاً شاخه‌های تحصیلی تغییر می‌کنند و ریاضیات و فیزیک با علوم تجربی یکی شده و فنی و حرفه‌ای با کاردانش یکی می‌شود یا در پایه دهم، دروس عمومی را خواهیم داشت و در پایه 11 و 12 به صورت تفکیک و تخصصی خواهیم داشت.

وی افزود: مطالعاتی در این زمینه انجام شده و برنامه‌اش نوشته شده است و در ماه‌های اخیر، مطالعه نهایی نیز انجام می‌شود تا درنهایت از طریق شورای عالی آموزش و پرورش یا شورای عالی انقلاب فرهنگی، تعیین تکلیف شود که مثل قبل باشد یا از سال اول جدا شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در این زمینه چند نظریه موجود است، چرا که دوره متوسطه در دنیا تابع سیاست اجتماعی و اقتصادی است و از طرفی آموزش و پرورش در ایران عهده‌دار آماده کردن دانش‌آموزان برای بازار کار یا دانشگاه است و بنابراین باید پنجاه و چند درصد دانش‌آموزان را به رشته‌های مهارتی هدایت کرده تا بازار کار و رشته‌های فنی را جواب دهند و 45 درصد را نیز به رشته‌های نظری هدایت کنیم؛ البته باید آمایش‌ سرزمینی نیز انجام شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان افزود: نیاز کشور، امکانات آموزشی، علاقه و استعداد، چهار رکنی است که باید همه آن را درنظر گرفت که انشاءالله تا سال تحصیلی 96 ـ 95 که پایه دهم اولین ورودی آن است، این موضوع تعیین‌تکلیف خواهد شد تا نسبت به دوره دوم متوسطه بدانیم که باید با وضع موجود پیش برویم و یا با ایجاد تغییر در محتوا یا تغییر ساختار؟

 معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سؤالی در مورد افزایش اعتبار 9 درصدی آموزش و پرورش در برابر افزایش اعتبار 70 درصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: آموزش و پرورش هنوز در نگاه برنامه‌ریزان و سیاستگذاران به عنوان نهاد مصرفی تلقی می‌شود در حالی که نهاد سرمایه‌ای است که خودش تولید سرمایه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می‌کند که اگر سیاستگذاران به این جایگاه واقف نباشند، آینده کشور ضربه می‌خورد؛ چرا نظام هماهنگ پرداخت باید تنها عضوش آموزش و پرورش باشد؟

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش این سؤال را مطرح کرد که آیا وزارت بهداشت با درمان موفق می‌شود یا با آموزش‌های پیشگیرانه و یا اگر به آموزش و پرورش نیاز نیست چرا قرص آهن، نان غنی شده و تغذیه حتی مسواک باید در مدارس توزیع شود و این بار را نظام آموزش و پرورش به دوش بکشد؟ و حتی در حیطه سلامت و بهداشت روانی و جلوگیری از رفتارهای پرخطر باید آموزش و پرورش وارد شود، پس اگر نهاد آموزشی است، چرا این وظایف برعهده ماست و اگر این وظایف را داریم باید به اندازه وظایف نیز امکانات فراهم کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان با بیان این مطلب که امکانات همیشه مادی نیست، گفت: اعاده و احترام مرجعیت معلم موضوع مهمی است چرا که معلمی می‌تواند مرجعیت داشته باشد که منزلت اجتماعی داشته باشد که معیشت، دانش و منش، منزلت اجتماعی را به دنبال می‌آورد و اگر معیشت معلم فراهم نباشد و نیاز به شغل دوم داشته باشد، معلم دیگر وقت دانش‌افزایی ندارد و منزلتش مخدوش می‌شود.

وی به دخالت معلم در تصمیم‌گیری‌ها خود پرداخت و گفت: ما باید سازمان نظام معلمی داشته باشیم، درست مثل نظام پزشکی، نظام پرستاری و... تا خود معلمان برای معلمان تصمیم‌گیری کنند.

 رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان این مطلب که مشکلات آموزش و پرورش لاینحل نیست و با تدبیر حل می‌شود، خاطرنشان کرد: باید دولت به آموزش و پرورش به صورت مقطعی نگاه نکند چرا که در این صورت آموزش و پرورش آسیب می‌بیند؛ ما امیدواریم همه به سیاست‌های کلی ابلاغ رهبری پایبند باشند.
فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: