کد خبر: ۴۴۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۵ - ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 21
شفا آنلاين-یک چشم‌پزشک از فرصت چند هفته‌ای خانواده‌ها برای تشخیص و درمان بیماری رتینوپاتی (ROP) در شبکیه چشم نوزادان نارس تازه متولد شده، خبر داد.

به گزارش شفا آنلاين،مسعود ناصری پور، چشم پزشک با اشاره به بیماری رتینوپاتی (ROP) به عنوان یکی از بیماری‌های شایع در نوزادان نارس تصریح کرد: بیماری شبکیه چشم نوزادان نارس یکی از بیماری‌های شایع در این نوزادان است که برای درمان آن بیش از چند هفته اول تولد، فرصتی نیست.


وی گفت: یکی از غربالگری ها در ایران، غربالگری نوزادان نارس در رابطه با بیماری شبکیه چشم است که در مراکز دانشگاهی مورد معاینه قرار گرفته و درمان می‌شوند.

ناصری‌پور خاطرنشان کرد: از آنجا که دانش پزشکی توسعه یافته است، تعداد بیشتری از کودکان نارس زنده می‌مانند و این موضوع موجب شده است درصد بیشتری از مبتلایان به این بیماری شناسایی شوند بنابر این تشخیص و درمان به موقع این بیماران و آگاهی بخشی به خانواده‌های آنان بسیار مهم و تاثیرگذار است.

این چشم‌پزشک تأکید کرد: اگر در چند هفته اول تولد به این نوزادان رسیدگی نشود، عوارض شدیدی بر چشم این کودکان مانند جدا شدگی شبکیه، خونریزی زجاجیه، انحراف چشم، تنبلی چشم و حتی نابینایی خواهد داشت.

وی درباره علت بروز این بیماری گفت: در کودکان نارس، شبکیه چشم به درستی شکل نگرفته یا رشد و تکامل عروق خونی شبکیه دچار اشکال است یعنی عروق خونی غیر طبیعی، شروع به رشد می‌کنند و به همین علت اکسیژن به مقدار مناسب به شبکیه نمی رسد.

ناصری پور تصریح کرد: نوزادانی که ریسک بیماری رتینوپاتی ROP دارند باید در هفته 4 تا 6 پس از تولد، معاینه چشم پزشکی شوند و صرف نظر از اینکه بیمار به درمان نیاز داشته باشد یا خیر باید مجدداً در فواصلی که چشم پزشک مشخص می‌کند تحت معاینه قرار گیرد چرا که معاینات دوره‌ای برای مشخص کردن اینکه پیشرفت بیماری متوقف شده یا خیر و اینکه به درمان نیاز وجود دارد یا خیر لازم است.

این چشم‌پزشک با اشاره به اینکه والدین در صورت توجه نکردن به اهمیت تشخیص به موقع بیماری باعث نابینایی فرزند خود خواهند شد، تأکید کرد: در صورتیکه والدین مطمئن نیستند که نوزادشان زودتر به دنیا آمده یا وزن کمتر از 2 کیلوگرم داشته، بهتر است با متخصص کودکان مشورت و یا به مرکز غربالگری کودکان نارس مراجعه نمایند.

وی گفت: حتی داشتن یکی از شرایط ، یعنی کم بودن وزن یا زودتر به دنیا آمدن، برای ابتلا به بیماری ROP کافی است که این مسئله نیز توجه والدین را می‌طلبد.




فارس





نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: