کد خبر: ۴۵۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۰۷ دی ۱۳۹۳ - 2014December 28
شفاآنلاین-رئیس بخش زنان و زایمان بیمارستان دکتر شریعتی گفت: آمبولی عروق و عفونت جزو شایع‌ترین علایم پس از اعمال جراحی به ویژه سزارین است که در صورت مراجعه نکردن به پزشک می‌تواند موجب عفونت‌های عمقی و ناباروری شود.

به گزارش شفا آنلاین،اشرف آل‌یاسین  با بیان اهمیت انجام اعمال جراحی ضروری اظهار داشت: زنانی که تحت اعمال جراحی مانند سزارین یا در آوردن رحم قرار می‌گیرند با مشکلاتی مواجه می‌شوند که یکی از این مشکلات لخته شدن خون در رگ‌ها و حرکت به سمت ریه و بروز آمبولی است.

* تحرک و مصرف مایعات فراوان مانع آمبولی می‌شود

مدیر گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مصرف مایعات فراوان و تحرک پس از عمل جراحی می‌تواند مانع لخته شدن خون در رگ‌ها و آمبولی شود. برخلاف تصور برخی زنان چیزی به نام  استراحت پس از زایمان وجود ندارد زیرا استراحت موجب لخته شدن خون می‌شود چنانچه فردی مجبور است در تخت بماند باید پاهای خود را مدام تکان بدهد.

* افراد کم‌خطر، متوسط و پرخطر چه مواردی را باید رعایت کنند؟

این جراح و متخصص زنان ادامه داد: بر اساس راهنمای کشوری که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی وجود دارد افرادی که جزو موارد کم‌خطر هستند پس از اعمال جراحی به ویژه سزارین با مصرف مایعات و تحرک از آمبولی پیشگیری می‌کنند و افراد با ریسک متوسط بر اساس شدت خطر باید از جوراب‌های واریس یا داروی ضد انعقاد استفاده کنند همچنین لزوم استفاده از این داروها در افراد پرخطر تأکید می‌شود.

وی افزود: مصرف داروهای ضدانعقاد از دو روز بعد از عمل جراحی شروع می‌شود و ممکن است تا سه هفته ادامه پیدا کند.

رئیس بخش زنان و زایمان بیمارستان دکتر شریعتی گفت: عفونت ممکن است در محل عمل یا ریه فرد ایجاد شود اما شایع‌ترین عفونت در محل عمل جراحی است که می‌تواند سطحی باشد یا رحم و لوله‌ها را درگیر کند که در این صورت مراجعه به پزشک ضروری است.

* لزوم مراجعه به پزشک در صورت تب، درد یا علامت غیرطبیعی

این فلوشیپ نازایی اظهار داشت: چنانچه فردی پس از عمل دچار تب، درد یا علامت غیرطبیعی شد حتماً باید به پزشک مراجعه کند چرا که این علایم با درمان آنتی‌بیوتیکی ساده برطرف می‌شود اما چنانچه مراجعه نکند می‌تواند موجب ایجاد عفونت‌های عمقی و در آوردن رحم شود.

این جراح و متخصص زنان خاطرنشان کرد: آمبولی عروق و عفونت جزو شایع‌ترین علایم پس از اعمال جراحی به ویژه سزارین است که هر کدام با درمان به موقع بهبود پیدا می‌کند اما چنانچه فرد دیر مراجعه کند یا تحت درمان قرار نگیرد با عوارض جدی پس از عمل مواجه می‌شود.
فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: