شفاآنلاین-پژوهشهای گومز نشان داد، نوزادانی که خواب نیمروزی کافی را تجربه کرده بودند، توانایی بهتری برای یادگیری درسهای گفته شده و مهارتهای جدید داشتند
خواب نیمروزی کودک نقش کلیدی در توسعه حافظه و توانایی یادگیری کودکان
دارد. خواب حالتی فعال است و برای شکلگیری خاطرات ماندگار ضروری است.
محققان علوم اعصاب خواب را به یک صندوق پستی تشبیه میکنند که خاطرات را در
خود نگه داشته و پس از بیدار شدن اطلاعات را به حافظه پست میکند.
بر اساس مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه آریزونا
صورت گرفته کودکانی که در طول روز به اندازه کافی نمیخوابند، درمعرض
مشکلات حافظه قرار دارند و توانایی یادگیری شان در دوران کودکی توسعه
نمییابد. مطالعات مرکز علوم شناختی و اعصاب بوستون که به بررسی تأثیر خواب
در توانایی یادگیری زبان در نوزادان و کودکان خردسال میپردازد، نتایج
شگفت انگیزی را ارائه میدهد. «ربکا گومز» از دانشگاه آریزونا میگوید:
خواب نقش بسیار مهمی در توسعه اولیه یادگیری بازی میکند. این محقق تأثیر
خواب و توانایی حافظه بلند مدت را در کودکان خردسال بررسی کرده است. بدین
شکل که تیم تحقیق تعدادی کودک خردسال در محدوده سنی مشخص را انتخاب کرده و
توانایی یادگیری زبان یا درک کلمات مشابه را در همان اوایل دوران کودکی
بررسی کردند.
پژوهشهای گومز نشان داد، نوزادانی که خواب نیمروزی کافی را تجربه کرده
بودند، توانایی بهتری برای یادگیری درسهای گفته شده و مهارتهای جدید
داشتند. در این پژوهش گومز از یک زبان مصنوعی که با صداها و آواهایی همراه
بود، پیش از خواب کودکان استفاده کرد. او مشاهده کرد آنها نه تنها پس از
بیدار شدن، صداها و زبان مصنوعی را میشناسند بلکه میتوانند بعد از بیداری
و چرت نیم روزی واژگان جدیدی را هم یاد بگیرند. در واقع نوزادانی که در
طول روز چرت زده بودند قادر به یادگیری زبان جدید بودند و میتوانستند
واژگان شنیده شده قبل از خواب را بهتر به خاطر بسپارند.
این مطالعه همچنین به بررسی رابطه حافظه و خواب نیمروزی در کودکان پیش
دبستانی پرداخت. کودکان پیش دبستانی پس از چرت زدن و خواب نیمروزی بهتر
میتوانند آنچه را که یاد گرفتهاند به خاطر بیاورند و میتوانند اطلاعات
را در ذهن شان حفظ و پردازش کنند.
به نظر میرسد یک چرت بعد از ظهری و خواب نیمروزی راه حل مناسبی برای حفظ
اطلاعات در حافظه کودکان پیش دبستانی است زیرا ساختار حافظه در آنها هنوز
بالغ نشده است. پژوهشگران همچنین در مطالعه دیگری از دو گروه آزمایشی
خواستند دو روز بعد موضوعات گفته شده را به یاد بیاورند. نیمی از افراد در
شب اول بیدار ماندند در حالی که نیم دیگر خواب بودند. هنگامی که هر دو گروه
در حال انجام کارهای چالش برانگیزی بودند از آنها خواسته شد تا کلمات گفته
شده را به خاطر بیاورند. گروهی که شب را خوابیده بودند به طور خودکار
میتوانستند کلمات را به یاد بیاورند در حالی که گروه بیدار به سختی
میتوانستند کلمات گفته شده را به خاطر بیاورند.
به گفته محققان برای توسعه مهارتهای یادگیری لازم است نوزادان و خردسالان
در طول روز به اندازه کافی بخوابند. خواب نیمروزی و چرت زدن نقش مهمی در
توسعه یادگیری و افزایش توانایی حافظه دارد.
ایران